Wartburg & Trabant Forum
http://www.warreteam.com/forum/

Maalipinnan entisöintivinkkejä?
http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=11009
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Tasty [ 14 Syys 2017, 11:46 ]
Viestin otsikko:  Maalipinnan entisöintivinkkejä?

Moi!
Löytyykö foorumilta maalaustaitoisia velhoja, joilta voisi saada käyttökelpoisia vinkkejä?
Seuraavan lainen tapaus: 51v vanha Auto, jonka maalipinta alkuperäinen ja haluaisin pitää alkuperäisenä niin pitkälle kuin mahdollista.
Pari pientä lommoa löytyy, jotka saan oiottua verrattain helposti, mutta sitten...
Pientä ruostetäplää löytyy sieltä täältä, myös 45 v sitten pensselillä "korjattuja" täpliä. Mikä olisi "oikea" työjärjestys? Koko auton myllytys ja sen jälkeen täpläkohtien hiominen peltiin asti, jotain happoa alle, kittaus, pohjaväri, lopullinen väri (niin pienillä alueilla kuin mahdollista)?
Vai ruostekohtien parannus ensin ja sitten koko auto myllytykseen (vai käsinkö se kannattaisi hinkata? Ja millä aineilla?).
Ja löytyyköhän tarpeeksi lähellä olevaa sävyä valkoiseen Warreen mistään...
Kertokaa vapaasti mielipiteitänne ja varsinkin kokemuksia ja vinkkejä toimivista aineista (hapot, maalit, hiomatahnat/paperit...)

Kirjoittaja:  pyhimys [ 14 Syys 2017, 12:12 ]
Viestin otsikko:  Re: Maalipinnan entisöintivinkkejä?

fwp kirjoitti:
Moi!
Löytyykö foorumilta maalaustaitoisia velhoja, joilta voisi saada käyttökelpoisia vinkkejä?
Seuraavan lainen tapaus: 51v vanha Auto, jonka maalipinta alkuperäinen ja haluaisin pitää alkuperäisenä niin pitkälle kuin mahdollista.
Pari pientä lommoa löytyy, jotka saan oiottua verrattain helposti, mutta sitten...
Pientä ruostetäplää löytyy sieltä täältä, myös 45 v sitten pensselillä "korjattuja" täpliä. Mikä olisi "oikea" työjärjestys? Koko auton myllytys ja sen jälkeen täpläkohtien hiominen peltiin asti, jotain happoa alle, kittaus, pohjaväri, lopullinen väri (niin pienillä alueilla kuin mahdollista)?
Vai ruostekohtien parannus ensin ja sitten koko auto myllytykseen (vai käsinkö se kannattaisi hinkata? Ja millä aineilla?).
Ja löytyyköhän tarpeeksi lähellä olevaa sävyä valkoiseen Warreen mistään...
Kertokaa vapaasti mielipiteitänne ja varsinkin kokemuksia ja vinkkejä toimivista aineista (hapot, maalit, hiomatahnat/paperit...)

Itse tekisin ensin korjaukset ja siten myllytys, niin kaikki maalisumurajat yms saa häivitettyä.
Omaan -63:een aikanaan teetin valkoista maalia, irto-osasta sävytunnistimella katsottiin sävy. Maalintekijä sanoi, että oli helpposävy tehdä, ei tarvinnut monta pastaa sekoittaa. Ja paikka ei kyllä maalissa näkynytkään olenkaan.
Ja sitten sellainen huomio, että happovärin päälle et voi suoraan kitata. tarvitsee siihen eristysvärikerroksen päälle. Itse en ole tuota happomaalin ideaa oikein koskaan ymmärtänyt. Epoksilla kun tekee niin ei tarvitse kikkailla.

AJ

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 14 Syys 2017, 16:54 ]
Viestin otsikko:  Re: Maalipinnan entisöintivinkkejä?

