Wartburg & Trabant Forum
http://www.warreteam.com/forum/

Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen
http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=10826
Sivu 5/10

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 23 Syys 2016, 09:27 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen

Wurth ja pulttiketju koitti etsiä, mutta ei.

Kirjoittaja:  pyhimys [ 23 Syys 2016, 10:04 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen

Laitoin tuonne ruuvihankintaan kysymyksen.

Kirjoittaja:  pyhimys [ 23 Syys 2016, 10:33 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen

http://m.ebay.de/itm/Zylinderkopfschrau ... nav=SEARCH

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 24 Syys 2016, 10:02 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen

pyhimys kirjoitti:
Laitoin tuonne ruuvihankintaan kysymyksen.



Niin minäkin :happy 2: ! LDM pyysi näillä 11,80€/kpl, mutta ei ole silläkään hinnalla tarjolla. 20 kpl tulossa taas Unkarista, mutta vaikeaa sielläkin. Tavara vähenee ja hinta nousee.

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 24 Syys 2016, 11:31 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen

Vaihdon takaisin sähköbensapumpumpun ja poistin kunnostetun pansapumpun. Kyllä nyt näyttää bensasaannin riittävän. Joko kunnostetun bensapumpun ei imee tai on liian suuri vastusta bensaputkessa.

Kaadoin 1,5 litraa jäähdytysnestettä paisuntasäiliöön. 5 ajokilometrin jälkeen poistin vähän ilmaa vesipumpusta. Paisuntasäiliössä ei nähty kuplia. Jos kansipahvi vuotaa niin se pakokaasu menee lämmityslaitteeseen. Lisää 10 km niin olin kotona, silloin paisuntasäiliö oli tyhjä, ja vesipumpun ilmausruuvista tuli jäähdytysnestettä.

Sisällä ei ylimääräistä ääntä kuulee, mutta ulkona kyllä kuulee mottorin hajoavan. Tällä moottorilla en uskalla ajaa kaukaa.

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 24 Syys 2016, 20:09 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen

Ihmettelin tyhjää paisuntasäiliötä. Kävin tarkistamassa ja huomasin läikkän auton alla. Yhden letkunkiristäjä oli löysä, eli ainakin siihen on jäähdytynestettä hukatttu.

Kirjoittaja:  santtuvaari [ 02 Loka 2016, 21:21 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen

Hyvä kikka ilmaukseen on leikata sinolipullosta pohja pois ja kiertää pullo syylärin korkin tilalle. Helppo kaataa nesteet sisään. Sitten kun pullo on puolillaan nestettä niin avaa ensin pumpun ilmaruuvin ja sitten lämppärin ilmaruuvin niin ei tarvitse ilmailla sen kummemmin. Katsoo vain että paisuntasäiliössä on riittävästi nestettä ja eikun menoksi. :thumbpup:

Kirjoittaja:  vanhawarristi [ 03 Loka 2016, 23:19 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen

Olen joskus laittanut kuusiokolopultit, 10,9, sopivin kiertein. Myös joustoaluslaattoja, niitä on eri "voimille".

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 05 Loka 2016, 19:30 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen

Kaadoin eilen litran jäähdytysnestettä jäähdyttimelle, ja lähdin koeajolle. 7 km jälkeen lämpömittari ei vielä jaksanut kiipeä punaiselle. Noja, minulla oli lämmitystä täysin päällä. Kotimatkaa varten otin lämmitystä pois, ja nyt lämpömittari näytti pikkusen yli keskellä vihreää. Näin kylmää moottori ei ole käynyt viiteen vuoteen.

Sitten kilometrin ennen kotia auto nykäsi ja syntyi kauhea meteliä. Vaistomaisesti painoin kytkin sisään ja mietin että siinä moottori meni. Kuitenkin se moottori jatkoi tyhjäkäyntinsä ja nostin kytkin varovaisesti. Moottori nosti kierrosluvut ja siinä se meteliä oli.

Eli vapaakytkin reistaili. Kotona totesin että vapaakytkin vaijeri oli hypännyt pois paikaltaan. Katsoin kauan valokuvia ennenkuin sain muistikuvani virkistetyksi. Vaihdelaatikon päässä on kahdet kumipuslat, vapaakytkin varressa yhden sekä toinen vapaakytkinvaijerin kiinnityksessä. 48 vuoden jälkeen kumipusla vaijerkiinnityksessä on haljennut ja pudonnut pois.

Opelin kotelossa on kauan roikkunut kallistuksenvaimentajan kumipuslan ja nyt se tuli tarpeeseen. Voisi uskoa että se on Wartburgin alkuperäisen osan.

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 23 Marras 2016, 22:06 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen

Nyt olen hoonaamalla poistanut alkperäismoottorilohkon käännösrajat. Kokeilin mitata väljyttää yläkohdassa 73.45 mm männällä ja kahdella rakotulkilla. Tässä tulokset

Sylinteri / poikittassunnnassa / pituussuunnassa

1 / 0.15 / 0.15
2 / 0.10 / 0.10
3 / 0.15 / 0.10

Keskellä sylinteria väljyyttä on suurin piirtein sama. Siellä hiomista tapahtui nopeammin kuin yläpäässä. Alapäässä väljys on pienempi.

Koska lohko ei ole niin kovin kulunut voisin pitää sen alkuperäismitoissa, mutta kolmannessa sylinterissa löytyy pienen uran.
Liitteet:
DSC09742.JPG
DSC09742.JPG [ 51.02 KiB | Katsottu 8069 kertaa ]


Mitä mieltä olette, voisko sylinterin ura tekee haitan tulevaisuudessa?

Sivu 5/10 Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/