Wartburg & Trabant Forum
http://www.warreteam.com/forum/

Voimakas muljailu ja tärinä
http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=10594
Sivu 1/3

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 25 Heinä 2014, 12:24 ]
Viestin otsikko:  Voimakas muljailu ja tärinä

Nyt tarvittaisiin gurujen neuvoja! Eli Visulahden kotimatkalla Helmeen iski jokin, joka sai sen tärisemää, vatkaamaa ja muljailemaan voimakkaasti.

Lähdin Mikkelistä kokoontumisesta ajamaan siis kohti Helsinkiä. Pidin matkavauhtina 110km/h ja kaikki meni mutkitta 130km. Ensimmäinen havainto viasta oli matala basson tapainen resonoiva ääni, jostain (mielestäni) edestä. Huomasin äänen heti (vaikka se ei ollut voimakas) ja tiesin, että se ei kuulu normaaliin äänimaailmaan. Ääni jatkui n 5min kunnes havaitsin autossa pientä tärinää. Muutaman kilometrin jälkeen tärinä voimistui, eikä se pienentenyt vaikka nopeutta laski. Muutamassa minuutissa tärinä oli kasvanut niin voimakkaaksi, että ajoin lopulta tien sivuun, koska luulin että rengas on puhjennut. Nopeuden laskeminen ja jarruttaminen tiensivuun sai vatkaamisen voimistumaan reilusti.

Rengas ei ollut puhjennut / tyhjentynyt, vanteet eivät olleet kuumat (jarrut eivät laahanneet), mikään ei haissut palanneelle tms. ja kaikki on näytti päällepäin normaalille. Konehuoneessa kaikki ok. Pysähdyin vielä kaksi kertaa tutkimaan ja soittamaa neuvoa. Toisella kertaa olin 10min parkissa ja auto toimi sen jälkeen paremmin. Pystyin pidemmän pysähdyksen jälkeen ajamaan 80km/h vauhdilla n 5km, kunnes tärinä ja vatkaaminen palasi niin voimakkaana että katsoin parhaaksi olla rikkomatta mitään lisää ja soittaa hinausauton. Autolla ei lopussa pystynyt ajamaa edes 40km/h vauhtia ettei se vatkannut kuin karuselli.

Auto hinattiin 500€:lla(!!) Mäntsälään jossa sitä voidaan montulla tutkia. Noin viikon seisomisen jälkeen J.K. ajoi autolla lenkin, eikä mitään tarinää tai vatkaamista ei saatu esille. Muutamia päivä tämän jälkeen autolla lähdettiin moottoritielle ja sielläkin se toimi täysin normaalisti 10km matkan.

Mikä hel***tti vekottimeen on siis nyt iskenyt? Mistä lähteä hakemaan vikaa?? Olen saanut arvailuja vetoakselista, vaihdelaatikosta ja itse mietin jotain laakeria joka alkaa lämpenemisen mukana kanittamaan. Nämä viiveellä, pitkään matkan jälkeen tulevat ongelmat ovat niitä pahimpia, koska ne rajaavat kaikki pitkät reissut pois plakkarista. Uskon että autolla pystyy ajamaan 50 -100km ennen kuin tärinä palaa, mutta miksi?

Havaintoja:
- Tärinän aikana, kytkimen laittaminen pohjaan vähensi tärinää/vatkaamista vähän, mutta ei poistanut sitä
- Jarruttaminen, vaihde vapaalla lisäsi tärinää ja sai auton etupään ikäänkuin pomppimaan
- Vetoakselit ovat paikallaan ja näyttävät ehjälle (joudutaanko ottamaan irti että nähdään todellinen tilanne?)
- Käännät ratin toiseen laitaan ja ajat ympyrää = ei kuulu ääniä tai muuta jotka viittaisi vetoakseleiden rikkoontumiseen
- Pallonivelet ja raidetangonpäät ovat kaikki vaihdettu 4000km sitten ja ovat silmämääräisesti kunnossa
- Renkaat eivät heilu, ole irti tms. ja paineet ok.
- moottorin kiinnikkeet ovat ehjät

Kirjoittaja:  heikki [ 25 Heinä 2014, 14:10 ]
Viestin otsikko:  Re: Voimakas muljailu ja tärinä

Mulle tulee äkistään mieleen vauhtipyörän kiinnitys, en kyllä muista miten käyttäytyi aikoinaan kun pultit löystyi...

