Muuta fontin kokoa


Lähetä uusi viestiLähetä vastaus Sivu 1/2   [ 17 viestiä ]
Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Kannentiiviste
ViestiLähetetty: 08 Heinä 2011, 10:48 
Site Admin
Site Admin
Avatar

Liittynyt: 26 Loka 2010, 00:46
Viestit: 1785
Paikkakunta: Global
Helmen moottorista, kannentiivisteen kohdalta vuotaa jäähdytinnestettä. Nestettä ei vuoda paljoa(?) mutta kuitenkin niin, että valkoiset vanat on selvästi havaittavissa (kuten tässä videomme kuvassa viime vuodelta).

Kuva

Kun asiaa on ruvennut seuraamaan, vuotaa kone noista kohdista jokaisella ajokerralla. Koneeseen on vaihdettu viime kesänä kansipahvi ja sen jälkeen sillä on ajettu max 700km. Kone ei ole keittänyt kertaakaan tämän jälkeen ja kaikki toimii ok.

Johtuuko vuoto siitä kansipahvi on mennyt taas? Voiko kansi olla liian löysällä (löystynyt)? Viime kesänä auto keitti muutaman kerran aika arvokkaasti (ennen kansipahvin vaihtoa) ja mieleen tulee, että onkohan koko kansi mennyt killiin ja vuotaa siksi? Onneksi sellainenkin löytyy varastosta.

Mitä gurut neuvovat?

_________________
WarreTeam.com


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kannentiiviste
ViestiLähetetty: 08 Heinä 2011, 13:52 
Etuoikeutettu kansalainen
Etuoikeutettu kansalainen

Liittynyt: 30 Loka 2010, 11:56
Viestit: 360
Paikkakunta: Siilinjärvi, Pohjois-Savo
Vuotiko edellinen kannentiiviste ulospäin? (samasta kohdasta?)

Tulihan lohkon ja kannen pinnat puhdistettua kunnolla ennen uuden tiivisteen laittoa?

Onko kannen jälkikiristys tehty?

Vuotaako tiiviste sisäänpäin? (yksi tulppa erityisen puhdas toisiin verrattuna, pakoputkesta tulee vettä/höyryä, nestettä häviää erityisen paljon, sytytyskatkoja silloin tällöin ajaessa tai käynnistysvaiheessa joku pytty tulee mukaan vasta myöhemmin?)

Mitä nestettä käytätte?

_________________
Ajokalustoa: 353W Tourist '86, 353W ralliauto '82, 311 '62, Volvo Viking '60
Tallennettuna: 353W 15kpl, Trabant '60, VW 1200 '65, VW Trp umpikylki '65, Sunbeam IMP '70, Skoda 120 '85, SAAB 96 '78, Lada 2105 '84, JA PALJON MUUTA TAVARAA...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kannentiiviste
ViestiLähetetty: 08 Heinä 2011, 14:28 
Site Admin
Site Admin
Avatar

Liittynyt: 26 Loka 2010, 00:46
Viestit: 1785
Paikkakunta: Global
warremies kirjoitti:
Vuotiko edellinen kannentiiviste ulospäin? (samasta kohdasta?)

Tulihan lohkon ja kannen pinnat puhdistettua kunnolla ennen uuden tiivisteen laittoa?

Onko kannen jälkikiristys tehty?

Vuotaako tiiviste sisäänpäin? (yksi tulppa erityisen puhdas toisiin verrattuna, pakoputkesta tulee vettä/höyryä, nestettä häviää erityisen paljon, sytytyskatkoja silloin tällöin ajaessa tai käynnistysvaiheessa joku pytty tulee mukaan vasta myöhemmin?)

Mitä nestettä käytätte?


Edellinen kannentiiviste ei vuotanut mielestäni ulospäin. Sillä ei kyllä ajettu kuin 50km ja auto keitti niilläkin matkoilla pari kertaa = paisari heitti vedet pitkin konehuonetta.

Kansipahvin ja lohkon pinnat on tehnyt toinen henkilö ja uskoisin vahvasti, että puhdistus on tehty huolellisesti. Varmistan asian kun saan kaverin kiinni.

Kannen jälkikiristys?? Missä vaiheessa se pitää tehdä? Sellaista ei ole tehty. :!: Mielestäni kansi vuotaa nyt enemmän kuin viime syksynä.

