Wartburg & Trabant Forum
http://www.warreteam.com/forum/

Takajarrut
http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=10618
Sivu 1/2

Kirjoittaja:  punkka [ 14 Loka 2014, 13:11 ]
Viestin otsikko:  Takajarrut

Hyviä ja asiallisia neuvoja. Warre vm 88 sai uudet takajarrusylinterit ja jarrukengät. Sovitus oli tosi tiukka, mutta tarkan puhdistelun ja säädön jälkeen homma alkoi toimia. Nyt noin 200 km ajon jälkeen yllättäen veti jarrut jumiin ja kun olivat jäähtyneet niin pääsi ajamaan mutta poljin tosi kova ja tunnoton. Mitäs pitäis tehdä että toimisi kunnolla?

Kirjoittaja:  heikki [ 14 Loka 2014, 15:09 ]
Viestin otsikko:  Re: Takajarrut

Olet nestevuodot varmasti tarkistellut, minulle tulee mieleen takajarrusylinterien männät, liikkuvat kuten pitääkin...Ilmakin jarruputkissa aiheuttaa oireita, jatkakaa viisammat.
Perusteellista jarrujen ilmausta esittäisin , etupyörissähän on useta ilmausruuveja

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 14 Loka 2014, 16:13 ]
Viestin otsikko:  Re: Takajarrut

Jos poljin on kova ja ottaa ylhäällä, niin ongelma on pääsylinterissä. Tarkista ensin, että polkimessa on reilu vapaaliike. Jos tilanne uusiintuu, avaa konehuoneessa olevia ilmausruuveja hieman. Jos jarrut vapautuvat, niin vikaa on varmasti pääsylinterissä. Tämä on hyvin tyypillinen ongelma Warressa.

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 14 Loka 2014, 18:35 ]
Viestin otsikko:  Re: Takajarrut

punkka kirjoitti:
... Nyt noin 200 km ajon jälkeen yllättäen veti jarrut jumiin ja kun olivat jäähtyneet niin pääsi ajamaan.....

Tulivatko myös etupyörät lämpöisiä?
Kuten Sladimir veikkaan minäkin pääsylinteriä.

Kirjoittaja:  punkka [ 16 Loka 2014, 11:21 ]
Viestin otsikko:  Re: Takajarrut

Kiitos vinkeistä. Etujarrut toimivat kokoajan hyvin ja ilmaus onnistui mainiosti koska jarrut olivat koko autossa oikein hyvät sen 200 km ajan. Kun sitten jarrut alkoivat jumittaa niin vain takana. Miten ne automaattisäädön tapit on oltava jarrukengässä? Tapin pää on paksumpi kuin varsi ja kolo jarrukengässä on suurin piirtein tapin paksun pään kokoinen, joten onko sen tapin asetuttava jarrukengän koloon vain tapin paksumman osan kohdalta vai "luiskautettava" säätötapin ohuen varren varaan? Sekavia minun selostukset, mutta jos vielä vähän avustaisitte :happy 2:

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 16 Loka 2014, 17:32 ]
Viestin otsikko:  Re: Takajarrut

Jarrukenkä jää paksumman kohdan varaan. On syytä vapauttaa nuo automaattisäätimet huolellisesti ja varmistaa, että pysyvät asennuksen aikana pohjassa. Varmistettava myös, että ura kengassä on riittävän väljä tappiin nähden. Ainakin Itävaltalaisissa kengissä ura on aika tiukka tappiin nähden. Uran täytyy olla 0,2mm-0,37mm tappia väljempi. Jos tiukempi, niin viilattava uraa kitkapinnan puolelta. Tuskin haittaa, vaikka välys on hiukan suurempikin. Itse kasaan kenkäsetin paikoilleen siten, että tapit eivät ole reijissään ja alapäät ovat kannakkeen ulkopuolella. Seuraavaksi laitan toisen alapään kannakkeen taakse. Sitten alajousen kenkien väliin ja kampean toisenkin alapään kannakkeen taakse. Viimeisenä vaiheena laitan kengät automaattisäätötappien päälle. Näin Säätimet pysyvät pohjassa asennuksen aikana.

Kirjoittaja:  heikki [ 17 Loka 2014, 08:51 ]
Viestin otsikko:  Re: Takajarrut

Kuten toveri tuossa edellä. Sieltä jarrurummun puolelta jarrukengässä olevaa tapin reikää isonnetaan tarvittaessa, luulen että millin välys ihan ok. Jarrua painaessa kengät liikahtaa ottaen kiinni jarrurumpuun, kun jarru löysätään niin jouset vetää kengät irti rummusta, siksi tuo välys...

Kirjoittaja:  vanhawarristi [ 17 Loka 2014, 10:11 ]
Viestin otsikko:  Re: Takajarrut

Ja koska tuo kenkien automaattisäätö on portaaton. Se on heti kiinni, estää paluuliikkeen, kun vähän liikahtaa ulospäin. Jo sanottukin, kenkien reikiin tuo vapaaliike, "hystereesi" hienosti sanottuna. :) Kengät voi kyllä saada palautettua, vaikka jouset jo kiinni, kun ruuvarilla, tms. vähän vapauttaa säätimen jousipaineista lukituskielekettä. Niin säätö palautetaan minimiin muutenkin.

Kirjoittaja:  punkka [ 17 Loka 2014, 13:00 ]
Viestin otsikko:  Re: Takajarrut

Tuota välystä jarrukengän automaattisäädön tapille täytyy väljentää. Sylinterit on uudet, mutta katsotaan onko kuumentuessaan vuotanut. Eiköhän tuohon härveliin vielä jarrut (toimivat) saada aikaan. Kiitos avusta. :happy 2:

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 17 Loka 2014, 18:34 ]
Viestin otsikko:  Re: Takajarrut

heikki kirjoitti:
... Sieltä jarrurummun puolelta jarrukengässä olevaa tapin reikää isonnetaan tarvittaessa, luulen että millin välys ihan ok....

Välys pitää olla, mutta kuinka suuri on kysymys. Jos liian suuri välys joudutaan painamaan jarrupoljin pidemmmän matkan saadakseen jarrukengät ulos. Kerran autoni ei mennyt katsastuksen läpi, koska jarrupoljin meni liian lähellä lattiaa. Millin välyys kuulostaa minulta liian suuri.

Sivu 1/2 Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/