Muuta fontin kokoa


Lähetä uusi viestiLähetä vastaus Sivu 5/7   [ 61 viestiä ]
Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Tallissa tapahtuu
ViestiLähetetty: 08 Touko 2022, 17:16 
Stasin jäsen
Stasin jäsen
Avatar

Liittynyt: 30 Loka 2010, 19:59
Viestit: 796
Paikkakunta: Pietarsaari
Otin pois sähköisen pumpun ja ilma pystyy puhaltamaan vain yhteen suuntaan. Avasin pummpua ja näytti siltä että kalvon ruuvi on osunut pohjaan. Porasin sille syvemmän kuopan, ja nyt pumppu nakutti jatkuvasti ilmassa. Asensin pumppua takaisin ja kokeilin. Muutamia sekunteja kyllä moottori kävi, ennen kuin se sammui.

Hyppylangalla kokeilen ja kyllä pumppu kerran nakuttaa. Aina se lyö kerran muttei toista kertaa. Eli sillä jää jännite jatkuvasti päälle, eikä päästä jousea painamaan bensaa kaasuttimelle. Joka kerta kun otti virta pois, niin jousi painoi bensaa etennpäin ja tällä kertaa moottori kävi lähes minuutin ennenkuin sammui.

Eli edelleen tallissa ei tapahdu mitään. On ostettava uuden pumpun ja kokeilla sillä.

_________________
Kun tiedät kaiken, olet varmasti ymmärtänyt jotain väärin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Tallissa tapahtuu
ViestiLähetetty: 08 Touko 2022, 20:05 
Etuoikeutettu kansalainen
Etuoikeutettu kansalainen

Liittynyt: 30 Loka 2010, 11:56
Viestit: 360
Paikkakunta: Siilinjärvi, Pohjois-Savo
Minkälainen (minkä merkkinen) sähköpumppu sinulla on?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Tallissa tapahtuu
ViestiLähetetty: 09 Touko 2022, 01:03 
Stasin jäsen
Stasin jäsen
Avatar

Liittynyt: 30 Loka 2010, 19:59
Viestit: 796
Paikkakunta: Pietarsaari
Tällainen nimetty "HÜCO". Jos muistan oikein niin maksoin siitä vähän enemmän saavutaakseen laatutavaraa. Se on kestänyt 7 vuotta ja pari tuhatta kilometriä.


Liitteet:
20220505_200831.jpg
20220505_200831.jpg [ 39.4 KiB | Katsottu 1566 kertaa ]

_________________
Kun tiedät kaiken, olet varmasti ymmärtänyt jotain väärin.
Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Tallissa tapahtuu
ViestiLähetetty: 09 Touko 2022, 20:23 
Etuoikeutettu kansalainen
Etuoikeutettu kansalainen

Liittynyt: 30 Loka 2010, 11:56
Viestit: 360
Paikkakunta: Siilinjärvi, Pohjois-Savo
Huugon pumput ovat kyllä olleet aika hyviä toimimaan, oletko avannut tuon sähköpuolen kantta? Näissä on muistaakseni vanhan liiton kärkien sijasta "piirilevytekniikkaa" joka ohjaa pumpun toimintaa.. jos siellä olisi katkos tai jotain pashaa?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Tallissa tapahtuu
ViestiLähetetty: 09 Touko 2022, 23:54 
Stasin jäsen
Stasin jäsen
Avatar

Liittynyt: 30 Loka 2010, 19:59
Viestit: 796
Paikkakunta: Pietarsaari
Olisin halunnut aukaistaa sähköpuoliakin, mutten huomannut ruuvi muovitulpan alla, joka piti sähköpuolan kantta.

Ostaessani uuden samanlainen mutta puolet halvempaa pumppua ilman nimiä, huomasin päässä olevan ruuvin. Silloin aukasin vanhaa pumppua. Jos olisi ollut katkoja siellä, niin olisin voinut yritä putsata kärjet, mutta piirilevyä tuntuu vaikealta, eikä nähnyt sieltä palannutta paikkaa. Enkä voinut taivuttaa tunnistinta lähempää tappia, joka vaikuttaa anturia tavalla tai toisella. Enkä nähnyt tavallista kondensaattoriakaan.

Nyt olen tehnyt kahdet koeajot ja uuden sähköpumpun näyttää toimivan. Eli vihdoinkin tapahtuu jotain tallissa.

Jatkan jarrujen herkistelyllä ennen katsastusta.

_________________
Kun tiedät kaiken, olet varmasti ymmärtänyt jotain väärin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Tallissa tapahtuu
ViestiLähetetty: 28 Kesä 2023, 00:37 
Stasin jäsen
Stasin jäsen
Avatar

Liittynyt: 30 Loka 2010, 19:59
Viestit: 796
Paikkakunta: Pietarsaari
Olen monta vuotta taistellut takajarrusylinterien kanssa. Uudet ruostuivat kiinni kahden vuoden väliin. Olen puhdistanut niitä, ja kokeillut poleeramalla sisäpinnat, alumiinimännillä, välijousella sekä etusylinterin männillä. Eikä se on auttanut. Tuntuu että uudet sylinterit on tehty huonosta raudasta.