Itse etenin Warren kanssa (joka oli huonoimmassa lähtökunnossa ollut maalipinta) näin,

1. Auton myllytys. Warren maalipintaan saa lähes huimaavan kiillon koneella kun siitä "kuorii" kerroksen pois. Hiomatahnana käytän Autoglymin, eri vahvuisia tuotteita. Myllytyksellä voi myös yrittää häivyttää vanhoja, pensselillä tehtyjä korjauksia.

2. Ruostekohtien hionta pellille, käyttäen askarteluun tarkoitettu pienoisporakonetta. Laite muistuttaa hammaslääkärin porakonetta.

3. Pohjamaaliksi olen laittanut jo vuosia, Bilteman ruosteensyöjää jonka annan aina kuivua ainakin 24h. Maalipinnat reiät, ilkivallasta tulleet naarmut jne. suuremmat virheet on sitten luonnollisesti kitattava.

4. Maalaus päälle. Warren väri on helppo maalaa kuin ei ole metallihohto = tätä uskaltaa kokeilla vähän noviisimpikin.

5. Lopuksi vahaus käsin.

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 14 Syys 2017, 17:43 ]
Viestin otsikko:  Re: Maalipinnan entisöintivinkkejä?

Happovärin päälle kittaamisessa on kahta koulukuntaa. Kittaus ensin ja sitten happo. Silloin kitin ja pellin väliin ei jää maalia. Ensin happoväsi ja kittaus. Silloin ruostekraatereihin jää maali pohjalle. Kaikissa tapauksissa pohjamaalikerros jossain vaiheessa kuitenkin puhkeaa ja maalin paksuus vaihtelee. Glasuritin happoväriä olen käyttänyt alla ja kitannutkin päälle. Ei tuo kitti ole irronnut, ennenminkin maali sen päältä, jos ei ole karhentanut kunnolla. Tärkeintä on tehdä pensselihommia ennen ruiskutusta. Lokasuojan ja muidenkin peltien reunat on hyvä pensselöidä, kun meinaavat jäädä ohuelle paksuudelle reunan kohdalta. Samoin hiekkapuhalletut saumat ja päällekkäin tehdyt peltiliitokset (ne tehdastekoiset). Nämä em. kohdat alkavat kukkimaan ensimmäisenä. Meillähän on täällä ihan ammattilaisiakin kommentoimaan, joten vinkkejä peliin.

Kirjoittaja:  warremies [ 15 Syys 2017, 09:57 ]
Viestin otsikko:  Re: Maalipinnan entisöintivinkkejä?

Voihan sitä hapon määrää säätää siinä happomaalissa tai sitten käyttää ihen pelkkää happoakin. Hapon tarkoituksenahan on saada peitattua se ruoste, joka jää sinne korroosio- tai puhalluskuopan pohjalle.

Kirjoittaja:  pyhimys [ 15 Syys 2017, 12:27 ]
Viestin otsikko:  Re: Maalipinnan entisöintivinkkejä?

Tuosta happomaali / kitti asiasta olen puhunut maaliedustajan (spieshecker) kanssa ja sieltä tuli kyllä suora vastaus ettei saa kitata happosen päälle.
Voihan se siihen tarttua ja olla jonkun aikaa ok, mutta miten sitten pitemmän päälle. Joku takuihin liittyvä syyhän tuossa on taustalla.

AJ

Kirjoittaja:  sami_k [ 15 Syys 2017, 13:53 ]
Viestin otsikko:  Re: Maalipinnan entisöintivinkkejä?

Tosiaan tuota kittausta hapon päälle välttäisin, jos välttämättä haluaa jotain pohjamaalialaittaa ennen pakkelia niin vetää epoksi pohjamaalia. Ensin kyllä pesisin ja mylläisin auton jotta kaikki virheet tulisi paremmin näkösälle ja häivytys alueet tulisi muutenkin myllyttää parhaimman lopputuloksen takaamiseksi.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/