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 25 Heinä 2014, 16:11 ]
Viestin otsikko:  Re: Voimakas muljailu ja tärinä

Vauhtipyörän löystäminen en uskoisi. Olen ajanut sellaisella moottorilla, ja löystänyt vauhtipyörä kuului tyhjäkäynnillä ja parhaiten kuin pysähdin moottoria. Silloin mottorista kuului paukkumisia, että jotain olisi irti.

Vauhdissa en huomannut mitään. Ilmeisesti siilloin oli jatkuvasti vetoa päällä, ettei vauhtipyörä päässyt liikkumaan kampiakselin suhteen.

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 25 Heinä 2014, 16:46 ]
Viestin otsikko:  Re: Voimakas muljailu ja tärinä

Minä veikkaan että kumirenkaassa sisärakenteessa on jotain vika. Tässä minun selityksiä miksi veikkaan renkaaseen.

- jotain pitäisi saada lämitettyä tarpeeksi pitkään, ja renkaan lämpevät hitaasti.
- Kytkin painattaessa, vetoa ei enää rasittaa renkaan, ja siten tärinä vähenee, kun on vain auton painovoiman rasittamassa.
- jarrutuksessa kumirenkaaseen kohdistuu suuren kitkavoiman, joka pahentaa tärinän.

Tosiaan näitä selityksiä voitaisiin myös käyttää pyöränlaakeriin. Mutta minun kokemukset Ritmolla huonolla pyöränlaakerilla se ei tällä tavalla ilmestynyt. Pöyränlaakeri ei ollut välja mutta ääniä kuului, ja enemmän kuin minä käännyin oikealle ja poistuu kun käännyin vasemmalle. Ja sitä ei tarvittu lämmittää saadakseen ääntä esiin.

Voivat tietysti olla jotain vetoakselin kanssa. Kuitenkin vanha Wartburgkorjaaja sanoi että huonot vetonivelet kuuluu kun kiihdytytään soratiellä mutkissa.

Vaihdelaatikkossa vikaa en saa mitäänkään sopimaan kuvaan, mutta vetoakselin "kolmetappilaakeri" voisi jotenkin jollain tapaa auheutta ongelmia. Onko rasva tai öljyä poistunut niistä tai kuluneita neulalaakerit tai ura tasauspöyrän urissa?

Eli minä joko ostaisin uudet eturenkaat tai poistaisin vetoakselit tarkistusta varten. Ja mitä sä kuitenkin teet, niin virhe voi poistua kun kuuma kesä on ohi, ja ilmestyä uudestaan seuraavana kesänä.

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 25 Heinä 2014, 17:20 ]
Viestin otsikko:  Re: Voimakas muljailu ja tärinä

Warre 1000 kirjoitti:

vetoakselin "kolmetappilaakeri" voisi jotenkin jollain tapaa auheutta ongelmia. Onko rasva tai öljyä poistunut niistä tai kuluneita neulalaakerit tai ura tasauspöyrän urissa?

Eli minä joko ostaisin uudet eturenkaat tai poistaisin vetoakselit tarkistusta varten. Ja mitä sä kuitenkin teet, niin virhe voi poistua kun kuuma kesä on ohi, ja ilmestyä uudestaan seuraavana kesänä.


