Muuta fontin kokoa


Lähetä uusi viestiLähetä vastaus Sivu 8/10   [ 93 viestiä ]
Mene sivulle Edellinen  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen
ViestiLähetetty: 07 Maalis 2018, 20:43 
Stasin jäsen
Stasin jäsen
Avatar

Liittynyt: 30 Loka 2010, 19:59
Viestit: 796
Paikkakunta: Pietarsaari
vanhawarristi kirjoitti:
Hylsyavain olisi hyvä työstää "teräväsärmäiseksi", koska nuo pultit ovat matalia ja siten saisi hylsyn koko mitalle sopimaan.


Hienon vinkin!

Kävin tänään läpi vanhaa varastoa, missä moottorit sijaitsivat yli 20 vuotta liikkumatta. Löisin ruttusen lukituspellin ja laatikot, missä oli Saabin, Fiatin mutterit ja pultit sekä mahdollisia Wartburgin pyörämuttereita, muttei mitään vauhtipyöräpulttia. Ja se ruosteisen vauhtipyöräpultin om ilmeisesti ollut irti, koska puolet sen kierteistä on puristettu lyttyyn.

Uskon tilapäismoottorissa löytyy 14:mm pultinpäät, eli mahdollisesti otan siitä moottorivaihdon yhteydessä tai sitten sekoilen 13:mm ja 14:mm pultinpäät.

_________________
Kun tiedät kaiken, olet varmasti ymmärtänyt jotain väärin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen
ViestiLähetetty: 10 Maalis 2018, 10:04 
Stasin jäsen
Stasin jäsen
Avatar

Liittynyt: 30 Loka 2010, 19:59
Viestit: 796
Paikkakunta: Pietarsaari
Tein lukitussalpan taivuttamalla lattaraudan, ja hitsasin siihen mutterit. Huonoa hitsausssaumaa johtaa varmasti 39 euron vaihtovirtahitsauslaitteesta, eikä hitsarin taidosta ;-). Hion päädyt hammaskehään sopivaksi, ja se kesti 60 Nm momenttia.


Liitteet:
DSC00165.JPG
DSC00165.JPG [ 35.71 KiB | Katsottu 7367 kertaa ]
DSC00174.JPG
DSC00174.JPG [ 54.24 KiB | Katsottu 7367 kertaa ]

_________________
Kun tiedät kaiken, olet varmasti ymmärtänyt jotain väärin.
Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen
ViestiLähetetty: 10 Maalis 2018, 20:19 
Stasin jäsen
Stasin jäsen
Avatar

Liittynyt: 30 Loka 2010, 19:59
Viestit: 796
Paikkakunta: Pietarsaari
Nyt alkuperäismootttori on kunnostettu ja koottu. Se kesti kaksi talvea. Ensi talvena toivoin saavani alkuperäinen vaihdelaatikon kunnostetuksi. Tämä moottori on nyt tarkoitus laittaa autoon kesäksi, että pääsen Tuurin tapahtumille. Tilapäismootttorilla en uskalla uhmata onneani toista kertaa.

Asensin vääräntyypin kytkinasetelman ja käytetyn kytkinlevyn. En tiedä milloin vaihdelaatikon sisäänmenevän akselin laakeri tulee niin väljä että öljy pääsee akselin pitkin kytkimelle.

Voi käydä kuten vanhaa ukko kerran aikonaan sanoi isälleni. Nuorena maaviljelijänä isäni kävi kyläkaupassa, ja jarruttaessa Valmet 20:n jarrut vinkuivat. "Kyllä te nuoret klopit traktoria osavat ostaa, mutta voidella jarrut te eivät ymmärrä tai osaa", sanoi vanhaa miestä. Onneksi isäni ei noudattanut saamansa neuvoa.


Liitteet:
DSC00187.JPG
DSC00187.JPG [ 81.77 KiB | Katsottu 7302 kertaa ]

_________________
Kun tiedät kaiken, olet varmasti ymmärtänyt jotain väärin.
Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen
ViestiLähetetty: 06 Huhti 2018, 22:51 
IFA-kombinaatin jäsen
IFA-kombinaatin jäsen

Liittynyt: 20 Kesä 2013, 20:26
Viestit: 323
Koeta lämmittää mäntää kuumailmapuhaltimella. Usein männäntappi poistuu kevyellä naputtelulla, tai jopa käsin. Kunhan "roinat" kaavittu tieltä pois.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen
ViestiLähetetty: 07 Huhti 2018, 00:37 
Stasin jäsen
Stasin jäsen
Avatar

Liittynyt: 30 Loka 2010, 19:59
Viestit: 796
Paikkakunta: Pietarsaari
vanhawarristi kirjoitti:
Koeta lämmittää mäntää kuumailmapuhaltimella. Usein männäntappi poistuu kevyellä naputtelulla, tai jopa käsin. Kunhan "roinat" kaavittu tieltä pois.

Olen sama mieltä. Männätapin ulostyöntäjä on lähes turha käyttää.
Korjausoppaassa lukee että männät on lämmitettävää 60° - 80°:seen ennen asennusta, ja naputtaminen ei olisi sallittu.

_________________
Kun tiedät kaiken, olet varmasti ymmärtänyt jotain väärin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen
ViestiLähetetty: 30 Kesä 2018, 20:02 
Stasin jäsen
Stasin jäsen
Avatar

Liittynyt: 30 Loka 2010, 19:59
Viestit: 796
Paikkakunta: Pietarsaari
Tällä viikolla olen illalla vaihtanut Warressa kunnostettuun alkuperäiseen moottoriin. Se ei lähtenyt eilen käyntiin.

