Muuta fontin kokoa


Lähetä uusi viestiLähetä vastaus Sivu 1/1   [ 4 viestiä ]
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Vaihto DOT 5 jarrunesteeseen
ViestiLähetetty: 06 Elo 2023, 14:40 
Stasin jäsen
Stasin jäsen
Avatar

Liittynyt: 30 Loka 2010, 19:59
Viestit: 796
Paikkakunta: Pietarsaari
"Tallissa tapahtu"-aiheessa voidaan lukea ongelmistani rumpujarrujen kanssa. Päätin kokeilla asettamaan DOT5 jarrunestettä Warreeni, jos se vähentäisi ongelmia. Nettissä voidaan lukea paljon silikoonijarrunesteeseen vaihdoista, ja tietysti myöskin väärinkäsityksiä. Toistan mitä olen ymmärtänyt eri jarrunestelaaduilla.

DOT 3 - pohjautuu glykoolista ilmeisesti ilman boraattia, ja kiehuu helpommim.

DOT 4 - pohjautuu glykoolista, missä boratttia on lisätty ja kestää vähän korkeampaa kuumuutta.

DOT 5 - kehitettin Amerikassa armeijakulkuneuvojien varten niiden pitkän seisokkiajan takia. DOT 5 on tehty silikoonista ja vatii vielä korkeampaa lämpöä kiehumista varten.

DOT 5.1 - pohjautuu glykoolista sisältäen boraattia ja kestää saman verran kuumuutta kuin DOT 5.

Kumisosat saattaa turpoa boraatin kanssa. Uudemmissa autoissa käytetään toista kumilaatua, joka kestää boraatteja, mutta vanhojen autojen kumiosat saattaa vahingottua.

DOT 3, DOT 4 sekä DOT 5.1 ovat hygroskooppiset, eli imeytyvät vettä. Sen takia voidaan huoltoohjeessa sisältää jarrunesteen vaihtoa tietyllä aikavälillä.

Silikoonijarrunestettä DOT 5 ei saa sekoittaa muiden jarrunesteiden kanssa. Se ei sopii ABS-järjestelmään, koska edes-takaisin vatkaaminen voi synnyttää vaahtoa. DOT 5 on hygrofoobinen, eli ei sekoittuu kosteuteen. Riski on olemassa että syntyy vesikuplia DOT 5 sekaan. Näitä vesikuplia voi jäätyä ja jarrusylinterissa kiehua 100 asteessa.

_________________
Kun tiedät kaiken, olet varmasti ymmärtänyt jotain väärin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Vaihto DOT 5 jarrunesteeseen
ViestiLähetetty: 06 Elo 2023, 14:43 
Stasin jäsen
Stasin jäsen
Avatar

Liittynyt: 30 Loka 2010, 19:59
Viestit: 796
Paikkakunta: Pietarsaari
Kun lukee netissä vaihdoista DOT5 silikoonijarrunesteseen, niin yleisin menetelmän on

1. Kaikkien jarrujen kumitiviisteen uusiminen, tai kaikki sylinterien vaihto uusiksi .
2. Jarrujärjestelmän huuhtelua alkohoolilla saadakseen pois mahdollista vettä.
3. DOT 5 täyttö.
4. Jarrujen ilmausta.

Luin että joku on jättänyt alkohoolihuhtelua tekemättä ilman ongelmaa. Joku oli myös huuhdellut järjestelmää DOT 3 jarrunesteellä alkohoolin tilalle. Ja yksi ihmetteli, miten saataisi pois alkohoolia järjestelmästä huuhtelun jälkeen.

Yleensä vaihtajat ovat ollut tyytyväisiä, mutta kilpureissa DOT 5 on lopetettu veden kiehumisen riskin tai jarrujen velton tunnen takia. DOT 5:n hyvä puoli on, ettei vahingoita maalia, kuten DOT3, DOT4 ja DOT 5.1 yleensä tekee.

_________________
Kun tiedät kaiken, olet varmasti ymmärtänyt jotain väärin.


Viimeksi muokannut Warre 1000 päivämäärä 06 Elo 2023, 20:34, muokattu yhteensä 2 kertaa

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Vaihto DOT 5 jarrunesteeseen
ViestiLähetetty: 06 Elo 2023, 20:30 
Stasin jäsen
Stasin jäsen
Avatar

Liittynyt: 30 Loka 2010, 19:59
Viestit: 796
Paikkakunta: Pietarsaari
Minä tein vaihdon tällä tavalla.

