Wartburg & Trabant Forum
http://www.warreteam.com/forum/

Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?
http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=11175
Sivu 1/11

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 30 Loka 2018, 11:10 ]
Viestin otsikko:  Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?

Warreteamin tiedusteluryhmä suoritti syksyllä tutustumismatkan keskittyen vain oleelliseen. Vaatekaupat ja oopperat jäivät väliin, mutta viiden päivän ja 1500 kilometrin aikana kameraan tarttui kuvia, jotka paljastavat ehkä asioita, jotka ovat jääneet näkemättä. Kuvatekstejä ja kuvia saa kommentoidan vapaasti ja virheellistä faktaa korjata. Kuvia on vähintään tuhat ja niistä vähintään 100 tullaan näkemään talven aikana. Seuratkaa foorumia!

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 30 Loka 2018, 22:18 ]
Viestin otsikko:  Re: Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?

Odotan innossa nähdääkseen kuvat.

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 31 Loka 2018, 01:20 ]
Viestin otsikko:  Re: Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?

Kuva

Kuva 1. Wartburg-auto on saanut nimensä Wartburgin linnasta, joka kohoaa Eisenachin kaupungin vieressä olevalta vuorelta. Kuuluisin ”Warre-mies” lienee Martti Luther, joka linnassa aikoinaan majaili.



Kuva

Kuva 2. Wartburg automerkkinä ei ole ihan tuore.



Kuva

Kuva 3. Vipuohjaus ja ratti. Ratti ei ehkä liity etupyörien kääntämiseen mitenkään, mitähän siitä säädetään? Renkaat ns. ”hiihtoliiton hyväksymät”.




Kuva

Kuva 4. Poikittainen lehtijousi, niin kuin 311-mallissakin. Matkustaja/matkustajat istuvat etupenkillä selkä menosuuntaan. Jäähdytin on integroitu etuakseliin.


Kirjoittaja:  warreteam.com [ 31 Loka 2018, 22:39 ]
Viestin otsikko:  Re: Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?

Kuva

Kuva 5. Wartburg-merkistä siirryttiin Dixi-nimeen. Koko kasvoi, eikä materiaaleissa säästelty.




Kuva

Kuva 6. Teknisistä tiedoista päätellen, vauhdin hurmasta ei vielä nautittu.




Kuva

Kuva 7. Moottorit alkoivat muistuttaa tätä päivää sylinterien lukumäärässä ja pidempienkin kappaleiden valutekniikka oli hallinnassa.




Kuva

Kuva 8.Tuotantomäärät kasvoivat ja autot pienenivät. BMW osti 1928 Dixin tehtaat ja nimeksi tuli BMW-Dixi. Kooltaan auto on hieman lasten karuselliautoa suurempi.




Kuva

Kuva 9. Pieni auto, pienet sisätilat. Istuimet eivät sovellu isoille pojille.



Kirjoittaja:  warreteam.com [ 06 Marras 2018, 00:54 ]
Viestin otsikko:  Re: Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?

Kuva

Kuva 10. Wartburgin museossa on pienoismalli päätehdasalueesta. Eisenachin autoteollisuus työllisti 9000 henkilöä. Kaikki eivät varmaankaan työskennelleet samalla tehtaalla. Etualalla oleva tehtaanportti
on säilytetty. Keskellä oleva suurin rakennus on runkotehdas, joka on pahoin rapistunut. Sen takana pääkadun varressa olevassa rakennuksessa on nykyinen museo.




Kuva

Kuva 11. Tehtaanportti nykyisellään. Tästä portista työnsankarit saapuivat aamuisin töihin.





Kuva

Kuva 12. Valtavankokoinen koriosien valmistukseen käytetty prässi. Paikallaan oleva muotti ei kuitenkaan liity Wartburgiin, mutta mihin? Kuka tietää? Taustalla purkukunnossa oleva runkotehdas.

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 07 Marras 2018, 17:17 ]
Viestin otsikko:  Re: Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?

