Wartburg & Trabant Forum
http://www.warreteam.com/forum/

Trabant kampiakselin keskitiiviste
http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=11174
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Olli [ 29 Loka 2018, 21:27 ]
Viestin otsikko:  Trabant kampiakselin keskitiiviste

Tiedän useamman harrastajan joka on ihmetellyt kun auto käy pienillä kierroksilla lämpimänä yhdellä. Usein sammuu välillä ykkönen ja toisinaan kakkkonen. Itsekin vaihtelin kaikkia sytkyosia ja lopuksi myös kaasarin. Mikään ei auttanut. Aloin epäillä että alapaine menee kampikammiosta toiseen. En tiedä miten sen voisi mitata , varsinkaan lämpimänä. Juttelin muiden kaksitahti ja kaksisylinteristen harrastajien kanssa. Ongelma oli tuttu ja johtuu huonosta välitiivisteestä. Uudemmissa Trabanteissa välitiivisteen voi vaihtaa vain purkamalla koko akselin. Vanhan mallisissa keskitiiviste on kaksiosainen ja helppo vaihtaa.
Purin ongelmamoottorin ja totesin sen olevan hyvässä kunnossa mutta keskitiiviste on löysä. Poistin poraamalla sen alumiinisen tiivisteen ja ajattelin korvata sen vanhanmallisella. Mutta ei onnistunutkaan vaan uudenmallisessa akselin halkaisija on 37mm ja vanhassa 42mm. Onko tietoa että onko jossain useampi sylinterissä kaksitahtisessa vastaava kaksiosainen keskitiiviste? Warressa ei ole.

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 30 Loka 2018, 10:21 ]
Viestin otsikko:  Re: Trabant kampiakselin keskitiiviste

Sama käyntiongelma omassani 87-mallisessa, joka siis tuolla uudemmalla kaasuttimella. Seosruuvilla ei mitään vaikutusta ja käynti heikkoa. Jotenkin tuntui, että käynti pyttyjen välillä vaihteli ja kierroksien laskeminen tyhjäkäynnille hidasta. Ongelma korjaantui vaihtamalla isompi tyhjäkäyntisuutin ja pääsuutin. Nyt tottelee seosruuvia ja tyhjäkäynti on terävää. Voi olla, että puhutaan eri asiasta, mutta ennen kampiakseliremonttia kannattaa tarkistaa tämä asia.

Ilmeisesti 1984 siirrytään tähän uudempaan kampiakseliin?

Oletko Olli käynyt kelkka-ukkojen juttusilla tiivisteen osalta?

Kirjoittaja:  Olli [ 01 Marras 2018, 10:22 ]
Viestin otsikko:  Re: Trabant kampiakselin keskitiiviste

Kaveri on löytänyt kaksiosaisen akselistefan eli siis sellaisen joka muodostuu kahdesta puolikkaasta. Miten sellainen voi toimia , no ensiviikolla katsellaan sitä.

Kirjoittaja:  santtuvaari [ 02 Marras 2018, 12:40 ]
Viestin otsikko:  Re: Trabant kampiakselin keskitiiviste

Land Rover on käyttänyt iät ja ajat kampiakselin takastefana katkaistua stefaa. Käännetään vaan sivuttain auki ja pujotetaan akselille Jousen asennus ahtaassa kolossa on kyllä aika viheliäinen toimenpide mutta hammaslääkärin ja kirurgin työkaluilla sekin onnistuu. Eipä niistä ole ihmeemmin valituksia kuulunut joten kaipa ne sitten toimivat. Täytyy tosin muistaa että kuormituspaineet ovat paljon pienemmät tässä tapauksessa lisäksi stefan täytyisi olla sinun ongelmassasi kaksipuoleinen eli tiivistys kumpaankin suuntaan. Eipä käy kateeksi. :HH:

Kirjoittaja:  Olli [ 06 Marras 2018, 00:10 ]
Viestin otsikko:  Re: Trabant kampiakselin keskitiiviste

Stefa oli 2mm liian tiukka , muuten ok. Pitää ilmeisesti teettää sellainen halkaistava labyrittitiiviste. Paddockhill Racing lupasi tehdä. Olisiko joku muu kiinnostunut?

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/