Wartburg & Trabant Forum
http://www.warreteam.com/forum/

Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen
http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=10826
Sivu 7/10

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 12 Marras 2017, 20:44 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen

Moottorikannattimet ovat hiotut, pohjamaalatut sekä pintamaalatut.

Liitteet:
DSC00085.JPG
DSC00085.JPG [ 69.33 KiB | Katsottu 6933 kertaa ]

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 15 Marras 2017, 22:51 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen

Uuden hammaskehään on paikalla. Vanha hammaskehä lähti pois vasaroimalla sitä. Uuden pitää korjauskirjaan mukaan puristaa kylmänä paikalla. Puristinta en omista, eli lämmitin hammaskehää noin 100 asteeseen, ja sillä pystyin varovaisesti naputtamalla saada sen paikallaan. Saksassa lämmitetään vielä enemmän, niin se putoaa itsestään paikallaan.

Liitteet:
DSC00097.JPG
DSC00097.JPG [ 70.5 KiB | Katsottu 6847 kertaa ]

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 20 Marras 2017, 03:58 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen

Korjauskirjassa lukee että voidaan vääntää kuluneen starttkranssin, jos uuden ei ole saatavilla. Silloin pitäisi hampaat viilata. Saksalaiset suosittelivat viilausta, että tällaistä näyttää kahden tunnin hommat.

Liitteet:
DSC00119.JPG
DSC00119.JPG [ 42.62 KiB | Katsottu 6773 kertaa ]

Kirjoittaja:  heikki [ 20 Marras 2017, 11:58 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen

Minä olin vielä kuluvan vuoden kesään asti siinä uskossa että koko vauhtipyörä on vaihdettava, kun hampaat kuluu tarpeeksi.

Kirjoittaja:  jarkki86 [ 21 Marras 2017, 07:52 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen

Minä käänsin pelkän hammaskehän, onnistuu lämmittäen helposti. Minä vain en viilannut noita hammastuksia, siitä ilmeisesti johtuu että startti ei toisinaan meinaa palauttaa bendixiä.

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 22 Marras 2017, 07:59 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen

Voikin olla, että saksalaiset antavat turhaat ohjeet. Tässä löytyy kuvan keksijän vanhasta starttikranssista, mikä hän huomasi kytkin luistessa ja miten hän sen uuden viilasin. Noja, oli kyllä ollut jonkunlaisen käynnistysongelmankin.

http://www.w311.info/viewtopic.php?f=2&t=18167

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 06 Maalis 2018, 18:23 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen

Mottorilohko maalattiin ja alapohja on nyt kinnitettynä. Sisällä ovat uudet tiivisteet, männät ja kampiakseli. Laitoin ohuesti väliin sinistä Loctite. Tiivistemassa en ole ennestään käyttänyt moottorin kokoonpanossa, mutta kun korjausoppaassa mainitaan helposti juoksevasta tiivistemassasta.

Sitten oli uuden silmälaakerin ja vauhtipyörän vuoron. Huomasin yhden ruuvin huonolla kannalla ja toisen oli ruosteinen. Otin pois hajonneesta moottorista kytkinasetelman ja huomasin siitä viritelmän. Huomaa mutteria alhaalla oikealle.

Liitteet:
DSC00162.JPG
DSC00162.JPG [ 147.48 KiB | Katsottu 6232 kertaa ]


Kuitenkin kanta oli 13 mm eikä 14 mm kuten aluksi käytettiin 353:ssa. Uskon käyttäväni vanhat ruuvit, jos en jostain löydän 14 mm kanttikasta ruuvia.

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 06 Maalis 2018, 21:37 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen

Tiivistelakkaa olen käyttänyt lohkonpuolikkaiden välissä. Kuivuu kovaksi, joten paineenvaihtelu ei sitä puhalla ulos. En käyttäisi vanhoja pultteja, koska vauhtipyörän irtoaminen on aika yleistä. Irronnut vauhtipyörä syö vielä kampiakselin pään, joten tuho on suuri. Ei kannata ainakaan yhtään alkuperäistä korkeampaa pulttia käyttää, ettei kanta ota kytkinkeskiöön kiinni. Uudella levyllä saattaa vielä toimia, mutta levyn kuluessa alkaa keskiö ottamaan pultinkantoihin kiinni. Joskus minulla oli 14mm kannallakin olevia pultteja, ehkä vieläkin. Täytyy tarkistaa.

Kirjoittaja:  vanhawarristi [ 07 Maalis 2018, 12:45 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen

Hylsyavain olisi hyvä työstää "teräväsärmäiseksi", koska nuo pultit ovat matalia ja siten saisi hylsyn koko mitalle sopimaan.

Kirjoittaja:  sami_k [ 07 Maalis 2018, 13:43 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen

vanhawarristi kirjoitti:
Hylsyavain olisi hyvä työstää "teräväsärmäiseksi", koska nuo pultit ovat matalia ja siten saisi hylsyn koko mitalle sopimaan.

Näin tein minäkin ja ei ollut mitään ongelmaa pulttien kiristämisessä, vielä jos oikein timmin hylsyn haluaa niin 1/2 tuuman hylsy on hyvä :thumbpup:

Sivu 7/10 Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/