Wartburg & Trabant Forum
http://www.warreteam.com/forum/

Tallissa tapahtuu
http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=1886
Sivu 6/7

Kirjoittaja:  warremies [ 28 Kesä 2023, 19:32 ]
Viestin otsikko:  Re: Tallissa tapahtuu

Ihan varmasti saa molemmilla, sekä molyrasvalla, että jarruöljyllä tällaiset jarrukumit pilalle.

Jarruöljyä VAIN (mineraali)öljyjarruihin!

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 28 Kesä 2023, 20:39 ]
Viestin otsikko:  Re: Tallissa tapahtuu

Ruotsissa kutsutaan jarrunestettä jarruöljyksi. Eli joku eli uskossa, että jarrunestettä on öljyä. Ja minä tietämättömuudessani olen nuoruudessani rasvannut jarrunesteellä. Toimihan se jotenkuten päivittäisessä ajossa. Sitä en ole kokeillut Warren uudessa jarrusylintereissa.

Kirjoittaja:  warremies [ 28 Kesä 2023, 22:42 ]
Viestin otsikko:  Re: Tallissa tapahtuu

Warre 1000 kirjoitti:
Ruotsissa kutsutaan jarrunestettä jarruöljyksi.


Tämä kyllä ihan piti katsoa, miten asia on siellä ilmaistu..

Kyllä! Näin näkyy olevan, ihan sujuvasti pari kauppaa puhuu öljystä kun myy DOT 5.1 nesteitä, ja autodokki DOT 5 nestettä.
Sitten kun on kuitenkin ihan oikeaakin jarruöljyä myynnissä niin onhan tuossa erehtymisen vaara aivan todellinen.

Tuosta nesteellä voitelemisesta sen verran on tullut huomattua, että ainakin LPR:n valmistamat sylinterit on tehtaalla kasattu nesteen kanssa, joskus sitä on kuumasaumatussa muovipussissa vajaa puolikin desiä pohjalla.

Kirjoittaja:  santtuvaari [ 30 Kesä 2023, 14:23 ]
Viestin otsikko:  Re: Tallissa tapahtuu

Mulla oli aikoinaan kilpurissa ATE:n sinistä jonka vaihdoin puolen vuoden välein mutta silti oli jonkinlaisia ongelmia, lähinnä kiehumisen kanssa. -87 sitten siirryin silikoninesteeseen ja ropleemit loppui siihen. Samat litkut siellä on edelleen. Jossain vaiheessa se tuulennopea ja kuvankaunis seisoi yli 17 vuotta taivasalla ajamatta. Kun sitten tuli aika muuttaa uuteen osoitteeseen ja raahata romutarhani mukana niin ei muuta kuin pensaa tankkiin ja uusi akku paikalleen. Lähti muuten eka startista (ei tarvi uskoa ellei halua). Kytkin oli kiinni mutta tokeni pienellä shokkikäsittelyllä , jarrut sensijaan toimivat kuin uutena. Sama juttu Lantikoiden kanssa, ei mitään ongelmia jarrujen tai nestetoimisten kytkimien kanssa. Koittakaa kanssakärsijät jo vihdoinkin hylätä perinteiset jarrulitkut. Koska ette kuitenkaan usko niin kysykää edes niiltä jotka käyttävät. Eikä sitten mitään SEKAKÄYTTÖÄ.

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 30 Kesä 2023, 19:14 ]
Viestin otsikko:  Re: Tallissa tapahtuu

Onko Dot 5 silikooninestettä, joka ei saa sekoitta Dot 4:n kanssa, mutta Dot 5.1 sopii Dot 4 kanssa?

Olenko yksin, jolla on ongelmia Dot 4:n kanssa Warressa?

Kirjoittaja:  warremies [ 30 Kesä 2023, 23:46 ]
Viestin otsikko:  Re: Tallissa tapahtuu

DOT 5 on silikonineste, ei saa sekoittaa muiden jarrunesteiden kanssa. :thumbdown:

Kokeile DOT 4:n tilalle 3 tai 5.1, kun näkyy tuolla valmistajien/kauppiaiden tietosivuilla lukevan, että joissakin DOT 3 määritellyissä järjestelmissä 4:n käyttäminen aiheuttaa jarrukumien turpoamista nesteen sisältämien boraattien takia. :lukea:

Itse olen käyttänyt vuosia 5.1 nestettä joka ajoneuvossa mitä on tullut rassattua, kun on vain yhtä hyllyssä niin ei tule laitettua ainakaan väärää noihin uudempiin vehkeisiin. Ei ole tullut huomattua vielä mitään ongelmia noiden kumien suhteen, mutta enemmän juuri tuosta rasvattomuudesta aiheutuneita vikoja. :odottaa:

Ajossa rasvaton pyöräsylinteri toimii ihan hyvin kun on säännöllisesti liikkeessä, sitten jätetään seisomaan, ja paljas metallipinta ruostuu. Sitten otetaan taas ajoon, ja painetaan kumit ruostuneelle pinnalle. Valmis! :pokaali:

Miten sitten lienee esimerkiksi noissa jarruletkuissa, ajoittainhan niissä on ollut "palkeenkieliä", eli virtaus menee sylinteriin päin, mutta ei takaisin, ja sitten on jarru jumissa kunnes päästää paineen pois ilmausruuvista. Voisikohan niissä olla osasyyllisenä nesteen aiheuttama turpoaminen..?

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 22 Heinä 2023, 12:04 ]
Viestin otsikko:  Re: Tallissa tapahtuu

Kiitos Santtuvaari kokemuksestasi.