Kuva

Kuva 13. Vietetään 1.3 mallin 30-vuotis juhlavuotta. Viimeinen valmistettu on esillä Wartburgin museossa. Rekisteritunnus kertoo tuon historiallisen päivämäärän. Siihen loppui Wartburgin historia,
vai loppuiko? Lisävarusteinasai 14” Irmsher-aluvanteet, mutta tässä yksilössä on harvemmin nähty 13” aluvanteet.




Kuva

Kuva 14. 1.3S-mallin tunnusmerkkejä on kattoluukku ja oikeanpuoleinen peili. Olivatko peilit loppu, kun viimeinen jäi ilman oikeaa peiliä?




Kuva

Kuva 15. 1990 alkuperäisten 353W-mallista periytyvien istuimien tilalle tuli Opel Kadetin penkit.




Kuva

Kuva 16. Nelitahtimoottorista haaveiltiin jo 60-luvulla. Tässä 4-sylinterinen Boxeri 311-malliin suunnitellun vaihteiston jätkeena.




Kuva

Kuva 17. 1600-kuutioinen AWE-moottori.




Kuva

Kuva 18. Tarkkasilmäinen löytää myös länsiosia tästä protokoneesta.




Kuva

Kuva 19. Tekninen selvitys 1600-moottorista.

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 07 Marras 2018, 22:53 ]
Viestin otsikko:  Re: Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?

Kommentointi tässä topicissa on sallittua ja jopa toivottua. Vääriä väittämiä saa korjata ja lisäkysymyksiä voi esittää. Saksankielistä tekstiä saa vapaasti suomentaa, niin tiedetään enemmän.

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 09 Marras 2018, 11:40 ]
Viestin otsikko:  Re: Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?

Kuva

Kuva 20. 80-luvulla 3-sylinterisen nelitahtimoottorin parissa touhuttiin jo suunnitelmallisesti. Jakohihna ja nokka-akseli ovat kannessa trendin mukaisesti.




Kuva

Kuva 21. Olikohan virranjakajankansi suoraan F9-mallista?




Kuva

Kuva 22. Moottorin alakertaa tarkasteltaessa selviää yllätys. Lohko on 2-tahtisesta imu- ja pakolähdöt tulpattuina! Todennäköisesti kampiakselikin on kuulalaakereilla, startti ja laturi myös vanhasta
konstruktiosta. Kytkin ja vauhtipyörä näyttävät tutuilta, tosin ajoitusmerkkejä on lisätty.

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 12 Marras 2018, 23:39 ]
Viestin otsikko:  Re: Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?

Kuva

Kuva 23. 3-sylinteristä AWE-Mottoria soviteltiin 353-malliin. Uudistettu lämmityslaitteen puhallin/kenno ovat koekäytössä tässä protoyksilössä ja otettiin pysyvästi käyttöön 1.3-mallissa 1988.




Kuva

Kuva 24. Rungon etummainen poikittainen palkki, ei mahdollista isomman koneen asennusta, joten katkaisuhoitoa on tarvittu.




Kuva

Kuva 25. Isompi takavalaisin teki tuloaan ja tässä on jonkinlainen prototyyppi tulevasta lasista. Onneksi lopullinen versio ei jäänyt laadullisesti tällaiseksi.

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 13 Marras 2018, 18:10 ]
Viestin otsikko:  Re: Tiesitkö tämän DDR-ajoneuvojen historiasta?

Kuva

Kuva 26. Sopivaa moottorivalmistajaa etsittiin ja Renault oli myös vaihtoehtona. Vaihteisto ja kaikki apulaitteet olivat Renaultilta. Tällainen tekniikka taitaa löytyä esim. R9-mallista.




Kuva

Kuva 27. Pyöreän ledi-mittarin rinnalle tehtiin myös pyöreää analogi-mittaria, joka taisi jäädä vain kokeiluksi. Ohjauspyörässä on ripaus senhetkistä "nykyaikaa".

Sivu 1/11 Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/