Toveri Sladimir mainitsi myös tuon vetoakselin öljyn. Olen niin 'noviisi' etten tiennyt että vetoakselissa on öljyä sisällä (rasvaa kyllä mutta siis öljyäkin?). Kun auto seisoi sen pidemmän ajan (10min) kun sitä tienpäällä ihmettelin, olin näkevinäni toisen vetoakselin alla muutamia öljytippoja. Voi tietysti olla, että ne oli jonkun toisen auton jätöksiä mutta tämä pitää tarkistaa.

Renkaat ovat 4500km ajettu / 4 vuotta vanhat, Nokian i3:t. En oikeen usko, että niissä olisi vikaa. Kun vika ilmeni, ei ollut edes kuuma = +18c

Tärinä tuli siis mielestäni edestä mutta se ei aiheuttanut sellaista ratin vatkaamista, kun paino olisi irronnut renkaasta, tai rengas olisi rikki. Enemmänkin koko auto kiemurteli / vatkasi.

Kirjoittaja:  J.K. [ 25 Heinä 2014, 17:37 ]
Viestin otsikko:  Re: Voimakas muljailu ja tärinä

Se mistä kerroin aiemmin omia kokemuksiani on juuri tuon kolmitappilaakerin vastakuppi vaihdelaatikossa. Kun vaihdelaatikossa oleviin kuppeihin oli kulunut ylimääräisiä lovia niin vetoakselin vaihdelaatikon puoleisessa päässä oleva kolmitappisysteemi muljahteli ajoittain ja tästä aiheutui auton kulkuun myös muljahtelua ja aikamoisia rusahduksia.

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 25 Heinä 2014, 18:49 ]
Viestin otsikko:  Re: Voimakas muljailu ja tärinä

Muistaakseni jollakulla saksalaisilla hyppimistä johtui puuttuvan rasvan/öljyn vetonivelissä. Yritin löytää sen jutun onnistumatta.

Tässä yhden hyppivän Wartburgia (tosiaan 312 Wartburg jolla 353 runkoa alle levyjarruineen)
http://www.w311.info/viewtopic.php?f=2& ... apfenstern
Hänellä auto hyppii vain kun kiihdytetään 60- 80 km/h välissä. Siinä epäröitiin kulunutta vastakuppia. Rasva oli kuitenkin tarpeeksi. Valitettavasti todellista vikaa ei ole ilmoitettu taikka ei vielä löydetty.

Toisessa 311 Wartburgissa muutettiin kytkinvaijerin asennusta, välttääkseen hyppimistä lähdettäessä. Voikin johtua väärän kytkinvaijerin asennusta.

Luin myös että öljyä laitetaan ulompan niveleen ja rasva sisempään vastakuppin. Öljyä käytettiin vain uudemmissa 353 lisätääkseen vetonivelen elinikää.

Kirjoittaja:  vanhawarristi [ 25 Heinä 2014, 23:36 ]
Viestin otsikko:  Re: Voimakas muljailu ja tärinä

Toosan puoleinen, 3-haaranivel, sen rasvat kuivuvat toosan lämmön vuoksi. Vaikutusta on silläkin, jos nivelkupin urissa on jo kuivuuttaankin kuluneet syvänteet. Kun ehti vähän seistä rasvaa ehkä liikkui..Laitapa vetonivel rasvaa kumien alle, pitemmällä ohuella putkella, nivelkupin pohjalle saakka. Samaa rasvaa voi laittaa murrosniveliinkin. Tuossa putkessa saisi hyvin olla rasvanippa...Niveliä on tullut rasvailtua, purettukin, pesty...Muistan, että 3-haaranivelen kussakin tapissa on 27 laakerineulaa. Se on hyvä muistaa, jos maantieltä pitää neuloja etsiä :) Tällaistakin on kerrottu tapahtuneen!
Toisenlaista tärinää, ja paukettakin syntyy, jos murrosnivelen keskiötappi katkeaa.
Toisaalta Nokian renkaat....Ei niistä ole paljon hyvää sanottavaa. Yhdet, i3:n edeltäjät piti kesken heivata tasapainoitusongelmien vuoksi, sain edullisesti tilalle juuri i3:t. Ne kyllä kestivät melkein loppuun saakka. Nyt Hakka Greenit, tasapainoitusongelmia, Vianorilla. Ongelmat loppui Kaerlan Kumin tasapainoituksilla. Auto ei Warre, valitettavasti.

