Wartburg & Trabant Forum
http://www.warreteam.com/forum/

353W -80
http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=10141
Sivu 8/10

Kirjoittaja:  kangasalabama [ 11 Elo 2015, 19:07 ]
Viestin otsikko:  Re: 353W -80

pyhimys kirjoitti:
Projektiin tuli nyt vaihdettua laatikko, koska edellisessä nelonen piti ääntä ja vapaakytkin oikutteli.
Tätä suorastaan modernisoitiin kun laatikko oli mallia -85, tämän vuoksi piti painelaakerikin vaihtaa ja paineasetelmaa Toverin ohjeistuksen mukaan työstää.
Nyt laatikko toimii ihanteellisesti, hanttarinkaan ei enää isompia vaihteita käytettäessä tarvitse vaihdekeppiä väistellä.

Samalla tuli vaihdettua kansi tiiviste.
Laitoin jo aikaisemmin tähän tarvike lämpömittarin, kun tuohon omaa en luota. Oma mittari onkin tyrmässä jo kun lämmöt on vasta 80 astetta... Anturikin on uusittu. Lienee itse mittari entinen.

AJ


Itsellä kolmesta yksilöstä kokemusta, että alkuperäinen lämpömittari alkaa näyttämään liikaa. Ongelma on esiintynyt perinteisellä viisarimittarilla sekä ledimittarilla. Liittynee jotenkin jännitteeseen, sillä kun ajovalot sammuttaa niin lämmöt laskee. Mielestäni aluksi tätä ei esiintynyt, mutta saatan olla väärässä. Isommat maadoituspisteet ja akkukengät tsekattu, kojetaulun johdotusten maadoituksia en lähtenyt aikanaan tonkimaan. Mittarireita ja antureita vaihdettu toisiin, ei toivottua tulosta. Nykyinen ratkaisu on minullakin tarvikemittari, jonka lukema todennettu lähes kiehuvalla vedellä.

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 12 Elo 2015, 09:51 ]
Viestin otsikko:  Re: 353W -80

kangasalabama kirjoitti:
Itsellä kolmesta yksilöstä kokemusta, että alkuperäinen lämpömittari alkaa näyttämään liikaa. Ongelma on esiintynyt perinteisellä viisarimittarilla sekä ledimittarilla. Liittynee jotenkin jännitteeseen, sillä kun ajovalot sammuttaa niin lämmöt laskee. Mielestäni aluksi tätä ei esiintynyt, mutta saatan olla väärässä. Isommat maadoituspisteet ja akkukengät tsekattu, kojetaulun johdotusten maadoituksia en lähtenyt aikanaan tonkimaan. Mittarireita ja antureita vaihdettu toisiin, ei toivottua tulosta. Nykyinen ratkaisu on minullakin tarvikemittari, jonka lukema todennettu lähes kiehuvalla vedellä.


Minulla sama homma. Kun laitan valot päälle, niin lämpöviisari nouse 30 kulmaastetta. Alkuperäisesti en sellaista tapahtunut. Saksassa ongelma ratkaistaan kytkemällä ylimääräisen maadoituksen moottorista mittarilautaan.

Itse en ole kokeillut. Tiedän että kun viisari on keskellä punaista, ei vielä ole ongelma. Vasta kun se on punaisen alueen lopussa on toimenpiteen paikka. Pysähdä tai laita lämmitystä päällä.

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 12 Elo 2015, 11:35 ]
Viestin otsikko:  Re: 353W -80

Minulle tuli n. 20 uutta lämpömittaria. Kokeilin potentiometrillä niiden toiminnan ja vain 5 oli kunnossa. Ebayssa olevissa 60mm (ne missä hieman toisenlainen taustalevy) mittareissa lienee vikaa samassa suhteessa, joten suhtautukaa varauksin uusien mittarien kuntoon. Mittarin sisällä on messinkisiä kytkentäliuskoja, jotka on kiristetty sinkityllä mutterilla. Nämä liitokset hapettuvat ja vika on todennäköisesti siinä. Täytyy korjata nuo sarjatyönä, kunhan kunnossaolevat on myyty. Muistaakseni neulat täytyy irroittaa ja asettaa oikeaan asentoon potentiometrin kanssa. Huomioitavaa on myös anturit, jotka voivat olla 24-volttisia. Sellaisia helposti tänne peräpohjolaan keskieuroopasta lähettävät :evil: .

Kirjoittaja:  heikki [ 12 Elo 2015, 16:55 ]
Viestin otsikko:  Re: 353W -80

Toveri Sladimir kirjoitti:
Minulle tuli n. 20 uutta lämpömittaria. Kokeilin potentiometrillä niiden toiminnan ja vain 5 oli kunnossa. Ebayssa olevissa 60mm (ne missä hieman toisenlainen taustalevy) mittareissa lienee vikaa samassa suhteessa, joten suhtautukaa varauksin uusien mittarien kuntoon. Mittarin sisällä on messinkisiä kytkentäliuskoja, jotka on kiristetty sinkityllä mutterilla. Nämä liitokset hapettuvat ja vika on todennäköisesti siinä. Täytyy korjata nuo sarjatyönä, kunhan kunnossaolevat on myyty. Muistaakseni neulat täytyy irroittaa ja asettaa oikeaan asentoon potentiometrin kanssa. Huomioitavaa on myös anturit, jotka voivat olla 24-volttisia. Sellaisia helposti tänne peräpohjolaan keskieuroopasta lähettävät :evil: .