Kun kävin Eisenach:ssa 2013 ostin sieltä alkuperäiset kunnostetut takajarrusylinterit, vaikka äsken olin puhdistanut kaikki jarrusylinterit. Tällä kertaa takasylinterit kestivät 3 vuotta, ennenkuin ne menivät jumiin, ja vaihdoin alkuperäiseen kunnostettujiin takasylinteriin. Nyt vasen takajarru lahaa. 7 vuotta on paljon parempi kun 2 tai 3. Oikea takajarru ei vielä lahaa, ja sen männät eivät ole täysruosteessa. "If not broken dont fix it, and if still not broken, then fix it until it is broken". Katsotaan milloin joudun puhdistamaan oikea takasylinteri.


Liitteet:
20230626_191032.jpg
20230626_191032.jpg [ 110.26 KiB | Katsottu 812 kertaa ]

_________________
Kun tiedät kaiken, olet varmasti ymmärtänyt jotain väärin.
Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Tallissa tapahtuu
ViestiLähetetty: 28 Kesä 2023, 02:12 
Etuoikeutettu kansalainen
Etuoikeutettu kansalainen

Liittynyt: 30 Loka 2010, 11:56
Viestit: 360
Paikkakunta: Siilinjärvi, Pohjois-Savo
Mitä jarrurasvaa olet käyttänyt?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Tallissa tapahtuu
ViestiLähetetty: 28 Kesä 2023, 10:30 
Tuotantotyöntekijä
Tuotantotyöntekijä

Liittynyt: 13 Huhti 2020, 19:51
Viestit: 81
Juuri näin. Vaikka jarruneste voitelee kumin, se hygroskooppisena nesteenä sitoo kosteutta, eikä näinollen estä ruostumista. Silikonipohjaista jarrurasvaa tarvitaan pitämään mäntä herkkänä ja ruosteettomana. Pitkään. Miksiköhän valmistajat eivät laita sitä uusiin sylintereihin? tm


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Tallissa tapahtuu
ViestiLähetetty: 28 Kesä 2023, 11:32 
Etuoikeutettu kansalainen
Etuoikeutettu kansalainen

Liittynyt: 30 Loka 2010, 11:56
Viestit: 360
Paikkakunta: Siilinjärvi, Pohjois-Savo
Ei sen silikonipohjaista tarvitse olla, paitsi jos käyttää dot 5 silikonijarrunestettä.

Nämä ovat perinteisiä risiiniöljypohjaisia rasvoja, järjestys ohuemmasta jäykempään:

Bosch Rubber Grease RG4 (sininen tai musta tuubi) [RG17 on ilmeisesti samaa tavaraa, vain pienemmässä tuubissa]
PBR rubber grease (musta tuubi)
ATE Bremszylinder-Paste (vaaleansininen tuubi)

Kunhan EI laita mitään mineraaliöljypohjaista tai metalli/keraamisilla partikkeleilla jatkettua tavaraa sinne jarrusylinterien sisään!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Tallissa tapahtuu
ViestiLähetetty: 28 Kesä 2023, 19:22 
Stasin jäsen
Stasin jäsen
Avatar

Liittynyt: 30 Loka 2010, 19:59
Viestit: 796
Paikkakunta: Pietarsaari
Laitoin kumit sisään ja sen jälkeen mäntien ympäri MOS2 rasvaa. Olen kuullut että rasvaa suojaa hyvin autot, jotka seisovat pitkään. Seuraavan kerran yritän laittaa jarrruihin siihen tarkoitettua rasvaa.

Nuoruudessani kuulin että pitäisi voidella männät ja kumit "jarruöljyllä". Sitä en voi suositella ja olen siitä lopettanut jo aikoja sitten. Kuten Tompa kirjoitti, niin se auttaa mäntien ruostumista.

Uusien sylinterien aukaistaessa olin huomannut pikku täpliä joka paikassa. Olen uskonut että sieltä on jarrunestettä vuotanut ohi mäntiin. Muttei se auttanut vaikka hion sisäpinnan peilisileäksi. Muistaakseni ostin myös tuuman kokoiset jarrukumit Volvo Amasonille tarkoitettuja, muttei näköjään kumilaadussa ollut virhettä.

_________________
Kun tiedät kaiken, olet varmasti ymmärtänyt jotain väärin.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Lähetä uusi viestiLähetä vastaus Sivu 5/7   [ 61 viestiä ]
Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 36 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  


Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
610nm Style by Daniel St. Jules of Gamexe.net

Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com