Muuta fontin kokoa


Lähetä uusi viestiLähetä vastaus Sivu 1/1   [ 9 viestiä ]
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Wartburg kohtaa Golf I:n Autobildin vertailussa
ViestiLähetetty: 18 Elo 2016, 01:50 
Työn sankari
Työn sankari

Liittynyt: 10 Touko 2015, 21:24
Viestit: 40
Onko tämä vertailu jo lisätty tänne aiemmin?

Wartburg vs. Golf I

http://www.autobild.de/klassik/bilder/klassik-test-vw-golf-und-wartburg-353-925432.html#bild1

Wartburg maksoi 1970-luvun loppupuolella 18 000 itämarkkaa ja Golf noin 27 000 - 31 500. Yksityisillä markkinoilla Golfin hintaan saattoi lisätä 10 000 itämarkkaa. Wartburgin hintalisää ei mainita. Oliko tuohon aikaan Suomessa hintaero Warren ja Golfin välillä prosentuaalisesti suurempi kuin DDR:ssä? Muistelen omasta lapsuudestani, että Golf oli tuolloin ylivoimaisesti kokoluokkansa kallein auto, eikä niitä myyty kovin paljoa. Olisiko Suomessa jopa saanut noin kolme uutta Wartburgia yhden uuden perus-Golfin hinnalla, ainakin Golf II:n aikaan?

Kumpaa autoa myytiin tuolloin Suomessa enemmän?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Wartburg kohtaa Golf I:n Autobildin vertailussa
ViestiLähetetty: 20 Elo 2016, 14:12 
Työn sankari
Työn sankari

Liittynyt: 10 Touko 2015, 21:24
Viestit: 40
Itä-Saksassa Volkswagen Golfin ja Wartburgin välinen hintaero taisi olla pienempi kuin Suomessa!

Tekniikan Maailman numerosta 7/1982 löytyy seuraavia hintatietoja:

Uusi 353 W maksoi 19 950 Suomen markkaa ja uusi Golf 52 900 markkaa. (Käsitykseni mukaan tuohon aikaan oli myynnissä vielä Golf I.) Yhden Golfin hinnalla sai pyöreästi noin 2,5 Wartburgia.

Käytettyjen hinnat olivat seuraavat:

Vuosimalli, ensimmäisessä sarakkeessa Golf, sitten Wartburg
1981, 40 000, 14 000
1980, 30 000, 10 000
1979, 25 000, 8 000
1978, 20 000, 6 000
1977, 16 000, 4 000
1976, 12 000, 3 000
1975, 9 000, ei julkaistua hintatietoa, mahdollisesti tai oletettavasti alle taulukossa olleiden hintarajojen?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Wartburg kohtaa Golf I:n Autobildin vertailussa
ViestiLähetetty: 20 Elo 2016, 19:08 
Työn sankari
Työn sankari

Liittynyt: 10 Touko 2015, 21:24
Viestit: 40
Tekniikan Maailman numerossa 8/1989 oli seuraava uuden Wartburgin hinnasto. Uuden Wartburgin hintaa oli muutettu hinnaston mukaan edellisen kerran 1.9.1987. Myytiinköhän uudet Wartburgit loppuun saakka näillä hinnoilla?

353W Sedan, 1,0, 4 ov, 4 v, 25 650 markkaa
353W Farmari, 1,0, 5 ov, 4 v, 29 250 markkaa

Vertailun vuoksi Golfin hintoja:

kaikkein halvin Golf 1,3, 3 ov, 4 v, 73 900 markkaa
halvin 5-ovinen Golf CL, 1,3, 5 ov, 4 v, 81 900 markkaa

Yhden kaikkein lähtöhinnaltaan halvimman Golfin hinnalla sai siis noin 3 Wartburgia.

Tekniikan Maailman numerossa 8/1989 sivulla 158 oli seuraavia käytettyjen autojen hintatietoja:

Hinnat ovat vapailla markkinoilla muodostuneita yksityisen omistajan kaupoissa toteutuneita hintoja. Liikkeestä ostettaessa auton pyyntihinta on korkeampi ja vaihtohyvityshinta alhaisempi. Autoissa on näillä hinnoilla normaalit varusteet ja ajomäärä on ollut noin 10 000 kilometriä vuodessa. Hintatason tiedot on kerätty Helsingistä ja sen lähiympäristöstä.