Kipinä syntyi sytytystulpassa eli tarkistin sytytysajankohtat. Se oli päin persettä. Kaakkossylinteri oli kaukana yläkohdassa kun sen kipinä syttyi. Eli pitäisi vaihtaa sytytyskaapelien paikat. Ongelma oli etten saanut selville sopiko se ykkös tai kolmas sylinterille.

Tänään tarkistin asiat paremmin. Ja tosiaan kaikille sylintereille syntyi kipinä männän olevan alakohdassa. Muistaakseni kiilahihna pyörä ei voi asentaa 180 astetta väärin. Irrotin vanhasta moottorista ja totesin ettei näin voi tapahtua.
Liitteet:
DSC00237.JPG
DSC00237.JPG [ 61.42 KiB | Katsottu 6739 kertaa ]


Olisko uutta kiilahihnapyörää väärin työstetty? Kyllä tappi vanhassa ja uudessa näyttää olevan vasemmalle sivulle ruuvien verrattuna.
Liitteet:
DSC00246.JPG
DSC00246.JPG [ 75.22 KiB | Katsottu 6739 kertaa ]


Tarkistin että minulla on toinen katkojenkärjen pesä ja tein uran muovikappaleeseen toiselle puolelle (vanha ura ei näyttää hyvältäkään).
Liitteet:
DSC00250.JPG
DSC00250.JPG [ 41.56 KiB | Katsottu 6739 kertaa ]


Tein uuden merkit kiilahihnapyörään alkuperäisien väliin. Säädin kakkos ja kolmas katkojen väliä pikkusen. Nyt on kyllä syytä mitata männän korkeus yläkuolokohdasta sytytysajankohdan säätäessä. Uuden uran paikka onnistui yllättävän hyvin. Sytytysajankohta on ollut säädetty poiketen myöhempään 2,5 mm. Se tuli nyt 2,7 mm. Kakkos ja kolmas sytytysajankohdat joudun pikkusen säätää.

Tarkistin ja nyt kipinä syntyy männän olevassa yläpäässä. Joudun kyllä vetää kiilahihnapyörän vähän vauhdilla ennenkuin kipinät syntyivät.

ELI OSTAMANI KAMPIAKSELIN VIIMEINEN PÄTKÄ ON 180 ASTETTA VÄÄRINPÄIN ASENNETTU.

Kuitenkin en saanut moottoria vielä käyntiin.

_________________
Kun tiedät kaiken, olet varmasti ymmärtänyt jotain väärin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen
ViestiLähetetty: 02 Heinä 2018, 10:31 
Stasin jäsen
Stasin jäsen
Avatar

Liittynyt: 30 Loka 2010, 19:59
Viestit: 796
Paikkakunta: Pietarsaari
Tarkistin ettei imu- tai pakosarjaan jäänyt suojapaperia. Annoin käynnistysapua sekä laitoin hyppylangan plussasta ja sytytyspuoleisiin. Moottori ei pyörähtänyt täyttä kierrostakaan ilman ryyppyä, ennenkuin se lähti käyntiin.

Otin pois hyppylangan ja käynnistysavun ja edelleen se lähti heti käyntiin. Eli se voinut olla liikaa bensaa moottorissa, mutta uskon kyllä jossain on huonoa sähkökytkentää. Koko kevät se on ollut vaikea käynnistää.

Eli ylimääräisen akun ja johtoja on otettava mukaan kun tehdään matkaa. Myös volttimittari että voidaan selvittää missä heikkoa jännitettä syntyy kun ei lähde käyntiin.

_________________
Kun tiedät kaiken, olet varmasti ymmärtänyt jotain väärin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen
ViestiLähetetty: 02 Heinä 2018, 13:12 
Stasin jäsen
Stasin jäsen
Avatar

Liittynyt: 01 Kesä 2013, 09:22
Viestit: 847
Paikkakunta: Sipoo
En tiä liittyykö tähän, mutta virtalukon johtojen liitokset kannattaa tarkastaa.

_________________
Ifa F9 309/9 -54
Ifa F9 309/1 -55
Wartburg 311/9 -56
Wartburg 311/9 -62 x2
Wartburg 311/2 -59
Wartburg 311/0 -59


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen
ViestiLähetetty: 02 Heinä 2018, 17:02 
Pöljän Varaosakeskus
Pöljän Varaosakeskus
Avatar

Liittynyt: 28 Loka 2010, 12:54
Viestit: 1407
Oliko varma, että uusi akseli on 45 hp koneeseen? 45hp ja 50 hp hihnapyörät eivät käy keskenään.

_________________
PÖLJÄN VARAOSAKESKUS Kauppaa rehellisesti neljällä kielellä (Suomee, Savvoo, hiljoo ja kovvoo) http://www.warreteam.com/varaosat
varaosat@warreteam.com 0400-142568


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen
ViestiLähetetty: 02 Heinä 2018, 22:10 
Stasin jäsen
Stasin jäsen
Avatar

Liittynyt: 30 Loka 2010, 19:59
Viestit: 796
Paikkakunta: Pietarsaari
pyhimys kirjoitti:
En tiä liittyykö tähän, mutta virtalukon johtojen liitokset kannattaa tarkastaa.

Kyllä hyvin voi liittyä. Minä epäilen virtalukon.

_________________
Kun tiedät kaiken, olet varmasti ymmärtänyt jotain väärin.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Lähetä uusi viestiLähetä vastaus Sivu 8/10   [ 93 viestiä ]
Mene sivulle Edellinen  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  


Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
610nm Style by Daniel St. Jules of Gamexe.net

Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com