Wartburg & Trabant Forum
http://www.warreteam.com/forum/

Lämmöt nousee kun lämppäri ei ole täysillä?
http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=6
Sivu 7/8

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 02 Syys 2020, 21:30 ]
Viestin otsikko:  Re: Lämmöt nousee kun lämppäri ei ole täysillä?

Kerran irroittamassani Wartburgin kansi, niin yhdessä päässä yksi pultti oli niin jumissa kannessa, että kansi alkoi kiertämään. Otin jäähdyttjän sekä ilmeisesti myös kaasuttimen irti, ja vänsin jäävän pultin irti kannella. Irroitettuna niin sain kyllä pultin ulosvasaroiduksi kannesta.

Kirjoittaja:  warremies [ 02 Syys 2020, 23:32 ]
Viestin otsikko:  Re: Lämmöt nousee kun lämppäri ei ole täysillä?

hara kirjoitti:
Mikä älli siinäkin ollut laittaa niin isokantaset pultit/ruuvit?


Siinä on jo joskus aiemmin ruuvit katkenneet tai kierteet menneet ja korjauksena tehty uudet M8 kierteet M6 tilalle?

Kirjoittaja:  sami_k [ 03 Syys 2020, 08:19 ]
Viestin otsikko:  Re: Lämmöt nousee kun lämppäri ei ole täysillä?

Hienoa että irtosi, uusiin pultteihin lujasti esim tervaa niin irtoaa seuraavan kerran helpommin :thumbpup::

Kirjoittaja:  353 [ 11 Syys 2020, 20:09 ]
Viestin otsikko:  Re: Lämmöt nousee kun lämppäri ei ole täysillä?

Mistä voisi johtua? Kylmänä led-lämpömittari nousee pikkuhiljaa punaiselle, eli tappiinsa, pysyy siellä noin 40sek, sitten vasta termostaatti aukeaa, ja lämmöt normalisoituu. Imattu on monesti, termari on uusi, myöskään lämmitin ei puhalla lämpöä kabinettiin, ennenkuin termostaatti aukeaa... Sama toistuu useasti (ei aina) kun auto sammutetaan esim. Tankkauksen ajaksi. Aina jännittää, että rauhoittuuko lämmöt ollenkaan... Kyseessä warre 353 1985 takasyyläri

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 11 Syys 2020, 21:29 ]
Viestin otsikko:  Re: Lämmöt nousee kun lämppäri ei ole täysillä?

Minusta kuulostaa kuin vuotavasta sylinterikannesta. Tietysti voi olla jotain muuta.
Voitko tarkistaa jos paisuntasäiliöön ilmestyy ilmakuplia moottorin käydessä?

Kirjoittaja:  tomppa [ 11 Syys 2020, 21:39 ]
Viestin otsikko:  Re: Lämmöt nousee kun lämppäri ei ole täysillä?

Näin se käyttäytyy kun siellä on ilmaa.
Puristele kaksin käsin ylävesiletkua jotta
saat ilmattua jäähdyttimen ennen ajoon
lähtöä. Letkun tulee olla riittävän tuore jotta
se onnistuu. Ilman poistumisen havaitsee
paisuntasäiliön kuplimisena. Syylarin teho
romahtaa pienestäkin ilmamäärästä.
Jos ilmaa tulee aina vaan on jossain kyllä
vuoto. tm

Kirjoittaja:  warremies [ 11 Syys 2020, 22:24 ]
Viestin otsikko:  Re: Lämmöt nousee kun lämppäri ei ole täysillä?

Minunkin mielestäni siellä on ilmaa.

Kun on ilmattu, onko järjestelmästä sitten tullut pois ilmaa? Paljonkin vai vähän?
Vaikka moottori on hieman lämmin, sammutuksen jälkeen ei siis tule lämmityslaitteesta ollenkaan lämmintä ennen kuin termostaatti avautuu ja neste lähtee kiertämään jäähdytyskierrossa?
Onko termostaatissa ohivirtausreikä? Jos on reikä, onko siinä sellainen osittain reijän sulkeva tappi? Onko termostaatin sanka vesiletkuun nähden pitkittäin vai poikittain? Onko termostaattikotelon tiivisteessä erillinen reikä lämmityslaitteen lähdön kohdalla vai onko tiivisteessä "aukileikattu hahlo"? Onko termostaattikotelon kannessa veden virtausreikä lämmityslaitteen lähdölle yhä tehtaan jäljiltä, eikä ole porattu siihen ylävesiletkun kanavaan?

Onko kannentiivistettä vaihdettu viimeaikoina?
Jos on, niin olivatko kannen ja lohkon pinnat suoria ja riittävän hyvälaatuisia (ei syöpymiä ym.)? Oliko vanhassa tiivisteessä vikaa? Laitettiinko uusi kannentiiviste kuivana paikoilleen ja kansi kiristettiin oikeassa järjestyksessä?
Jos tiivistettä ei ole vaihdettu, onko kansi riittävän tiukalla, vuotaako nestettä kannen ja lohkon välistä? Vuotaako nestettä kannen muttereiden/pulttien ja kannen välistä? Ovatko tulpat kuivat? Ovatko tulpanreijistä katsottuna männänlaet metallisen puhtaat vai öljyiset/karstaiset/nokiset? Käynnistyykö moottori ongelmitta vai joutuuko "hankaamaan" pitkään ja tuntuu kuin yksi pytty tulee mukaan vasta myöhemmin?

