Wartburg & Trabant Forum
http://www.warreteam.com/forum/

Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen
http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=10826
Sivu 6/10

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 24 Marras 2016, 19:26 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen

Minulla on Barkaksen koneessa vieläkin pahempia pystyuria, mutta koneessa on vetoja niin että pieniä poikia hirvittää. Tuskin urista haittaa on.

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 01 Huhti 2017, 20:46 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen

Kiinniottanutta vanhaa mottoria on vaivannut minua pitkään. Tein täällä viikolla koivusta lyöntituurnan. (männystä tehty välikappale halkesi)

Liitteet:
DSC09814.JPG
DSC09814.JPG [ 60.3 KiB | Katsottu 7455 kertaa ]


Lekalla joko männät irtoavat tai särkyvät.

Liitteet:
DSC09819.JPG
DSC09819.JPG [ 47.84 KiB | Katsottu 7455 kertaa ]


Heureka, se onnistui!

Liitteet:
DSC09831.JPG
DSC09831.JPG [ 81.58 KiB | Katsottu 7455 kertaa ]


Kampiakselin runkolaakerit tuntuivat hyviä, enkä huomannut kampilaakereissä mitään vikaa. Kuitenkin löisin vain yhden irrallisen männänrenkaan. Tarkistin vauhtipyörän kiinnitystä. Siellä ongelma oli. Yhden pultireikää on porattu irti.

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 17 Huhti 2017, 20:08 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen

Lämmittämällä männät sain vielä kolmet männänrenkaat irti, mutta muut oli sahattava että pystyin rikkottamalla niitä poistetuksi. Hoonasin sylinterista ruostetta pois ja putsasin männät. Ykkössylinterin yläpäässä sain 0,10 mm rakotulkkin männän ja sylinterin väliin, mutta kakkos ja kolmas sylinterin yläpäässä vain poikittaissuunnassa. Pituusuunnassa mahtui vain 0,05 rakotulkki väliin. Elektroonisella työntömitalla sain ykkösmännän halkaisija 74,34 mm, kakkosmäntä 74,35 mm ja kolmasmäntä 74,40. Näillä männillä olivat 3 mm pitemmällä helmalla.

Kasasin moottoria uudestaan paljon öljyllä ja ilman männänrenkaita. Jos vaihtaa kampiakselin vauhtipyörätappia, tästä voi syntyä vähänkäytetyn mottorin.

Muuten, alkuperäismoottorin lohkoa on porattu 73,70 mm:ksi. Olen ostanut uudet 73,70 mm männät saksasta, jotka tulivat keskiviikkona perille. Nyt lohkoa hoonataan niiden mukaisesti.

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 23 Huhti 2017, 18:00 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen

Nyt alkuperäislohko (vm. 1968) on tullut koneveistämöstä. Jo ensinmäisellä ylimitalla (73,75 mm) urat poistuvat. Nyt lohko odottaa maalia.

Liitteet:
DSC09856.JPG
DSC09856.JPG [ 72.51 KiB | Katsottu 7267 kertaa ]

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 23 Huhti 2017, 19:04 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen

Paljonko laittoivat männänvälystä?

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 24 Huhti 2017, 18:24 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen

Pitäisi olla 0,06 mm kuten ohjekirjassa luetaan. Minulla ei ole mittamahdollisuudet, mutta tarkoitus on kokeilla yhden männän ja 0,05 mm rakotulkin avulla.

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 17 Syys 2017, 14:17 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen

Tarkistin välys rakotulkilla ja uudella männällä. 0,05 mm meni väliin muttei 0,10 mm. Siis aloitin mäntien asennus kampiakseliin. Sattui yllätyksen. Kahdet uudet männäntapit olivat ruosteissa. Yritin hiota pois yhdeltä, muttei ruostemadon jälkeet häipyivät, ja hiomapaperi P2000 oli vielä liian karkeaa. Asensin yhden männän, ja meinasin käyttää vanhat tapit, mutta niissä näkyy käytön jälkiä.

Odotan nyt uudet männätapit Kuopiosta, ja kun syksy on tullut, niin toivottavasti postilla ei ole niin paljon nurmikkoa leikattavaksi Kuopion ja Pietarsaaren välillä. ;)

Kuvassa ylin tappi on käytetty ja tappi keskellä ja alin ovat saksasta tulleita.

Liitteet:
DSC00005.JPG
DSC00005.JPG [ 58.11 KiB | Katsottu 6801 kertaa ]

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 20 Syys 2017, 18:29 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen

Uudet tapit tulivat perille tänään.

Nyt illalla kampiakseli männillä on paikalla. Uskon löytäväni alkuperäisen kiilahihnapyörän, toki ruosteessa. Alkuperäisestä vauhtipyörästä en ole aivan varma. Löytyy kahdet irralliset ruosteiset vauhtipyörät hyllyssä.

Kirjoittaja:  sami_k [ 21 Syys 2017, 22:02 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen

Onkos tämä moottori tulossa siihen ruskean väriseen kaunokaiseen vai johonkin muuhun projektiin?

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 21 Syys 2017, 23:30 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen

Kyllä se ruskeaan Wartburg:iin on tarkoitettu. Moottorilohko on siitä alkuperin tullut.

Sivu 6/10 Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/