Kun tekee lomareissun Itäsaksaan ja rautariipun takana on monta juttua, mitkä eroavat toisesta matkakohteesta.
On hyvä tietää yleiset nopeusrajoitukset, 80 km/t maantiellä, 100 km/t moottoritiellä ja 50 km/t kaupungeissa. Jono raja-asemalla voi mennä nopeasti tai kestä jopa kaksi tuntia. Raja-asemaa ei ole sallittu kuvata. Nähdään paljon pieniä autoja sekä moottoripyöriä. 3-pyöräisissä mopoissa löytyy yleensä vanhempaa väkeä.
Tien sivussa ovat isot pellot ja yllättävän uudet työkoneet. Tiet ovat hyviä verrattuna alhaiseen nopeusrajoitukseen. Tankkausta on ongelmallista. Vaihdetut DDR-markat eivät kelpaa. US-dollari, länsimarkkaa ja jopa ruotsin kruunua on kova valuutta. On tankattava valkoisesta-vihreästä tankistä, missä on korkeampaa oktaanilukua länsiautojen varten.
Tien vierestä löytyy liikennetornia. Siellä tarkistetaan kiikarilla, ettei läpikulkulkuliikennettä poikkeaa pääväylästa. Siihen tarvitaan turistivisuumia. Olutta ei saa nauttia ennen ajoa. Raja on 0 promilliä. Liikennesakon suuruus ylinopeudesta ei poliisipäällikköä halunnut sanoa. Ja nopeutta tarkistetaan usein, sekä paljon poliisejä käy turistipaikoilla.
On halpaa syödä tien vieressä. Neljä perheen syö vain 100 kruunulla. Intershopista voidaan ostaa viinaa. Nurkan takan löytyy myös halpaa juotavaa länsivaluutalla, mutta sen paikan on kielletty itäsaksalaiselta.
Merkkiä sodasta löytyvät vielä, jopa kuulanreikiä seinissä. Ruostalaiskuningas Gustav II Adolf teki ryöstötöretkiä Saksassa. Lützen:ssa löytyy hänestä patsaskin. Ruotsalaisyhteyden sanotaan tuoda hääparille onnea, ja sen takia monet menevät naimisiin Lütsen:n raatihuoneessa.
Tässä on huolletun auton kahdella värillä maalattuna ja valkoisilla rengassivuilla. Kyllä tämä 23 vuotta vanhaa Moskwitz arvostetaan. Korkeat poliitikot ajavat Tatraplan, Zaika tai Volga. Lada pidetään snobbiautona, eli kuin Mersun tai Porschen länsimaissa.
Ja tässä on itäsaksan Detroit eli Eisenach. Tehtaaseen emme saaneet käydä, eikä syytä kerrottu. Siellä valmistetaan tämän auton nimeltä "IFA Wartburg". Sillä on kolmesylinterinen 2T-moottoria. Omistaja on ylpeä 10 vuodesta vanhasta autostaan. Se on modernin teknikkaa, mikä voidaan saada. Saksalaiset hoitavat autojensa hyvin. Täällä löytyy 50 ja 60 luvulla valmistetut autot, jotka näyttävät että äsken ovat tulleet ulos tehtaasta. Ifa Wartburg on kyllä liian kallis monille ostaa.
Trabant on jokamiehelle auton. Se sopii hyvin nuorelle ihmiselle, jotka ovat laittanut nimensä 9-10 vuotta aikaisempaa tehtaan jonotuslistalle. Se maksaa 10 000 markka, ja on varustettu 2-sylinterin 2T-moottorilla. Huippunopeus on 100 km/h. Ulkokuoressa on paljon muoviosia.
Kokeillaakseen moottoritiellä olevat apupuhelimet tehtiin televisioauton virheen, ettei se käynnistyisi. Apupuhelimessa tietysti ei ruotsin kielellä pärjättiin eikäpä englannin kielellä. Saksankielellä jouduttiin 15 minuuttia selostaa kirjaimet nimessä, vakutusyhtiössä, vakuutusnumeroa y.m. tietoa. 55 minutin jälkeen tuli apuauton. Korjausmies ei ole nähnyt Dodge ennestään, puhumattakaan sen moottoria. Varaosia Volvolle tai Saabille olisi kyllä löytynyt. Aina apua mikä tarjottiin oli hinausapua Sassnitz satamalle.
Jos ihmettelette, niin saimme kuvata kaiken, mutta meillä oli aina virkamiehen mukana.
_________________ Kun tiedät kaiken, olet varmasti ymmärtänyt jotain väärin.
|