1. Etsin Saksasta ja muualta uutta alkuperäistä pääsylinteriä. Sitä löysin vain peruskorjattuna ja silloin vanha oli palautettava. Muutama varaosatoimittaja myyvät Unkarissa valmistetut pääjarrusylinterit.
2. Huonon kokemuksen unkarilaisien jarrusyylinterien takia päätin korjata vanhan pääsylinterin ja tilasin uudet tiivisteet sekä varalla unkarilaisen pääsylinterin. DOT 5 jarrunestettä en löytänyt myytävänä Pietarsaaresta tai Kokkolasta, mutta Turusta Harley-Davidson varaosaliikkeestä sain tilattu postiennakkona.
3. Valitettavasti saadun pääsylinterin painetiiviste ei ollut oikea. Vintissä olevan vanhan pääsylinterin kumi oli vielä pehmeä eikä paljon kulunut, niin käytin sen tilalle.
Opin myös jotain uutta. Uusi kuiva kumi saattoi lukittua sylinterissa. Onneksi voitelemalla DOT 5:lla, se liikkui aivan sulavasti. Latoin viimeiksi silikoonirasva männän ulkopuolella.
4. Poistin kaikki jarrusylinterit. Hienolla P400 hiomapaperilla putsasin niistä pois sisältä rengasmaisen pintaruosteen, joka oli syntynyt painetiivisteen paikassa.
5. Viimeistelin pinnat peilisileäksi vielä P2000 hiomapaperilla. Tämä saattaa olla turha toimenpide, mutta toivon että sileä pinta ei niin helposti ruostuisi.
6. Kokon jarrusylinterit uudella painetiivisteellä voitelemalla DOT 5:lla sekä silikoonrasvalla männän ulkopuoleen.
7. Totesin etten tilannut kumit takapyörien lukitusventtiiliin. Muistaakseni sen mallia kiinteänä painerajoittimella käytettiin vain ensimäisessä vuosimallissa. Poistin sitä ja puhalsin paineilmaa sen läpi moneen otteeseen ja eri asennolla.
8. Jätin alkohoolin huuhtelua pois ja puhalsin paineilmalla kaikki letkut. Seuraava päivä toistin puhallusta.
9. Kokeilin uloshengittää etujarruletkujen läpi. Onneksi yli 10 vuoden DOT 4 vaikutusta ei ole turvonnut ne umpeen.
10. Laitoin kaikki sylinterit sekä jarrukengät paikalle .
11. Täytin jarrunestesäilön ja ilmasin jarrujärjestelmän.

Jarrupoljin tuntuu menevän melko syvää, mutta kuitenkin tulee seinää vasten, ja pumpaamalla se nousee. Nyt kaikki männät liikkuu takaisin ja koeajoissa hämmästyin, kun Warre liikkui itseästään taaksepäin päätien vierellä odottaessa. Ja pyörät sutii soratiellä jarrupoljinta painatessa.

Nyt täytyy ajaa vähän ja sen jälkeen tarkista vuotaako jarrunestettä jossain liitoksessa tai hiottujen sylinterien tullut liian väljäksi turpoamattomille kuumeille.

Mittasin eron vanhojen ja uusien tiivistekumien halkaisijat. Eteen vanha kumi oli lähes 25,5 mm ja uusi noin 24,5 mm. Eroa takasylinterin kumeissa ei ollut yhtä suuri eli vain lähes 0,5 mm.

Ilmauksessa kerättyyn DOT 5:seen sekoitin vähän DOT 4 katsottavan minkälaista puuroa siitä syntyy. Seuraavan päivän en huomannut mitään, ja minusta se näytti hyvältä. Olenko tullut huijatuksi? Nyt tiedän, puuroa tietysti täytyy myös keittää ;) .

_________________
Kun tiedät kaiken, olet varmasti ymmärtänyt jotain väärin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Vaihto DOT 5 jarrunesteeseen
ViestiLähetetty: 13 Syys 2023, 18:42 
Ansiokas tuotantotyöntekijä
Ansiokas tuotantotyöntekijä
Avatar

Liittynyt: 09 Tammi 2016, 19:52
Viestit: 112
Paikkakunta: pirkanmaa
Homma mennyt niinkuin pitääkin paitsi olisi ollut hyvä ajaa pari litraa tenua putkiston läpi jolloin myös mahdolliset rasvajäänteet olisivat huuhtoutuneet pois. senjälkeen paineilmaa perään jolloin tenu haihtuu pois. Jos poljin painuu syvälle onko takakenkien automaattisäädöt kuluneet jolloin kengät palautuvat liikaa? Joka tapauksessa jarrujen jumiutumiset pitäisi olla nyt historiaa.

_________________
Jos siinä on tähtimoottori sen täytyy lentää......


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Lähetä uusi viestiLähetä vastaus Sivu 1/1   [ 4 viestiä ]


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 33 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron


Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
610nm Style by Daniel St. Jules of Gamexe.net

Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com