353 W
vuosimalli, hinta tuhansia markkoja
1988, 17-21
1987, 13-17
1986, 11-14
1985, 8-11
1984, 6-9
1983, 3-7

Wartburgin hinta laski nopeasti. Tuntuu siltä, että nykyaikana käytetyt autot säilyttävät arvonsa paljon paremmin kuin tuolloin. Jopa vain kuudessa vuodessa käytetyn Wartburgin hinta saattoi laskea noin 10 prosenttiin uuden hinnasta.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Wartburg kohtaa Golf I:n Autobildin vertailussa
ViestiLähetetty: 20 Elo 2016, 19:25 
Site Admin
Site Admin
Avatar

Liittynyt: 26 Loka 2010, 00:46
Viestit: 1786
Paikkakunta: Global
Wartburg on ollut uutena kyllä halpa. Golffi on kasvanut vuosien saatossa kuin pullataikina joten Polo taitaa olla auto johon hintoja voisi verrata tänään = halvin Pölö maksaa 14940€, eli nykyrahassa (jos Warrea myytäsiiin) puhuisimme pauttiarallaa 5000 - 6000€:n hintasesta uudesta autosta.

Tänään Dacia Sadhero taitaa olla halvin 9999€:n hinnallaan(?). Vielä on matkaa tuohon 5k€:n hintaan...

_________________
WarreTeam.com


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Wartburg kohtaa Golf I:n Autobildin vertailussa
ViestiLähetetty: 20 Elo 2016, 23:59 
Työn sankari
Työn sankari

Liittynyt: 10 Touko 2015, 21:24
Viestit: 40
http://www.stat.fi/til/khi/2015/khi_2015_2016-01-15_tau_001.html

Rahanarvonkertoimella voi muuttaa menneisyyden rahamäärät nykyrahaksi. Ylempänä oleva linkki johtaa Tilastokeskuksen elinkustannusindeksin perusteella laskettuun rahanarvotaulukkoon.

Vuonna 1982 Wartburg sedan maksoi 19950 markkaa, vuoden 2015 rahassa hinta olisi ollut 8025,89 €.

Vuonna 1989 Wartburg sedan maksoi 25650 markkaa, vuonna 2015 vastaava rahasumma olisi ollut 6989,62 €.
Vuonna 1989 Touristin hinta oli 29 250 markkaa, mikä olisi ollut vuoden 2015 rahassa 7979,63 €.

Myös Volkswagenin hinta laski vuoden 2015 rahassa laskettuna seuraavasti:

Vuoden 1982 halvin Golf maksoi 52900 markkaa ja vuonna 2015 vastaava rahasumma olisi ollut suuruudeltaan 21 281,67 €.

Vuoden 1989 halvin Golf maksoi 73900 markkaa, vuoteen 2015 siirrettynä hinta olisi 20 137,75 €.

http://www.dacia.fi/hinnasto/

Halvin uusi Dacia maksaa ilman toimituskuluja 9999,- €. Minulla on myös se sama käsitys, että tämä olisi tällä hetkellä kaikkein halvin uusi henkilöauto Suomen markkinoilla. Muutamia vuosia sitten uuden Suzuki Alton sai alle 9000 euron hinnalla, mutta tämä automalli poistui sittemmin Suomen markkinoilta.

Varusteltultaan tämä Dacian halvin perusmalli on kuitenkin varsin riisuttu, esimerkiksi ilmastointilaitetta ei saa käsittääkseni juuri tähän halvimpaan vaihtoehtoon edes lisähinnasta. Ilmastointilaitteella varustettu Dacia Sandero Ambiance maksaa tällä hetkellä ilman toimituskuluja 12 999,- €.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Wartburg kohtaa Golf I:n Autobildin vertailussa
ViestiLähetetty: 21 Elo 2016, 00:24 
Stasin jäsen
Stasin jäsen
Avatar

Liittynyt: 30 Loka 2010, 19:59
Viestit: 796
Paikkakunta: Pietarsaari
Kun isäni osti ensinmäisen Wartburg 1968 uutena se maksoi 6 900 markkaa. Toista uutta Wartburg 1981 maksoin muistaakseni 14 000 markkaa.

