Wartburg & Trabant Forum
http://www.warreteam.com/forum/

Wartburg Tourist 353 -75
http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=11090
Sivu 2/4

Kirjoittaja:  sami_k [ 06 Huhti 2018, 22:49 ]
Viestin otsikko:  Re: Wartburg Tourist 353 -75

Hyvä että jotain apua oli laturista :thumbpup::

Kirjoittaja:  tupatankki [ 06 Huhti 2018, 23:51 ]
Viestin otsikko:  Re: Wartburg Tourist 353 -75

Joo. Kyllähän tämä laturi ihan hyvä aihio on mistä alkaa tekee. Toivottavasti alkais lataa kun saan sen paikalleen, kun näistä vanhoista ei voi tietää, ei milään viitsis pistää vaihtovirtalaturia tähän vaikka niitä kyllä olis saatavilla.

Kirjoittaja:  vanhawarristi [ 08 Huhti 2018, 09:35 ]
Viestin otsikko:  Re: Wartburg Tourist 353 -75

Kyllähän toimii, kun käämit on ok ja kollektori on pyöreä ja ehkä sorvattu tasaiseksi. Ja lamellien raot puhtaat. Lisäksi on hyvä tarkistaa ja ehkä uudelleenjuottaa ankkurikäämien päät kollektorissa. Myös liitospaikat ovat hyvin johtavia.

Kirjoittaja:  santtuvaari [ 08 Huhti 2018, 18:26 ]
Viestin otsikko:  Re: Wartburg Tourist 353 -75

Jos se on seissy vuosikausia käyttämättä niin voi olla että remanenssimagnetismi on lähtenyt eläkkeelle. Asia on kuitenkin helposti korjattavissa. Kun muutenkin puhdistat latausreleen kärjet niin siinä yhteydessä painat moottorin ollessa pysähdyksissä takavirtareleen kärjet kiinni sekunniksi ja homma on hoidettu.

Voit hyvällä omallatunnolla kirjoittaa puolen tunnin laskun ja 12€ pientarvikelisä. :thumpupb:

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 08 Huhti 2018, 18:50 ]
Viestin otsikko:  Re: Wartburg Tourist 353 -75

Onkos tämä sama asia kuin polarisointi? Olen pyörittänyt laturia sähkömoottorina, virtaa siihen napaan, jolla se lähtee pyörimään oikeaan suuntaan (vai mitenkäs se meni?). Vauhti kiihtyy ja laturi on polarisoitu. Santtu korjaa, jos joutavia haastelen.

Kirjoittaja:  ClubTrabant [ 08 Huhti 2018, 20:25 ]
Viestin otsikko:  Re: Wartburg Tourist 353 -75

Oliko se nii että kenttä maihin ja b+ virtaa... :?: Jotenki tota saapi laturia pyöräytin ja sitten se rupes se lattailee :idea:

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 09 Huhti 2018, 00:21 ]
Viestin otsikko:  Re: Wartburg Tourist 353 -75

Helpoin on kyllä yhdistää takavirtarele sekunniksi. Silloin ei tarvii miettiä ohjataanko kenttävirtaa maadoituksen tai jännitteen avulla.

Kirjoittaja:  santtuvaari [ 09 Huhti 2018, 18:42 ]
Viestin otsikko:  Re: Wartburg Tourist 353 -75

Se on toi suomen kieli hiukka monimuotoinen. Jotkut käsittää sanalla polarisointi napaisuuden muutosta, toiset taas pyörimissuunnan muutosta. Pyörimissuunta muutetaan vaihtamalla kentän päät keskenään eli edellyttää mekaanista muutostyötä. Polarisointi on minun käsitykseni mukaan napaisuuden vaihtamista plusmaadoitetusta miinusmaadoitetuksi tai päinvastoin. Magnetointi on taas kadonneen jäännösmagnetismin uudelleen etsimistä. Molemmat, sekä polarisointi että magnetointi, tapahtuvat käytännössä samalla tavoin. Kyse lähinnä pilkunnussimisesta mutta kyllä siitäkin saa väittelyn aikaan. :vihellys:

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 09 Huhti 2018, 19:31 ]
Viestin otsikko:  Re: Wartburg Tourist 353 -75

Jaa, eräs vanhanliiton sähkömies sanoi, että tasavirtalaturista häviää polarisointi seistessä. Ei siellä johdot varmaankaan paikkaa vaihda itsekseen, joten magnetismiä varmaankin tarkoitti :roll:

Kirjoittaja:  santtuvaari [ 12 Huhti 2018, 22:09 ]
Viestin otsikko:  Re: Wartburg Tourist 353 -75

Niinkun mä sanoin, yks sanoo toista ja toinen toista mutta asia on sama.
Tasavirtalaturin napakengät on meltorautaa joista tehdään käämien avulla sähkömagneetteja. Kun laturi pysähtyy ja sähkö loppuu niin niihin jää kuitenkin hitusen magneettisuutta jäljelle joka sitten vuosien ja vuosikymmenten aikana häipyy olemattomiin. Kun sitten taas joskus kaivattais sitä sähköä niin tyhjästä ei voi mitään ottaa (paitsi verottaja) siksi tarvitaan uudelleen magnetointi.

Kun asiasta nyt tuli puhetta niin VAROITUKSEN SANA vois olla paikallaan. Aina kun latausrelettä pidellään ja varsinkin käytettyä niin sekä jännitteen että varsinkin VIRRAN mittaus ja tarvitessa säätö on ensiarvoisen tärkeää. Laturi ei itsessään rajoita maksimivirtaa kuten vaihtovirtalaturi vaan se on releen tehtävä.Lukemattomia ankkureita on poltettu ylivirralla.
Toinen tärkeä juttu on että säädöt tehdään rele kiinnitettynä oikealle paikalleen ja arvot tarkistettava kannen kiinnityksen jälkeen.Varsinkin releissä joissa kansi on kiinni ruuveilla arvot muuttuvat poikkeuksetta kannen kiristyksen jälkeen.

Sivu 2/4 Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/