Kahden kuukauden käsittelyä ruosteenirroittajalla ei tuottanut tuloksia. Olisi kai syytä käyttää suuremman voiman kuin puukapulan kautta vasaroimista. Kuitenkin on toinen moottoria vuodesta 1967 purematta.
Liitteet:
DSC09379.JPG [ 129.58 KiB | Katsottu 8824 kertaa ]
Sillä moottorilla onni oli vähän suotuisempaa. Sain sen kampiakselia mäntineen uloshakatuksi. Mittasin mäntien kuluneisuus ja sain yllätyksen. Ne olivat toista ylimittaa. Tarkistin mittamalla sylinterit moottorin pituussuunnasa digitaalisella työntömitat. Tässä tulokset:
1 mäntä / sylinteri 73,80 mm / 74,01 mm
2 mäntä/ sylinteri73,82 mm / 74,02 mm
3 mäntä / sylinteri73,79 mm / 74,00 mm
Nämä männät ovat kulunneet lähes 0,15 mm, ja kun alkuperäislohkoa 1968 on niin vähän kulunut, en haluan porata sitä toiseen ylimittaan. Eli ainoa toivoa olisi 1966 moottorin männät. Varmuuden vuoksi mittasin sen sylinteri. Se oli porattu neljänteen ylimittaan.
Liitteet:
DSC09413.JPG [ 99.37 KiB | Katsottu 8824 kertaa ]
On pakko luopua ajatuksesta pidempien mäntien käyttöä! Kuitenkin viimeisen aukaistetun moottorin kiertokankilaakerit tuntuivat tiukalta, eli jos saadaan ylimmät männänrenkaat irroitettua, niin sillä moottorilla ajan mahdollisesti vielä 10 000 km seuraavan 5-vuotiassuunnitelman aikana, kun alkuperäismoottoria 1968 kunnostetaan uudella männällä sekä uudella kampiakselilla.
Kysymys askaruuttaa minkä takia otin 1967 pois. Muistiinpanosta saan selville että 141 000 km laitoin 1967 moottori sisään, koska 1966 moottori kolisi löysän vauhtipyörän takia. Mutta en merkinnyt miksi minä 148 880 km kohdalla laitoin 1975 moottori sisään 1967 tilalle. Kuitenkin silloin 1975 moottorissa ylimmän männänrenkaan olivat jumissa, sekä huomasin kakkoskiertokangen olevan väljää ja ykköskiertokangen vaihdettua. Eli väljällä kiertokangenlaakereilla olen ajannut 45 000 kilsaa. Yhden syy voisi olla joku kilisevaa ääntä, joka ei tullut moottorin 1967 laakereista.