Minulla sellanen erillinen pyöreä lämpömittari warressa, en ole testaillut miten näyttää oikeaa, lämmöt pysynyt hyvin kurissa. Mukava kapistus tuo kierroslukumittarikin, pienillä kierroksilla tulee warrella ajeltua...

Kirjoittaja:  pyhimys [ 12 Elo 2015, 21:23 ]
Viestin otsikko:  Re: 353W -80

Tässä havainnoiva kuva.
Oma mittari antanut kaikki, on jo 80 asteen kohdalla tyrmässä.
Lisämittari näyttää noin 90 astetta, termostaatti on 82 astetta.
Moottoritiellä pitempään ajaessa lämmöt kyllä nousee liki 100 asteeseen, eli ei tuossa nyt varmaankaan kaikki ole ihan kunnossa, jostain päässee lienee ilmaa. Kansi on vielä jälkikiristämättä ja pumpun ilmausruuvista taitaa vähän vuotaa.

Kansi oli suora kun sitä katsoin, mutta silti 50 nm kiristyksellä se vuosi vettä, kiristys 60 nm ja alkoi pitämään.

AJ

Liitteet:
image1.JPG
image1.JPG [ 107.68 KiB | Katsottu 10887 kertaa ]

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 13 Elo 2015, 09:27 ]
Viestin otsikko:  Re: 353W -80

Itse vedän kannen 7 kiloon, tosin kovemmilla pulteilla. Uusilla vakiopulteillakin voi kuulemma vetää 7 kiloa momenttia, itse en ole kokeillut. 5 kiloa ei kyllä riitä, tahtoo vuotaa ulospäin. Suosittelen ilmausletkua kannen ilmaruuvin ja jäähdyttimen paisuntaletkun väliin, tällä poistuu monet ongelmat.

Kirjoittaja:  vanhawarristi [ 15 Elo 2015, 10:36 ]
Viestin otsikko:  Re: 353W -80

Kyllähän lisämittareita (kello ja A-mittari)on laitettu suoraan kojelautaan. Pyyhk. kytkimen ja reidion väliin sopii. 52mm aukkoporaa vaan. Muuten ei mitään mittariongelmia näyttövirheiden vuoksi ole ollut. Sähköpuoli vissiin ollut ok. Sillä nuo jännite-/mittarin näyttövaihtelut saattavat kertoa esim. huonoista maadoituksista. Sama ilmiö, kuin esim.vahvistinten hurinat, nekin häiriöjännitteistä syntyviä ja ovat maadoitusvirheitä, vikoja. Ei siis mitään korvamerkkiä, periaatteet samat. Näin, kun asiaa ajattelee laajemmin. Vain nopeusmittarin karalaakerin voitelut ja holkitukset, tai akseliin pienet urat, joihin O-renkaat poistamaan välykset. Sekin toimi.

Ps. Nuo kansipultit, mitä lujuutta? Kaiketi sellaiset, joissa olisi vähän kimmoisuusvaraa. Tai sitten jousto(ei jousi-)aluslevyjä. Niitä on eri momenteilla. Itse joskus käytin.

Kirjoittaja:  pyhimys [ 15 Kesä 2017, 21:34 ]
Viestin otsikko:  Re: 353W -80

Tässä on tuo lämpöpuoli ollut koko käytön ajan ongelmallinen.
Yli 80 nopeuksilla pidempään ajaessa nousee lämmöt yli 90 ja jopa ihan sadan asteenpintaan. Laskee taas kun vauhti rauhoittuu.
Ja tämä siis sen jälkeenkin kun otin termostaatin kokonaan pois, termarin kanssa oli viitisen astetta lämpimämpi.
Onko muita ehdotuksia kuin tukkonen jäähdytin?

Tänään tuli haettua tuote leima, valojen suuntauksesta vain tuli huomautus, vaikkei niihinkään ole koskettu sitte viime kerran. Pakkivalot ei myöskään toiminut (katkaisija), mutta niitä ei tämän ikäiseen vielä vaadita, joten siitä ei tullut mainintaa. Kuntoon se pitää toki laittaa kuitenkin

Kirjoittaja:  heikki [ 16 Kesä 2017, 12:29 ]
Viestin otsikko:  Re: 353W -80

Sytytys sulla on kohdallaan, entäs jos ilmaa pääsee nesteenkiertoon?

Kirjoittaja:  pyhimys [ 16 Kesä 2017, 14:47 ]
Viestin otsikko:  Re: 353W -80

heikki kirjoitti:
Sytytys sulla on kohdallaan, entäs jos ilmaa pääsee nesteenkiertoon?

Sytytys on kohdallaan.
Ilmaa ei pitäisi päästä, eikä ilmaus vaikuta käytökseen.

AJ

Sivu 8/10 Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/