warreteam.com kirjoitti:
tärisemää, vatkaamaa ja muljailemaan
...
nopeuden laskeminen ja jarruttaminen tiensivuun sai vatkaamisen voimistumaan reilusti
...
kytkimen laittaminen pohjaan
Kun vika oli päällä, vatkasiko ratti edestakaisin voimakkaasti kuin olisit ajanut koko ajan vinosti syvien tienurien poikki?
Jos ongelma ilmenee voimakkaammin silloin kun veto ei ole päällä, niin todennäköisesti aiheutuu sellaisesta osasta joka keskittyy pyörimisenergian avulla ts. johonkin on tullut välys, jonkin olemassaolevan välyksen määrä on suurentunut tai materiaalia irronnut epäkeskeisesti.
Vauhtipyörän löystymisen huomaa ensimmäisenä juuri tyhjäkäynnin aikana kuuluvasta satunnaisesta rouskeesta ja kolahtelevasta paukkeesta kun starttikehä koneistaa palasia kytkinkopasta, lisäksi startatessa kuuluu hirveetä ryskettä ja lousketta kun hammaskosketus ei ole ihan kohdallaan.. Tämänhän voi tarkistaa kun ottaa startin pois ja heiluttaa vauhtipyörää.
Vaihdelaatikosta ongelma ei ehkä tule, koska arvelen laatikon menevän kokonaan jumiin ennemmin kuin aiheuttaen tuollaista.
Vetoakselin maljojen kuluminen voi aiheuttaa jotain tuon tapaisia oireita, tähän en osaa sanoa kun ei ole ollut niin kuluneita maljoja joissa olisi ollut reilua kulumiskuoppaa.
Vetoakselit.. Sisemmän nivelen kuluminen tai jopa rikkoutuminen voisi saada aikaan tuon kaltaisia oireita, mutta häviäisivätkö ongelmat itsestään ja tulisivat uudestaan..? Ulomman nivelen rakenteen huomioon ottaen laittaisin oman veikkaukseni siihen, mutta se, että ongelma on hävinnyt ja tullut uudestaan voisi liittyä kiinnileikkautumiseen eli voitelun puutteeseen. Sekin, että jarruttaminen on lisännyt oireiden ilmentymistä, viittaisi mielestäni toispuoleiseen ulomman nivelen vaurioon.
Koettakaapa ensin vetoakseleiden kuntoa auton etupää kohotettuna ja toisella kädellä pyörästä pyörittämällä siten, että toinen kääntää ohjauspyörästä pyörien asentoa laidasta toiseen, ja tunnustelija pitää akselista kiinni nivelen läheltä. Ensin ulkopää ja sitten sisäpää, kuunnelkaa samalla kuuluuko nivelestä mitään napsetta tai muuta kulmikasta ääntä.
Renkaissakin voi olla piilovikoja, mutta noin isojen oireiden yhteydessä pitäisi jo jossakin kohtaa näkyä jalkapallon kokoinen pahka..
Kytkimen painaminen ei näissä vapaakytkimellä varustetuissa ajoneuvoissa vapauta voimansiirtokoneistoa enempää kuin kytkinakselin verran lisää normaaliin rullaukseen verrattuna. Vai olenko vähemmistössä kun ajan vapaakytkimen kanssa?