Wartburg & Trabant Forum
http://www.warreteam.com/forum/

Wartburg 353w vm81 erikois plussa
http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=10816
Sivu 18/35

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 09 Helmi 2018, 10:54 ]
Viestin otsikko:  Re: Wartburg 353w vm81 erikois plussa

Tarpeeksi suuri laakeri, niin päittäisvoimiakin kestää. Onhan nuo vaihteiston poskilaakeritkin tarkoitukseen sinällään sopimattomia, mutta koolla sekin on ratkaistu. Toisaalta nuo DDR-laakerit on laatutavaraa, mitä nykyiset kiinalaiset eivät välttämättä ole. Viistokuulalaakeri olisi tuohon sopivampi, mutta ei löydy tuohon kokoon.

Kirjoittaja:  kangasalabama [ 09 Helmi 2018, 13:26 ]
Viestin otsikko:  Re: Wartburg 353w vm81 erikois plussa

Viistokuula numerolla 7007, en tiedä kuinka löytyy laakerikauppiailta.

Edit: esim Ina Fag 7007 2RS, listahinta 56,20 eur ja tuosta hinnasta myyntihinta on noin 25 eur. Hintaa noin tuplat inan 6007:aan. Parin viikon päästä olisi saanut Tampereelta.

Kirjoittaja:  sami_k [ 09 Helmi 2018, 13:31 ]
Viestin otsikko:  Re: Wartburg 353w vm81 erikois plussa

Luulen että näillä minun ajoilla tuolla kestää kymmeniä vuosia tuo uusi urakuulalaakeri :D

Kirjoittaja:  santtuvaari [ 09 Helmi 2018, 16:31 ]
Viestin otsikko:  Re: Wartburg 353w vm81 erikois plussa

Lantikassa on käytetty vuodesta -48 vuoteen noin-87 ja sitä ennen rover 75:ssa enkä ole kuullut että olis koskaan tarvinnu vaihtaa vaikka lantikassa tulee tilanahtauden vuoksi väkisinkin lepuutettua vasenta saapasta kytkimellä. Saattaa tietysti vaikuttaa asiaan että laakeri on voideltu vaihteistoöljyllä. :smileyg:

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 10 Helmi 2018, 11:57 ]
Viestin otsikko:  Re: Wartburg 353w vm81 erikois plussa

...tai poistaa pölysuojat ja vetää rasvaletkun pesään. Näin tuossa meidän 28 Erskinessä!

Kirjoittaja:  sami_k [ 19 Helmi 2018, 09:22 ]
Viestin otsikko:  Re: Wartburg 353w vm81 erikois plussa

Osia saatu haalittua kasaan niin voisi alkaa moottoria niputtamaan ja nostamaan paikalleen. Rikulta kävin osakasan myös hakemassa ja samalla pääsi paikanpäällä ihailemaan projekteja :thumbpup:

Kirjoittaja:  sami_k [ 21 Helmi 2018, 11:19 ]
Viestin otsikko:  Re: Wartburg 353w vm81 erikois plussa

Onko nuilla vesipumpun korjaussarjassa olevilla säätölevyillä mitä virkaa? Onko vain suojatun laakerin kanssa käytettäviä kun alkuperäisien laakerien kanssa on irralliset suojat? Räjäytyskuvassa ei näy kun 2kpl nuita suojia mutta minulla oli osalaatikon pohjalla niitä 3kpl :voi perk:
Moottorin kasaustakin jo aloitettu ja vauhtipyörä ja hihna pyörä pultattu paikalleen uusien pulttien ja kierrelukitteen kera.

Liitteet:
BAC640EF-FD1B-4AB7-8EF8-2F024BBC0FE8.jpeg
BAC640EF-FD1B-4AB7-8EF8-2F024BBC0FE8.jpeg [ 164.56 KiB | Katsottu 4572 kertaa ]
7EBEFFFB-B4A3-4EA5-8D2D-E8DA1DB86730.jpeg
7EBEFFFB-B4A3-4EA5-8D2D-E8DA1DB86730.jpeg [ 162.36 KiB | Katsottu 4572 kertaa ]

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 21 Helmi 2018, 13:47 ]
Viestin otsikko:  Re: Wartburg 353w vm81 erikois plussa

Alkuperäinen laakerin sovitelevy pitää myös rasvat paremmin laakerissa. Suojatun kanssa ne on oltava, jottei laakeri pääse liikkumaan. On myös varmistettava, ettei säätölevy estä laakeri pyörimistä, tai paina laakeri suojaa piloille. Ilman säätölevyjä pesä saattaa väljistyä ja liike liikuttaa tiivisteelementtejä turhaan. Laakeripesä on syvempi kuin laakeri ja on simmattava säätölevyillä. Laakerin ja siipyörän väliin tulevan holkin korkeus on myös tarkka. Väärän mittaisella holkilla tiivisteelementti särkyy tai jää väärään asentoon. Olen täydentänyt uudet korjaussarjat tarvittavilla säätölevyillä ja muilla vaihdossa tarvittavilla osille. Vielä kun saisi seikkaperäiset ohjeet tehtyä.

Kirjoittaja:  sami_k [ 21 Helmi 2018, 14:27 ]
Viestin otsikko:  Re: Wartburg 353w vm81 erikois plussa

Eli tuo kolmas säätölevy on joku shimmilevy jolla on säädettu laakeripesän välys pois, pitäisikö se laittaa laakerin takapuolelle vai sokan puolelle?

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 22 Helmi 2018, 10:06 ]
Viestin otsikko:  Re: Wartburg 353w vm81 erikois plussa

Tärkeintä on, että seegeri menee kunnolla paikoilleen, eikä välystä jää. Hienosäätö seegerin puolelle, niin ei tarvitse laakeria ottaa enään irti. Laakerit kun joutuu muutenkin laittamaan paikalle hieman yleisen ohjeen vastaisesti, kun aina ei ole mahdollisuutta pitää vastinta oikeassa kohdin. Jokatapauksessa shimillä hierotaan kymmenyksiä, mutta tiivisteelementeissä näyttää olevan jopa muutaman millin korkeuseroja. Ne tietysti poistuu, kun "hiilirengas" painuu joustokumin mukana oikeaan mittaan.

Sivu 18/35 Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/