_________________
Kun tiedät kaiken, olet varmasti ymmärtänyt jotain väärin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Wartburg kohtaa Golf I:n Autobildin vertailussa
ViestiLähetetty: 21 Elo 2016, 00:31 
Työn sankari
Työn sankari

Liittynyt: 10 Touko 2015, 21:24
Viestit: 40
Warre 1000 kirjoitti:
Kun isäni osti ensinmäisen Wartburg 1968 uutena se maksoi 6 900 markkaa. Toista uutta Wartburg 1981 maksoin muistaakseni 14 000 markkaa.


Vuoden 2015 rahaksi muutettuna vuoden 1968 Wartburgin hinta olisi ollut noin 10 440 euroa ja vuoden 1981 Wartburgin noin 6155 euroa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Wartburg kohtaa Golf I:n Autobildin vertailussa
ViestiLähetetty: 21 Elo 2016, 15:06 
Työn sankari
Työn sankari

Liittynyt: 10 Touko 2015, 21:24
Viestit: 40
Auton hintaan vaikuttaa myös inflaatioprosentista lasketun rahanarvomuutoksen lisäksi muutokset palkkatasossa.

En ole tästä laskelmasta täysin varma, sillä en löytänyt netistä varmaa palkkatietoa, löysin vain yhden kirjoittajan muistelut eräältä 24-loppuiselta suomalaiselta palstalta. Siinä viestissä kirjoittaja muisteli, että hänen palkkansa autoasentajana olisi ollut vuonna 1989 noin 27 markkaa tunnissa. Lisäksi muistelen kuulleeni 1980-luvun loppupuolella, että hyvin yleisesti keskipalkka ennen mahdollisia lisiä pyöri monissa ammateissa noin 30 markan tuntumassa.

Wartburgin hinta jaettuna puhtaalla tuntipalkalla: 25560/27=947 työtuntia, toki todellisia työtunteja tulisi verotuksen ja muiden ennakonpidätysperusteiden vuoksi enemmän

Oletettaisiinko, että vastaavan autoasentajan palkka olisi nykyaikana noin 11 euroa tunnissa?

Dacian hinta jaettuna puhtaalla tuntipalkalla: 9999/11=909 työtuntia, tähän sama toteamus ennakonpidätyksestä kuin ylemmäs Wartburgin kohdalle

Toki työntekijän asumiskustannukset ja muut elämismenot voivat olla nykyään korkeammat kuin vuonna 1989? Kuitenkin pelkän auton hinnan osalta autoasentaja saisi nykyään palkallaan uuden Dacian hieman vähäisemmällä työtuntimäärällä kuin millä hän olisi saanut ostettua Wartburgin vuonna 1989.

Toki tämä laskelma on hyvin karkea yleistys. Palkasta ei ole otettu myöskään pois veroja, joten verotuksen ja muiden verojen kaltaisten ennakonpidätysperusteiden muutokset voivat muuttaa tulokset päinvastaiseksi todellisen tilille saakka tulleen palkan osalta.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Wartburg kohtaa Golf I:n Autobildin vertailussa
ViestiLähetetty: 24 Elo 2016, 18:17 
Uusi aktivisti
Uusi aktivisti

Liittynyt: 04 Joulu 2014, 19:18
Viestit: 5
Wartburgin hinta laski kyllä nopeasti, mutta markkamääräinen pudotus ei tainnut olla kovempi kuin länsiautoilla. Itselle jäi mieleen Warresta 70-80 luvun vaihteesta tietynlainen "luokattomuus" -ts. heti tulee mieleen Warrella ajanut sähköasentaja, insinööri ja everstiluutnantti.
Muilla itämerkeillä ei tätä pidetty suotavana, mm. Polski-fiatilla ajavaa opettajaa katsottiin kieroon...


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Lähetä uusi viestiLähetä vastaus Sivu 1/1   [ 9 viestiä ]


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 202 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  


Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
610nm Style by Daniel St. Jules of Gamexe.net

Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com