Kirjoittaja:  warremies [ 26 Heinä 2014, 00:50 ]
Viestin otsikko:  Re: Voimakas muljailu ja tärinä

warreteam.com kirjoitti:
tärisemää, vatkaamaa ja muljailemaan
...
nopeuden laskeminen ja jarruttaminen tiensivuun sai vatkaamisen voimistumaan reilusti
...
kytkimen laittaminen pohjaan


Kun vika oli päällä, vatkasiko ratti edestakaisin voimakkaasti kuin olisit ajanut koko ajan vinosti syvien tienurien poikki?

Jos ongelma ilmenee voimakkaammin silloin kun veto ei ole päällä, niin todennäköisesti aiheutuu sellaisesta osasta joka keskittyy pyörimisenergian avulla ts. johonkin on tullut välys, jonkin olemassaolevan välyksen määrä on suurentunut tai materiaalia irronnut epäkeskeisesti.

Vauhtipyörän löystymisen huomaa ensimmäisenä juuri tyhjäkäynnin aikana kuuluvasta satunnaisesta rouskeesta ja kolahtelevasta paukkeesta kun starttikehä koneistaa palasia kytkinkopasta, lisäksi startatessa kuuluu hirveetä ryskettä ja lousketta kun hammaskosketus ei ole ihan kohdallaan.. Tämänhän voi tarkistaa kun ottaa startin pois ja heiluttaa vauhtipyörää.

Vaihdelaatikosta ongelma ei ehkä tule, koska arvelen laatikon menevän kokonaan jumiin ennemmin kuin aiheuttaen tuollaista.

Vetoakselin maljojen kuluminen voi aiheuttaa jotain tuon tapaisia oireita, tähän en osaa sanoa kun ei ole ollut niin kuluneita maljoja joissa olisi ollut reilua kulumiskuoppaa.

Vetoakselit.. Sisemmän nivelen kuluminen tai jopa rikkoutuminen voisi saada aikaan tuon kaltaisia oireita, mutta häviäisivätkö ongelmat itsestään ja tulisivat uudestaan..? Ulomman nivelen rakenteen huomioon ottaen laittaisin oman veikkaukseni siihen, mutta se, että ongelma on hävinnyt ja tullut uudestaan voisi liittyä kiinnileikkautumiseen eli voitelun puutteeseen. Sekin, että jarruttaminen on lisännyt oireiden ilmentymistä, viittaisi mielestäni toispuoleiseen ulomman nivelen vaurioon.

Koettakaapa ensin vetoakseleiden kuntoa auton etupää kohotettuna ja toisella kädellä pyörästä pyörittämällä siten, että toinen kääntää ohjauspyörästä pyörien asentoa laidasta toiseen, ja tunnustelija pitää akselista kiinni nivelen läheltä. Ensin ulkopää ja sitten sisäpää, kuunnelkaa samalla kuuluuko nivelestä mitään napsetta tai muuta kulmikasta ääntä.


Renkaissakin voi olla piilovikoja, mutta noin isojen oireiden yhteydessä pitäisi jo jossakin kohtaa näkyä jalkapallon kokoinen pahka..


Kytkimen painaminen ei näissä vapaakytkimellä varustetuissa ajoneuvoissa vapauta voimansiirtokoneistoa enempää kuin kytkinakselin verran lisää normaaliin rullaukseen verrattuna. Vai olenko vähemmistössä kun ajan vapaakytkimen kanssa?

Kirjoittaja:  heikki [ 26 Heinä 2014, 05:48 ]
Viestin otsikko:  Re: Voimakas muljailu ja tärinä

Tulee mieleen korin kiinnitys runkoon?

Sivu 1/3 Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/