Järjestelmän täyttö, kun autoa on käytetty, eivätkä kaikki osat ole kuivina:
Poista molemmat ilmausruuvit, avaa myös paisuntasäiliön korkki. Täytä järjestelmää nesteellä jäähdyttimeen niin kauan, että pumpun päällä olevasta ilmausruuvin reijästä tulee nestettä, laita sitten ruuvi kiinni. Täytä jäähdytintä seuraten samalla lämmityslaitteen ilmausreikää, jos tässä vaiheessa reijästä tulee nestettä, laita ruuvi kiinni. Täytä jäähdytin täyteen ja sulje korkki. Lisää paisuntasäiliöön nestettä rajaan asti. Puhalla ilmaa, vaikka omilla keuhkoilla, paisuntasäiliöön ja avaa pumpun ruuvia ja sulje se paineenalaisena kun nestettä tulee ulos. Toista sama lämmityslaitteen ruuville, varoen nestettä roiskumasta ilmanottoaukkoon.
Lisää nestettä paisuntasäiliöön kulutuksen mukaan. Kun moottorin on lämmennyt, toista ilmaus. Jos tämän jälkeen järjestelmään tulee ilmaa, on jossain vuoto.

Kirjoittaja:  353 [ 11 Syys 2020, 22:46 ]
Viestin otsikko:  Re: Lämmöt nousee kun lämppäri ei ole täysillä?

Ilmausreikää ei ole termostaatissa. Termarikotelossa oma lähtö lämppärinkennolle. Olisi pitänyt tajuta termaria vaihtaessa tarkistaa kotelontiivisteen reikä lämppärikennolle... Ilmaa ei tule ilmausruuvista, nestettä kylläkin, kun termostaatti auki, kylmällä moottorilla ei tule mitään. Syylärinkorkki kyllä vähän vuotaa. Kai se siitä sitten vetää ilmaa sisäänsä..? "vika" ei sillee haittaa mitään mutta jos moottori kuumenee aina kiehumispisteeseen saakka, ennenkuin termari aukeaa, niin se ei ole pidemmänpäälle hyvä asia. Ulkoisesti moottorissa ei vuotoja ja tulpat kaikki hyvän värisiä..

Kirjoittaja:  tomppa [ 11 Syys 2020, 23:38 ]
Viestin otsikko:  Re: Lämmöt nousee kun lämppäri ei ole täysillä?

Pienikin ilmavuoto estää paisuntasäiliön
oikean toiminnan. Nesteen lämmmetessä
ja siis laajentuessa sitä siirtyy paisuntasäiliöön . Myös ilma. Jäähtyessä
nestettä palaa jäähdyttimeen. Korkin vuoto
estää toiminnan ja ilmaa kertyy järjestelmään. tm

Kirjoittaja:  warremies [ 12 Syys 2020, 11:15 ]
Viestin otsikko:  Re: Lämmöt nousee kun lämppäri ei ole täysillä?

Poraa termostaattiin ilmausreikä, esim. 3mm, runkopuolen laippaan, suunnilleen sulkulaipan ja ulkokehän tiivisteen puoleen väliin. Laita termostaatti sitten paikoilleen sanka ylävesiletkuun nähden poikittain, ja poraamasi reikä lämmityslaitteen lähdön puolelle. Tämän jälkeen ilmauskin onnistunee termostaatin ollessa kiinni.
http://www.warreteam.com/Huoltotiedotteet.htm

Vuotaako korkki tiivisteestä vai onko kantit murjottu muodottomiksi putkipihdeillä ja tulppa on mutkalla? Alkuperäisen tiivisteen lisäksi voi laittaa paksun o-renkaan joka painuu alkuperäisen kouruksi painuneen tiivisteen pintaan ja tiivistää sitten korkeampana hieman paremmin jäähdytintä vasten.

Se, että jäähdytyskierrossa ei kulje neste ennen kuin termostaatti aukeaa, ei suoraan selitä sitä, miksei neste kulje lämmityskierrossakaan. Jos saat tällä korjauksella kuitenkin jäähdytyskierron toimimaan, ollaan jo menossa kohti voittoa.

Ei moottori ole välttämättä ihan vielä kiehumassa jos lämpömittari on siirtynyt punaiselle. Mittaa lämpöanturin vastusarvo liittimen ja kannen välillä johdin irrotettuna siinä vaiheessa kun mittari on siirtynyt punaiselle ja ollut siellä muutaman sekunnin ajan. Tehdasarvo on 100°C kohdalla 124ohmia, arvo voikin olla 114..118ohmia kun mittaat, jolloin mittari näyttää luonnollisesti enemmän. Haka-auton huoltotiedotteen mukaan LEDien tulisi siirtyä punaiselle vasta 100ohmin arvolla?
Tuolla on esimerkkitaulukko kolmen anturin vertailusta -> http://www.wartburgpeter.de/te_tank_temp_anzeige1.htm

Sivu 7/8 Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/