Wartburg & Trabant Forum
http://www.warreteam.com/forum/

Häiriönpoisto
http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=11173
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  hara [ 25 Loka 2018, 21:17 ]
Viestin otsikko:  Häiriönpoisto

Naapurit alkaneet vinoilla näkevänsä televisiosta kauan ennen AWE:lla kotiintuloani etiäisiä. Että auto (312) toimii radiolähettimenä. No, eipä tuossa ole kondensaatoreita tai kuristimia johdoissa, tulpanhatuissa lie jotain vastusta ja peltikopat. Onkohan kellään nuita 2,5 µF /250V kondensaattoreita? Tai muita villejä vihjeitä naapurisopua parantamaan?

Kirjoittaja:  vanhawarristi [ 26 Loka 2018, 21:27 ]
Viestin otsikko:  Re: Häiriönpoisto

Onhan katkojakonkat 2,2µF, kunnossa. Jospa tulpanhatut vuotavat peltikuoriin? Häiriö on merkillistä. Aikoinaan AM-vastaanotto oli herkkä kipinähäiriöille.

Kirjoittaja:  warremies [ 27 Loka 2018, 13:33 ]
Viestin otsikko:  Re: Häiriönpoisto

Ei tuossa ole mitään merkillistä, digiaikaan siirtymisen jälkeen televisiolähetysten vastaanotto on todella haastavaa jos ympärillä on katvealueita. Ennen pystyi hyväksymään pienet haamukuvat ym. jos se lähetys nyt edes jollain tavoin oli katsottavissa, mutta nyt kun lähetetyssä paketissa on paljon puutteita signaalikatkoksen tai ylimääräisen pulssin myötä niin tuloksena on pelkkää rätinää ja poksetta. Meillä pystyy hyvissä ajoin havaitsemaan tietyt kaksipyöräiset ja muutamat autot, KUN radiokeli on heijastuksille/häiriöille suotuisa. Kesällä on enemmän häiriöitä kun on lehdet puissa (vettä ylhäällä), syksyllä vähemmän, tykkylumisena talvena taas enemmän jne.

Mutta itse asiaan, katkojan konkkien kunto, niiden kiinnitysten varmistaminen, on se mistä itsekin aloittaisin. Sitten niitä lisäkondensaattoreita puolapaketin kylkeen ja laturiin. Metallikuorisia kondensaattoreita saa nelitahtikoneiden virranjakajien kylkeen asennettavina, esim. Bosch -mallisiin jakajiin (Kupla, Volvo 240, Saab 99..) kiinnitettävissä konkissa on kohtuullisen pitkä johto ja konkan kyljessä kiinnitystä varten hahlollinen tai reiällinen korvake. Joissakin Hitachin jakajien konkissa on pitempiäkin johtoja. Vanhempi palveleva varaosaliike voi auttaa..

Vian paikannuksessa auttaa AM -kaistaa vastaanottava radio, vouaava kierrosten mukaan hieman korkeuttaan muuttava häiriö tulee laturista tai muusta pyörivästä sähkölaitteesta ja rätisevä häiriö sytytyksestä. Jos sytytyshäiriö kuulostaa siltä, että siinä tulee välillä katkoksia, eli rätinä ei ole tasaista, voi tämä hyvinkin nimenomaan johtua jossain olevasta katkoksesta tai jossain olevasta ilmaraosta, jossa kipinä pääsee hyppäämään (esim. "tulpanhattujen vuotaminen").
Testauksen ajaksi laturin voi irrottaa irti muusta sähköjärjestelmästä.

Kirjoittaja:  hara [ 27 Loka 2018, 15:05 ]
Viestin otsikko:  Re: Häiriönpoisto

nojuu, mökki on sellaisessa katveessa, ettei ranskalaisten verkosta meinannut kuvaa löytyä...Onneksi kylästä löytyi osaavakin antennimies ja meillä kuva näkyy. Mitään mokkulahommaa ei tietoliikenteeseen voi edes ajatella. Onneksi on kuituverkko!
Mutta asiaan. Virtaa pätkii tuossa Notaarin eli tyttären autossa Steinin optoelektrooni....kait siellä voi olla kondensaattoritkin, en tiiä. Kärkien kipinää siellä ei lie? Mutta keloissa lie sitten jotain pauketta kun kipinä lähtee kynttilästä. Kuten tunnettua, 312:n kelojen kuoret on maatettu lokasuojien kautta - toisin kuin 353:n ainakin jälkeen W-mallin, joissa kelojen kuoret on eristetty lokasuojista ja maadotettu moottoriin. Voipi se meteli aalloilla olla tasavirtalaturista tai säätimestä. Jos ne tulppien peltimanttelit sais sähköö......olisko kipinää, käviskö moottori?

Kirjoittaja:  warremies [ 27 Loka 2018, 19:55 ]
Viestin otsikko:  Re: Häiriönpoisto

Onko tässä Steinin perusmalli vai säädettävä yksikkö?

Kokeile ensin lisätä maajohto puolapaketin kannakkeen ja moottorin välille. Sitten se konkka.

Oletko katsonut pyörivää moottoria pimeässä, onko missään puolien pinnoilla, sytytysjohdoissa tai tulpanhatuissa koronapurkausta? Tällöin kyllä yleensä on sytytyshäiriöitäkin..

Kirjoittaja:  hara [ 28 Loka 2018, 08:41 ]
Viestin otsikko:  Re: Häiriönpoisto

Steinin mallista en tiiä, onko perus- vai kehittyneempi. Joka sylinterin sytytyksen voi hienosäätää erikseen, kumminkin. Lie heillä tietokoneohjattu versiokin. Täytyykin katsoa, kun pimeys on nyt yllämme, käykö millainen räiske pannuhuoneessa. :D .

Kirjoittaja:  vanhawarristi [ 30 Loka 2018, 11:51 ]
Viestin otsikko:  Re: Häiriönpoisto

Jos peltikuoreen vuotaa, on siinäkin kipinäväliä, vastusta. Joten kynttilöillekin voi jäädä jotain. Tosin silloin olla pitäisi kärkivälit ja tulpanjohdot ok. Jos paha paikka, niin pellit voi nakata pois ja hankkia uudet... (En koskaan käyttänyt peltikuorisia, eikä ongelmista tietoa) Hienosäätöä varten olisi heittokello hyvä, ja ennakkosäädöt luokkaa 3,28mm, tarkistaen kuumana, tehden korjaussäädöt.

Kirjoittaja:  hara [ 29 Marras 2018, 21:26 ]
Viestin otsikko:  Re: Häiriönpoisto

Otin tässä ne originaalit tulpanhatut - ne korkeat alumiinikoppaset, jotka 312/1 kuuluvat - silmäiltäväksi. Kun ne voi suolistaa, tein sen. Yhdessä oli parin sentin hiilivastus yli 7 kilo-ohmia, yhdessä sentin pätkä samoissa luvuissa ja 1-sylinterin hatusta löytys jonkun madon syömä pätkä josta neljännes tuli jauhona ulos. Eivät taida kestää aikaa ja ajoa edes neljääkymmentä vuotta? Juu, voi sitä kaikkea parannusta tulla naapurin telkkarikuvaan kun nämä uusii. Saattaa siinä käyntikin parantua.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/