Pääsylinterissä syntyi ongelmia. Aukaisin sitä ja huomisin ettei mäntä palautuu tarpeeksi. Hion pois päädyssä olevaa ruostetta, mutta ei se kuitenkin palautunut tarpeeksi. (Sama homma olen huomannut Valmetissa. Uusi pääsylinteri toimii muutamaa kuukautta, kunnes se ei enää palaunut kunnolla. Aloitin epäröidä että uutta Dot 4 jarrunestettä turpoavat kumit). Googlasin selvittääkseen enemmän jarrunesteistä.

DOT 3 ja DOT 4 on sekoitus glykoolista ja boraatista, ja imee kosteutta. Boraattia turpoaa kumiosat.

DOT 5 on silikoonista tehty, ja on vettä hylkäävää. Voi syntyä vesikuplia joka keihuu 100 asteessa. DOT 5 ei myöskään sopii ABS kanssa, koska edes takaisin vatkaamista voi synnyttää vaahtoa. DOT 5 suositellaan autoihin, joka seisoo pitkiä aikoja.

DOT 5.1 ei ole silikoonista tehty. SE DOT 4:STÄ VIRITELMÄÄ! Sillä on saavutettu korkeampi kiehumislämpötila, jolla kilpailee DOT 5 kanssa, ja sisältää edelleen boraattia.

Valitettavasti DOT 5 on harvoin myytävässä, ja jos löytyy niin lähes 10 kertaa kallimpi.

Kirjoittaja:  warremies [ 22 Heinä 2023, 16:40 ]
Viestin otsikko:  Re: Tallissa tapahtuu

Warre 1000 kirjoitti:
DOT 3 ja DOT 4 on sekoitus glykoolista ja boraatista, ja imee kosteutta. Boraattia turpoaa kumiosat.

DOT 5 on silikoonista tehty, ja on vettä hylkäävää. Voi syntyä vesikuplia joka keihuu 100 asteessa.


DOT 3 nesteessä ei kuuluisi olla valmistusaineena boraatteja, eli ei turvottaisi NBR/SBR -kumeja.

Silikonineste kun ei ime itseensä vettä, niin järjestelmässä jo oleva tai sinne pääsevä vesi kerääntyy pisaroiksi, joka sitten kiehuu mikäli sillä kohtaa lämpötila ylittää veden kiehumispisteen. Myöskin aiheuttaa pistekorroosiota rautametalliosille. Tavoitteena tietenkin, että kun järjestelmää valmistellaan silikoninesteelle, niin se huuhdellaan alkoholilla, jolloin mahdollisesti jäänyt vesi ja vanha glykolipohjainen jarruneste pois ennen silikoninesteellä täyttöä.

Huomio 26.7.2023:
Satuin katsomaan Bilteman DOT 3 jarrunestepänikän tarraa, ja siinä lukee litkun sisältävän ortoboraattia.. Että siinäpä meni sekin oljenkorsi, kun liemet ja mehut voivat sisältää mitä hyvänsä.

Edit2: poistin EPDM:n tuosta ylhäältä

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 22 Heinä 2023, 22:22 ]
Viestin otsikko:  Re: Tallissa tapahtuu

Tarkoitus on vaihtaa DOT5:ksi. On olemassa muutaman moottoripyöräliikkeet, jotka myyvät DOT5. Moottoripyörä on myös vehje, joka viettää talviunea.

Kiitos tiedosta alkoholihuuhdelusta. Tarkoitus on aukaistaa ja tyhjentää kaikki jarrusylinterit.

Jos olisin löytänyt DOT3 myytävänä, niin se olisi jo vuosia sitten Warressani. (En ajaa kilpaa eikä Pohjanmaalla löytyy niin suuria alamäkejä, että saisin jarrunestettä kehumaan). DOT3 ilman boraattia selostaisi, miksi en ole ennenkin huomannut kumit turpoavan.

Kirjoittaja:  warremies [ 26 Heinä 2023, 19:43 ]
Viestin otsikko:  Re: Tallissa tapahtuu

Noihin jarrujärjestelmien kumin turpoamiseen on tuolla pohjois-amerikan mantereella tehty vuosia sitten tutkimus, jossa oli vertailtu eri kauppamerkkien nesteitä ja siinä oli havaittu suuriakin eroja.

Eri foorumeilta lukiessani oli ainakin vanhempien Porsche-mallien harrastajilla ollut ongelmia letkujen turpoamisessa tukkoon.
Tämä letkun tukkoon meno on nopeasti todettavissa, kun jarrun jäädessä päälle ja polkimen ollessa ylhäällä avaa ilmausruuvia. Jos sieltä tulee paineella nestettä, niin letku on tukossa. Pääsylinterillä saa työnnettyä helposti paineen kuristusventtiilinä toimivan ahdistavan letkun läpi, mutta pyöräjarrun mekanismi ei jaksa painaa nestettä toiseen suuntaan ja jarruun jää paine päälle.

Jollakin Kawasakipalstalla annettiin vinkki tiivisterenkaiden saamiseksi lähelle alkuperäisiä mittojaan 2h liuottamisella spriissä. Vastaavasti 2h keittäminen kiehuvassa vedessä ei ollut saanut aikaan mitään muutosta, ei kutistusta tai lisää paisumista.

Eipä tässä oikein voi muuta kuin todeta, että jotkut nesteet voivat aiheuttaa joidenkin kumien turpoamista ja sitä ei tiedä ennenkuin niin käy. Jos sitten saisikin pestyä kumin takaisin mittoihinsa, niin mitäpä pitkäaikaista iloa siitä on, jos ne sitten kohta saa samanlaisella nesteellä pilalle uudestaan..

Lieneeköhän moderneissa jarruletkuissa EPDM sisäpinta?

Sivu 6/7 Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/