Wartburg & Trabant Forum
http://www.warreteam.com/forum/

Tallissa tapahtuu
http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=1886
Sivu 5/7

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 08 Touko 2022, 17:16 ]
Viestin otsikko:  Re: Tallissa tapahtuu

Otin pois sähköisen pumpun ja ilma pystyy puhaltamaan vain yhteen suuntaan. Avasin pummpua ja näytti siltä että kalvon ruuvi on osunut pohjaan. Porasin sille syvemmän kuopan, ja nyt pumppu nakutti jatkuvasti ilmassa. Asensin pumppua takaisin ja kokeilin. Muutamia sekunteja kyllä moottori kävi, ennen kuin se sammui.

Hyppylangalla kokeilen ja kyllä pumppu kerran nakuttaa. Aina se lyö kerran muttei toista kertaa. Eli sillä jää jännite jatkuvasti päälle, eikä päästä jousea painamaan bensaa kaasuttimelle. Joka kerta kun otti virta pois, niin jousi painoi bensaa etennpäin ja tällä kertaa moottori kävi lähes minuutin ennenkuin sammui.

Eli edelleen tallissa ei tapahdu mitään. On ostettava uuden pumpun ja kokeilla sillä.

Kirjoittaja:  warremies [ 08 Touko 2022, 20:05 ]
Viestin otsikko:  Re: Tallissa tapahtuu

Minkälainen (minkä merkkinen) sähköpumppu sinulla on?

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 09 Touko 2022, 01:03 ]
Viestin otsikko:  Re: Tallissa tapahtuu

Tällainen nimetty "HÜCO". Jos muistan oikein niin maksoin siitä vähän enemmän saavutaakseen laatutavaraa. Se on kestänyt 7 vuotta ja pari tuhatta kilometriä.

Liitteet:
20220505_200831.jpg
20220505_200831.jpg [ 39.4 KiB | Katsottu 1712 kertaa ]

Kirjoittaja:  warremies [ 09 Touko 2022, 20:23 ]
Viestin otsikko:  Re: Tallissa tapahtuu

Huugon pumput ovat kyllä olleet aika hyviä toimimaan, oletko avannut tuon sähköpuolen kantta? Näissä on muistaakseni vanhan liiton kärkien sijasta "piirilevytekniikkaa" joka ohjaa pumpun toimintaa.. jos siellä olisi katkos tai jotain pashaa?

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 09 Touko 2022, 23:54 ]
Viestin otsikko:  Re: Tallissa tapahtuu

Olisin halunnut aukaistaa sähköpuoliakin, mutten huomannut ruuvi muovitulpan alla, joka piti sähköpuolan kantta.

Ostaessani uuden samanlainen mutta puolet halvempaa pumppua ilman nimiä, huomasin päässä olevan ruuvin. Silloin aukasin vanhaa pumppua. Jos olisi ollut katkoja siellä, niin olisin voinut yritä putsata kärjet, mutta piirilevyä tuntuu vaikealta, eikä nähnyt sieltä palannutta paikkaa. Enkä voinut taivuttaa tunnistinta lähempää tappia, joka vaikuttaa anturia tavalla tai toisella. Enkä nähnyt tavallista kondensaattoriakaan.

Nyt olen tehnyt kahdet koeajot ja uuden sähköpumpun näyttää toimivan. Eli vihdoinkin tapahtuu jotain tallissa.

Jatkan jarrujen herkistelyllä ennen katsastusta.

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 28 Kesä 2023, 00:37 ]
Viestin otsikko:  Re: Tallissa tapahtuu

Olen monta vuotta taistellut takajarrusylinterien kanssa. Uudet ruostuivat kiinni kahden vuoden väliin. Olen puhdistanut niitä, ja kokeillut poleeramalla sisäpinnat, alumiinimännillä, välijousella sekä etusylinterin männillä. Eikä se on auttanut. Tuntuu että uudet sylinterit on tehty huonosta raudasta.

Kun kävin Eisenach:ssa 2013 ostin sieltä alkuperäiset kunnostetut takajarrusylinterit, vaikka äsken olin puhdistanut kaikki jarrusylinterit. Tällä kertaa takasylinterit kestivät 3 vuotta, ennenkuin ne menivät jumiin, ja vaihdoin alkuperäiseen kunnostettujiin takasylinteriin. Nyt vasen takajarru lahaa. 7 vuotta on paljon parempi kun 2 tai 3. Oikea takajarru ei vielä lahaa, ja sen männät eivät ole täysruosteessa. "If not broken dont fix it, and if still not broken, then fix it until it is broken". Katsotaan milloin joudun puhdistamaan oikea takasylinteri.

Liitteet:
20230626_191032.jpg
20230626_191032.jpg [ 110.26 KiB | Katsottu 958 kertaa ]

Kirjoittaja:  warremies [ 28 Kesä 2023, 02:12 ]
Viestin otsikko:  Re: Tallissa tapahtuu

Mitä jarrurasvaa olet käyttänyt?

Kirjoittaja:  tomppa [ 28 Kesä 2023, 10:30 ]
Viestin otsikko:  Re: Tallissa tapahtuu

Juuri näin. Vaikka jarruneste voitelee kumin, se hygroskooppisena nesteenä sitoo kosteutta, eikä näinollen estä ruostumista. Silikonipohjaista jarrurasvaa tarvitaan pitämään mäntä herkkänä ja ruosteettomana. Pitkään. Miksiköhän valmistajat eivät laita sitä uusiin sylintereihin? tm

Kirjoittaja:  warremies [ 28 Kesä 2023, 11:32 ]
Viestin otsikko:  Re: Tallissa tapahtuu

Ei sen silikonipohjaista tarvitse olla, paitsi jos käyttää dot 5 silikonijarrunestettä.

Nämä ovat perinteisiä risiiniöljypohjaisia rasvoja, järjestys ohuemmasta jäykempään:

Bosch Rubber Grease RG4 (sininen tai musta tuubi) [RG17 on ilmeisesti samaa tavaraa, vain pienemmässä tuubissa]
PBR rubber grease (musta tuubi)
ATE Bremszylinder-Paste (vaaleansininen tuubi)

Kunhan EI laita mitään mineraaliöljypohjaista tai metalli/keraamisilla partikkeleilla jatkettua tavaraa sinne jarrusylinterien sisään!

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 28 Kesä 2023, 19:22 ]
Viestin otsikko:  Re: Tallissa tapahtuu

Laitoin kumit sisään ja sen jälkeen mäntien ympäri MOS2 rasvaa. Olen kuullut että rasvaa suojaa hyvin autot, jotka seisovat pitkään. Seuraavan kerran yritän laittaa jarrruihin siihen tarkoitettua rasvaa.

Nuoruudessani kuulin että pitäisi voidella männät ja kumit "jarruöljyllä". Sitä en voi suositella ja olen siitä lopettanut jo aikoja sitten. Kuten Tompa kirjoitti, niin se auttaa mäntien ruostumista.

Uusien sylinterien aukaistaessa olin huomannut pikku täpliä joka paikassa. Olen uskonut että sieltä on jarrunestettä vuotanut ohi mäntiin. Muttei se auttanut vaikka hion sisäpinnan peilisileäksi. Muistaakseni ostin myös tuuman kokoiset jarrukumit Volvo Amasonille tarkoitettuja, muttei näköjään kumilaadussa ollut virhettä.

Sivu 5/7 Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/