Tulppia en ole katsonut. Pakoputkesta tuli nestettä/höyryä kun ajoimme sillä viimeksi n 20km:n lenkin. (En tiedä mitä kaasarin kohoon liittyneet ongelmat ovat päästäneet pakoputkeen. Meillä hajosi kuukauden aikana 2 kohoa ja molemmat täyttyivät bensalla. Edellispäivän ajo on ensimmäinen pakasta vedetyllä koholla.). Jäähdytin nestettä ei häviä runsaasti. Sytyskatkoja ei ole, kone käynnistyy tosi nätisti ja vetää tasaisesti.

Jäähdytin neste on käsittääkseni Shellin peruskauraa.

_________________
WarreTeam.com


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kannentiiviste
ViestiLähetetty: 08 Heinä 2011, 15:16 
Site Admin
Site Admin
Avatar

Liittynyt: 31 Loka 2010, 22:58
Viestit: 267
Kyllä ainakin oman kokemukseni mukaan kaksitahtiwarrenkin kansi menee kieroksi kunnollisen keittämisen yhteydessä, ja pitäisi oikaista koneistamossa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kannentiiviste
ViestiLähetetty: 08 Heinä 2011, 19:50 
Stasin jäsen
Stasin jäsen
Avatar

Liittynyt: 30 Loka 2010, 19:59
Viestit: 796
Paikkakunta: Pietarsaari
J.K. kirjoitti:
Kyllä ainakin oman kokemukseni mukaan kaksitahtiwarrenkin kansi menee kieroksi kunnollisen keittämisen yhteydessä, ja pitäisi oikaista koneistamossa.

Minun kokemuksesta ei tarvitaan edeskään kunnollinen keittäminen että kansi menee kieroksi.

Olen itse äsken ajannut 30 km kunnostetun kannen asennuksen jälkeen. Vedin sen ensiksi 20 Nm, 40 Nm ja 60 Nm ennen kun käynnistin moottoria. Vedin sen jälkeen uudestaan 60 Nm. Arvioni mukaan kiristin mutterit noin kahdeksannen osan kierroksen. Aikumukseni on tarkistaa kiristyksen uudestaan 1000 km jälkeen (ensi vuonna??), ja sitten 10 000 km jälkeen. (Pitempään ilmeisesti ei tule ajettua ennenkuin moottori on vaihdettava)

_________________
Kun tiedät kaiken, olet varmasti ymmärtänyt jotain väärin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kannentiiviste
ViestiLähetetty: 11 Heinä 2011, 00:51 
Site Admin
Site Admin
Avatar

Liittynyt: 26 Loka 2010, 00:46
Viestit: 1785
Paikkakunta: Global
Kansi kiristetty (6kpm) ja tehty testilenkki = Kansi ei vuoda laikaan.

Kiitokset kaikille neuvoista! Taas huomaa, että kyllä tälle foorumille on käyttöä. ;)

_________________
WarreTeam.com


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kannentiiviste
ViestiLähetetty: 11 Heinä 2011, 01:30 
Etuoikeutettu kansalainen
Etuoikeutettu kansalainen

Liittynyt: 30 Loka 2010, 11:56
Viestit: 360
Paikkakunta: Siilinjärvi, Pohjois-Savo
Kyllähän huolto/korjausohjeissa jälkikiristyksestä puhutaan.. :roll:

Suosittelisin lämpimästi kyllä lukemaan ihan ajatuksella sen Autoni on Wartburg -kirjasen läpi pariinkin kertaan ENNEN Saksaan lähtöä... ja vielä parempi jos lukee sen saksankielisen alkuperäisen Ihlingin kirjan "Wie helfe ich mir selbst -Wartburg". Vaihtoehtoisia kirjoja ovat Ihlingin kirjoittamat "Ratgeber Wartburg" tai "Ich fahre einen Wartburg". Näissä kaikissa on asiaa, jota ei löydy siitä tehtaan virallisesta korjaamokäsikirjasta, koska se on kuitenkin tehty korjaamokäyttöön.

Muutama kappale Wie helfe ich mir selbst -Wartburg -kirjaa näkyy olevan ebay.de:ssä tarjolla nytkin, eikun ostamaan..

