Wartburg & Trabant Forum
http://www.warreteam.com/forum/

353w Tourist -78
http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=10689
Sivu 20/28

Kirjoittaja:  jarkki86 [ 23 Touko 2017, 19:16 ]
Viestin otsikko:  Re: 353w Tourist -78

Äh...nappasinpa koneen kuitenkin (taas) irti. Tällä kertaa kopeloin ja pyöritin ihan huolella tuota kytkinakselia. Porakoneella pyörittäen ja sopivasti painattaen rupeaa hytkymään koko laatikko ja auto, eli nyt toivottavasti värinän lähde olisi lopullisesti löytynyt. Tosin olen ollut siitä jo varma aika monta kertaa ja monen eri osan kanssa. Mahtaako olla tietoa saako tuon kytkinakselin laakerin vaihdettua laatikko paikallaan, klappia on ihan reilusti.

Kirjoittaja:  pyhimys [ 23 Touko 2017, 20:09 ]
Viestin otsikko:  Re: 353w Tourist -78

Ota laatikko kokonaan irti, se on tuossa vaiheessa enää pikkuhomma. Mukavampi työstää ja eihän sitä tiä mikä ylläri sieltä vielä löytyy...

Kirjoittaja:  vanhawarristi [ 23 Touko 2017, 21:14 ]
Viestin otsikko:  Re: 353w Tourist -78

Missä kunnossa on kytkinakselin moottorinpuoleinen pää, sen neulalaakeri. Neulalaakeri on myös toisessa päässä, vapaakytkimen akselin päässä. Kuluva paikka on myös vapaakytkimen laakerointi koppaan, myös neulalaakerikehällä. Tässä vapaakytkin muodostaa laakerin sisäkehän. Toosan ns. silmälaakeri ei osallistu laakerointiin, on vain tukena, ohjaamassa akselia. Vauhtipyörän/kampiakselin neulakehän saa vaihdettua/laitettua vauhtipyörän irrottamalla.

Kirjoittaja:  jarkki86 [ 23 Touko 2017, 21:44 ]
Viestin otsikko:  Re: 353w Tourist -78

Koneen puoleinen neulalaakeri on ok. Taisi tuokin porakoneella pyörittäessä tullut hytkyntä johtua vain vinossa olleesta porakoneesta. Kerkisin innostua jo liian aikaisin. Rikun kanssa puheltiin puhelimessa ja hänkin oli sitä mieltä että laatikon sisällä ei ole niin isoja massoja että tuollainen värinä olisi mahdollista.

Löytyisikö keltään ajokuntoista konetta testattavaksi tai myytäväksi?

Kirjoittaja:  pyhimys [ 24 Touko 2017, 07:10 ]
Viestin otsikko:  Re: 353w Tourist -78

Vapaakytkimen korjauksen vuoksihan joudut kuitenkin aukaisemaan laatikon, samallahan sekin tulee siinä tarkistettua.
Vapaa kytkin voi korjaantua pelkästään sen taaemman laakerin vaihdolla.

Kirjoittaja:  iippo [ 24 Touko 2017, 14:20 ]
Viestin otsikko:  Re: 353w Tourist -78

Tervehdys!

Kaikki muut kumiosat on jo vissiin veikattu tän tärinävian aiheuttajaks, mutta koitetaan vielä tämäkin.
Eli mites on sen vaihdekepin tyviosan ja lattian väliin tuleva tiiviste/vaimennus kumi siellä lattian alapuolella? voisiko sen puuttuminen tai liika tiukka asennuskireys johtaa koneen värinät koriin ja resonoitua tuohon malliin kojelautaan?

-iippo

Kirjoittaja:  warremies [ 24 Touko 2017, 15:02 ]
Viestin otsikko:  Re: 353w Tourist -78

Viimeisimmissä vaihteistoissa on vapaakytkimen sisällä oleva neulalaakeri korvattu puslalla.

Kirjoittaja:  pyhimys [ 24 Touko 2017, 15:37 ]
Viestin otsikko:  Re: 353w Tourist -78

warremies kirjoitti:
Viimeisimmissä vaihteistoissa on vapaakytkimen sisällä oleva neulalaakeri korvattu puslalla.

Itse taistelin aikani tuon laakerin kanssa, vapaakytkin kun pelasi ja ei pelannut. Laakerin vaihto auttoi vain hyvin lyhyeksi aikaa. Asia korjaantui kun sain uudemman puslamallin laatikon, jonka kanssa ei vapaakytkin huolia ole ollut. No tuo vapaakytkin ei ollut ainoa syy laatikon vaihtoon, oli siinä ääntelyä ja ylimääräistä väljyyttäkin.

AJ

Kirjoittaja:  vanhawarristi [ 24 Touko 2017, 16:15 ]
Viestin otsikko:  Re: 353w Tourist -78

Taitaa vapaakytkintienoon roiskevoitelut olla vähissä, yleensäkin, näkyy jäljistä. Silti ovat kestäneet, toimineet. Ehkä automaattiöljyllä (Donax TM) on toiminut vähän paremmin. Pääosin vaihdeltu murikan- ja muita akselilaakereita, pelkästään alkuperäislaadun kulumisen takia. Automaattiöljyn ohuudesta riippumatta toosat eivät olleet mitään ulisijoita. Tähän kyllä voi vaikuttaa myös moottorin käynnin tasaisuus.

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 25 Touko 2017, 16:19 ]
Viestin otsikko:  Re: 353w Tourist -78

Vielä jos kaivellaan oikein kaukaisia vaihtoehtoja, kun helpot on jo esitetty. Voisiko värinä tulla vetoakselia pitkin runkoon? Sisänivelhän on metallia ja vetaria pitkin tulevat värinät katkeavat tukivarsien kumipusliin. Tuossahan on kaikki ollut irti ja uusittukin, mutta voisiko jossain olla rauta rautaa vasten?

Sivu 20/28 Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/