Wartburg & Trabant Forum
http://www.warreteam.com/forum/

Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen
http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=10826
Sivu 9/10

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 02 Heinä 2018, 22:44 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen

Toveri Sladimir kirjoitti:
Oliko varma, että uusi akseli on 45 hp koneeseen? 45hp ja 50 hp hihnapyörät eivät käy keskenään.

Ostin Saksasta 45 Hp kampiakselin puolivastapainolla stefojen varten.

http://www.ostmobile-shop.de/epages/614 ... 3530352777

Vauhtipyörä on ilman värinänvaimentinta ostettu 45 Hp moottoria varten. Käyttämäni katkojenkotelo ilmeisesti sopisi värinänvaimentimelle. Varalla oleva katkojenkotelo tulen asentamaan kun löytyy aikaa. Silloin olen ajatellut tehdä uudet reiät katkojen levyyn 30 astetta väännettynä, että sopisi väärän asennetun kampiakselinpätkälle. Valitettavasti ei sitten ole alkuperäistä.

Liitteet:
DSC00248.JPG
DSC00248.JPG [ 57.16 KiB | Katsottu 7095 kertaa ]

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 03 Heinä 2018, 21:22 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen

Oikea jakaja on 50 hp koneeseen ja vasen 45 hp koneeseen. Puolivastapainot (vasaralimput) palasivat n.1986 takaisin 353W-malleihin ja värinänvaimennin säilytettiin, vaikka se ehkä tarpeeton onkin. Barkaksessa käytettiin aina puolivastapainoakseleita. Pyöreälimppuinen on käytännössä aina 50 hp koneesta, mutta puolivastapainoakselin etupää voi olla värinänvaimentimelle tai ilman. Jos akselissa on stefat, se on 45 hp akseli.

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 07 Heinä 2018, 00:52 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen

Olen nyt tehnyt kahdet pienemmät reissut. Kylmänä moottori heti pikkusen lupaa, muttei lähtee liikkeellä. Ryypyllä se lähtee
käyntiin pari sekunnin jälkeen. Lämpöisenä mootttorilla se lähtee heti liikkeelle. Alkaa tuntua että se on ollut moottorista kiinni.

Kuitenkin tämän kunnostetun moottori tekee tyhjäkäynnillä terävän äänen, vähän kuin se nakuttaisi. Kokeilin tänään säätää sytytysajakohdan alkuperäisiin paikkaan. Edelleenkin minuutin jälkeen kuuntelen sama nakuttaminen tyhjäkäynnissä. Täyskuormituksessa en saanut sen nakuttamaan, kuten isän uuden Wartburg aikonaan.

Onko se vain niin monta vuotta käynyt, kun olen kuullut kunnollisen Wartburg-moottorin, etten enää tunnistan sen äänen?

Kirjoittaja:  vanhawarristi [ 09 Heinä 2018, 09:24 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen

Joskus männänrenkaat* voi pitää ääntä, jos pääsevät kontaktiin mahdollisesti sylinterin yläpään seetin kanssa. Myös väljä männäntappi**/kiertokangen alapää, kampiakselin laakeri.... Vapaakytkinkin/toosa( hammasrattaisto)voi kolista, jos moottori käy hieman epätasaisesti. Kokeile vapaakytkin lukittuna, kytkinpoljin painettuna, jne. Muuttuuko mikään. *Ovathan paikoillaan, eivät kiertyneet, siis lukitustapit ovat paikoillaan. ** Männäntapin laakerointi pitää olla välyksetön, muuten kilisee, kuten kilisee myös kuluneilla/leikkautuneilla männänhelmoilla.

Kirjoittaja:  vanhawarristi [ 09 Heinä 2018, 09:28 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen

Ryypyllä pitääkin käynnistää, kylmänä. Ja ryyppyä vähitellen vähennetään koneen lämmetessä. Ja jos sammuttaa ja samalla laittaa ryypyn, niin hyvinkin kylmänä käynnistyminen on varmaa ja hetikohta. Edellytyksenä, kuten aina, sytkälaitteiden hyvä kunto. Kaasarin säädöt.

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 09 Heinä 2018, 10:19 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen

Eihän mäntä ota kiinni kanteen? Kannessa olevan viisteen ulkohalkaisijan tulisi olla sama kuin sylinterinporauksen. Olen esikasannut kannen ilman tiivistettä ja jos kone pystyy pyörähtämään kierroksen, niin silloin kannen ja männän välinen paljealue on sopiva 1mm. Muutaman kerran on puretussa koneessa tullut vastaan tilanne, että mäntä on käynyt kiinni kannessa.

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 09 Heinä 2018, 19:13 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen

Moottorilla on kampiakseli uuseilla laakereilla. Käytän sama kunnostettua kantta, mikä oli tilapäismoottorissa kiinni. Minulla on vaikea uskoa että männät ottaisivat kanteen kiinni. Mutta kuka voi takaa uusien varaosien laadusta? Voin kyllä pöyrittää mottoria hyvin, jos otan tulpat irti. Mutta se on hyvä vihje kokeillä ilman kannentiivistettä.

Tyhjäkäynnillä voitaisiin uskoa että äänenvaimentimessa syttyy palamatta kaasua. Ääni on vähän peltipurkityyppinen.

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 09 Heinä 2018, 21:35 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen

Lauantainaamuna käynnistin Wartburg normaalisti ja peruutin sen ulos tallista. Kun lähdin eteenpäin niin kuulin pienen pamauksen, ja meitin että siinä meni uutta moottoria. Mutta kun se pyörii ilman ylimääräistä ääntä, niin lähdin Pietarsaaren osallistuen Botniaralliin.

Kun oli vuoroni lähteä liikkeellä, niin Warre ei käynnistynyt. Mutta käynnistysmoottori kuulosti kun mäntä kolariotiin venttiiliin. Laitoin hyppylangan akusta sytytykseen ja kokeilin uudestaan, muttei auttanut. Tarkistin kaikkien sylinterien sytytysajankohdat ja että männät olivat yliasennossa. Kaikki olivat kohdallaan.

Yksi katselija tuli apuun ja laitoin yhden tulpan irrallisena sylinterikannen päälle. Kipinä ei syntynyt, mutta apuri huomasi ettei moottoria pyörinyt olleenkaan. Työnneettiin Warre käyntiin ja lähdin matkalle. Kolme kertaa työnsin sen itse käyntiin eri pistessä, kun uusi moottori ei kannattaa pyörittää useita minuuttia tyhjäkäynnnillä.

Kotona poistin käynnistysmoottoria tarkistakseen oliko se solenoidi, hiilet ta bendixpyörän, joka on virheellinen. Onneksi syy nähtiin aukossa. Minä en tiedä, mutta mitä veikaatte voi halkaistaa hammaskehän?

Liitteet:
DSC00281.JPG
DSC00281.JPG [ 69.09 KiB | Katsottu 6745 kertaa ]

Kirjoittaja:  sami_k [ 09 Heinä 2018, 22:19 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen

Tuon luulisi pitävän jo melkoista mekkalaa käynnissä :shock: kenties ollut jokin valmistusvika tuossa hammaskehässä :|

Kirjoittaja:  vanhawarristi [ 09 Heinä 2018, 22:35 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen

Tuohan on selvää pässinlihaa! Näyttäisi olevan vaihdettu hammaskehä. Riski on se, että lyödään epätasaisesti päässen vääntymään, vähänkin. Katkeaa helposti. En sano että tässä niin, mutta on mahdollista. Hyvä, ettei ole rikkonut paikkoja.

Sivu 9/10 Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/