Wartburg & Trabant Forum
http://www.warreteam.com/forum/

tulpat kastuu. käy huonosti.
http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=10754
Sivu 4/4

Kirjoittaja:  vanhawarristi [ 27 Huhti 2016, 14:45 ]
Viestin otsikko:  Re: tulpat kastuu. käy huonosti.

Yksi puolien tuhoutumiseen on huonot tulpanjohdot, tai tulpanhatut. On katkosta. Silloin sytytysjännite pääsee nousemaan, liikaa. Ja tapahtunee läpilyönti puolassa. On tulppia, mitkä ei Warressa toimi, mutta on myös toimivia. Niitä on NGK:n BP6tai7HS (mieluimmin aidot japsit). Bosch W7BP, mutta kärjettömässä. Limppumallissa NGK A7.
Tulpat karstoittuvat mm. liian öljyn, "väärän" ajotavan*, kaasarisäätöjen seurauksena. * Ei pidäkään väännättää konetta alhaisilla varveilla. Mutta ei myös tarvitse pitää kierroskoneena, koska sitä se ei ole. Kaikki riippuu kuormituksesta , mikä vaihde/ajonopeus. Viimeisinkin minulla ollut warre pelasi aina, ja olisi pelannutkin edelleen, kuin ihmisen mieli, sytkää myöten. Seuraava omistaja sai jatkuvasti käyntiongelmia, ajotapako. Eikä neuvot auttaneet. Se vaan on niin.

Kirjoittaja:  santtuvaari [ 27 Huhti 2016, 18:53 ]
Viestin otsikko:  Re: tulpat kastuu. käy huonosti.

Niinkuin vanhawarristi sanoi puola tuhoutuu oikeastaan vain kahdesta syystä. Liian suuri toisiovastus (johdot/häiriönpoistajat) tai liian pieni ensiövastus??? Onko ensiöjännite oikea(6/12V) myös warren hyvin suuri kosketuskulma edesauttaa asiaa. Tietysti puolien laadulla on jotain tekemistä rikkoutumisen kanssa.

Minulla ei ole juurikaan ollut ongelmia puolien kanssa, ilmeisesti murphyn laki toimii tässäkin. Mulla on toiset puolat valmiina pellin alla, ei tarvitse kuin vaihtaa töpseli paketista toiseen niin diagnoosi ja remontti hoituu samalla aikaa. Eipä ole vielä tarvittu kuin kerran eikä silloinkaan ollut vika puolissa.

Pitkään vaivasi outo vika. Normaalissa ajossa ei mitään vikaa mutta kun EK:lle lähdöstä oli noin kilometri kaksi niin yksi sylinteri putosi pois pelistä. Toimi ja ei toiminut joskus kilometritolkulla mentiin kahdella pytyllä kunnes taas kone innostui laulamaan. Pätkän jälkeen AT:llä odotellessa kaikki taas normalisoitui.
Lopulta puolivahingossa viaksi paljastui kondensaattorin kiinnitys kärkilevyyn. muuta syytä en keksi kuin hiuksenhieno lämpölaajeneminen joka aiheutti konkan löystymisen ja kun riittävän kauan oli ollut kipinää välissä niin myös karstoittuminen lisääntyi ja liitos huononi.
Harmittaa niin keleesti, Jyskälässä meni luokkavoitto sivu suun kolmen markan vian tähden.

Ajotavasta senverran että jos ajat kuin nelitahtista tai jopa dieseliä niin ongelmia on tiedossa ja paljon. Reilut kierrokset ja vältä vakiokierroksia kuin ruttoa niin hyvin pyyhkii. Mä olen ajanut 93 000km kilpaa avaamatta konetta joten ei se nyt niin kovin huono voi olla. Niin ja öljyä 4%. :thumpupb:

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 28 Huhti 2016, 21:20 ]
Viestin otsikko:  Re: tulpat kastuu. käy huonosti.

Virran unohtaminen päälle tekee kipeää puolalle, jossa kärki on sillä hetkellä kiinni. Kosketuskulmaongelma kansankielellä, eli liian pieni kärkiväli lataa puolaa liian pitkään. Kun kärkiväli menee kokonaan nollaan, on puola kovilla. Vilkaiskaa edes kärkiväli silmämääräisesti vuosittain. Fiiberikärjet luonnollisesti kestävät kuivaa epäkeskoa paremmin kuin muovikärjet. Rasvaa epäkeskoon, mieluiten Sachsin kytkimen poorirasvaa. Sitä saa tarvikeliikkeistä pienessä tuubissa.

Kirjoittaja:  vanhawarristi [ 28 Huhti 2016, 23:29 ]
Viestin otsikko:  Re: tulpat kastuu. käy huonosti.

Taitaa yhä saada kärjet purettua. Siksi olisi hyvä niin tehdä ja putsata laakeritappi ja vasaran ao. reikä. Jotta kärkien toiminta olisi hidastumatonta. Kyllä aina avautuu, mutta kiinnimenossa ei saisi viiveitä olla. Koska puolan varautumisaika lyhenisi. Ainakin teoreettisesti.

Kirjoittaja:  heikki [ 16 Heinä 2016, 13:52 ]
Viestin otsikko:  Re: tulpat kastuu. käy huonosti.

Jatketaan tähän. Mikkelin reissun jälkeen ilmestyi: käynnistyy helposti, kulkee hyvin, lämpimänä saa tartata joskus muutaman sekunnin(moottorin lämpö välilla 60-80) lähtee sitten kuitenkin. Kävin maantiellä tänään, kovaa ajoa, kylällä sitten pienillä kierroksilla kakoi, kaasua pumppaamalla mentiin. Laitoin bensapumpulta , suoraan letkun kaasarille, olisko tuo taloudellisuus hässäkkä pinttynyt, en kokeillut käyntiä. Pitää mökille lähteä opelilla, ensi viikon lopulla pitää warrea taas ulkoiluttaa.

Kirjoittaja:  heikki [ 23 Heinä 2016, 17:04 ]
Viestin otsikko:  Re: tulpat kastuu. käy huonosti.

Puhaltelin, vaikutti jotakin roskaa olevan, en ole varma. Bensanpinta jäi tarkistamatta, jätän toistaiseksi vielä tadoudellisuushässäkän ulkopuolelle bensalinjastosta. Tuntui nyt toimivan hyvin, kierroksia käytin soratiellä, itseasiassa Horkan pätkällä, Nesterallia...

Kirjoittaja:  emppu [ 23 Heinä 2016, 20:28 ]
Viestin otsikko:  Re: tulpat kastuu. käy huonosti.

Vastaavaa aiheutti minulla se taloudellisuushässäkkä. Sen kun ohitti, hävisi iso osa ongelmistakin. Myös kulutus tippui - se mokoma aparaatti kun vuosi vielä bensaakin vähän.

Kirjoittaja:  heikki [ 26 Heinä 2016, 05:35 ]
Viestin otsikko:  Re: tulpat kastuu. käy huonosti.

Tullut ajeltua warrella lisää kilometrejä, vaikuttaisi pelaavan nyt kuten pitääkin, kaasuttimen säätö olisi tarpeen, rikkaalla menee...pitää jatkaa "testausta.

Sivu 4/4 Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/