_________________
Ajokalustoa: 353W Tourist '86, 353W ralliauto '82, 311 '62, Volvo Viking '60
Tallennettuna: 353W 15kpl, Trabant '60, VW 1200 '65, VW Trp umpikylki '65, Sunbeam IMP '70, Skoda 120 '85, SAAB 96 '78, Lada 2105 '84, JA PALJON MUUTA TAVARAA...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kannentiiviste
ViestiLähetetty: 11 Heinä 2011, 10:11 
Site Admin
Site Admin
Avatar

Liittynyt: 26 Loka 2010, 00:46
Viestit: 1785
Paikkakunta: Global
warremies kirjoitti:
Kyllähän huolto/korjausohjeissa jälkikiristyksestä puhutaan.. :roll:

Suosittelisin lämpimästi kyllä lukemaan ihan ajatuksella sen Autoni on Wartburg -kirjasen läpi pariinkin kertaan ENNEN Saksaan lähtöä... ja vielä parempi jos lukee sen saksankielisen alkuperäisen Ihlingin kirjan "Wie helfe ich mir selbst -Wartburg". Vaihtoehtoisia kirjoja ovat Ihlingin kirjoittamat "Ratgeber Wartburg" tai "Ich fahre einen Wartburg". Näissä kaikissa on asiaa, jota ei löydy siitä tehtaan virallisesta korjaamokäsikirjasta, koska se on kuitenkin tehty korjaamokäyttöön.


Siis kannen (jälki)kiristys ensimmäisen lämpimäksi ajon jälkeen on kyllä tajunnassa mutta ei kukaan ole huomannut mainita, että sellainen pitää tehdä 500km (tai 1000km) ajon jälkeen tai vielä senkin jälkeenkin? Ei myöskään kukaan ole maininnut länsiautojen kanssa kansirempan jälkeen, että tuleppa kuukauden päästä ja kirstellään kansi uudelleen... :roll: Johtuuko tämä sitten materiaalista?

Onko "Autoni on Wartburg" ainoa härmäksi käännetty kirja? Mutta toisaalta, eikö tämä keskustelufoorumi juuri tee vianselvittelyn helpoksi ja digitaaliseksi - kirjoitat kysymykset tänne ja vastaukset tulevat kaikkien näkyville... ja vielä suomeksi. Hakua käyttäen nuoriso voi sitten (tulevaisuudessa) hakea tiettyihin ongelmiin vastaukset vaikka puhelimella tai TV:llä. Myönnän tietysti, että pitäisi lukea näitä kirjoja mutta pitäähän nyt guruja kuunnella. Ainakin WT uskoo heitä enemmän kuin kirjoja. ;)

_________________
WarreTeam.com


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kannentiiviste
ViestiLähetetty: 12 Heinä 2011, 22:25 
Stasin jäsen
Stasin jäsen
Avatar

Liittynyt: 30 Loka 2010, 19:59
Viestit: 796
Paikkakunta: Pietarsaari
On minullakin "Wie Hilfe Ich Mir Selbst" ja "Ich fahre ein Wartburg". Kuitenkin huomaan silloin tällöin että olisi ollut parempi lukea kirjaa ennen korjauksen aloittaminen. :oops:

_________________
Kun tiedät kaiken, olet varmasti ymmärtänyt jotain väärin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kannentiiviste
ViestiLähetetty: 13 Heinä 2011, 20:11 
Etuoikeutettu kansalainen
Etuoikeutettu kansalainen

Liittynyt: 30 Loka 2010, 11:56
Viestit: 360
Paikkakunta: Siilinjärvi, Pohjois-Savo
Suora lainaus Autoni on Wartburg -kirjasta sivulta 46:

"Uusi kannentiiviste "elää" jonkin verran lämmön vaikutuksesta. Sylinterinkannen kiinnitysruuvit tulisi sen takia kiristää sen takia ensimmäisen kerran noin 30 minuutin ja toisen kerran 2...3 tunnin käytön jälkeen."

Käytännössä tuo toinen kiristyskerta on monesti jäänyt tekemättä kun mitään vuotoja ei ole ollut..

Kansien ja tiivisteiden rakenteelliset erothan tuohon kiristymiseen/"löystymiseen" (ja jälkikiristystarpeeseen) vaikuttavat..

_________________
Ajokalustoa: 353W Tourist '86, 353W ralliauto '82, 311 '62, Volvo Viking '60
Tallennettuna: 353W 15kpl, Trabant '60, VW 1200 '65, VW Trp umpikylki '65, Sunbeam IMP '70, Skoda 120 '85, SAAB 96 '78, Lada 2105 '84, JA PALJON MUUTA TAVARAA...


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Lähetä uusi viestiLähetä vastaus Sivu 1/2   [ 17 viestiä ]
Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron


Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
610nm Style by Daniel St. Jules of Gamexe.net

Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com