Wartburg & Trabant Forum
http://www.warreteam.com/forum/

Puolat
http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=10093
Sivu 1/2

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 18 Kesä 2013, 00:09 ]
Viestin otsikko:  Puolat

Omassa Helmessä oli vielä alkuperäiset (vm79) olevat puolat kiinni ja niillä on tullut päästeltyä kolmisen vuotta. Ajoittain on ollut mystisiäkin ongelmia sytytyspuolella mutta puolia ei sitten ole tullut syystä tai toisesta vaihdettua. Muuten sille puolelle on vaihdettu kaikki uutta.

Viime viikolla alkanut, lämpimänä noin minuutin kerrallaan ilmestynyt vedon/tehojen puute, ja taas palautuminen normaaliksi ja taas alkaminen hetken päästä uudelleen, käänsi katseen viimein puoliin. Pöljän Varaosakeskuksesta tuli pikana 3kpl uusia puolia (Kiitos Rikulle!), osat autoon kiinni ja tulille :arrow: Olen ajellut nyt 50km HKI:n keskustassa ja vähän ihmetellyt kuinka suuri muutos autoon tuli! Alkuperäinen ongelma poistui ja joutokäynti muuttui selvästi kauniimmaksi ja tasaisemmaksi. Ehkä puola/puolat olivat jo pari vuotta sitten parhaat päivänsä nähneet ja ne olisi ollut 'ihan jees' vaihtaa heti alussa. :roll:

Kuinka vanhoilla puolilla ihmiset ajelee? Mikä (Warren) puolien normaali elinkaari on? 34 vuotta ei varmaankaan...

Kirjoittaja:  warreossi [ 18 Kesä 2013, 11:19 ]
Viestin otsikko:  Re: Puolat

Onhan noi puolat ihan kulutustavaraa. Eikös noihin käy ihan tarvikepuolatkin kiinni,kiinnitystä joutuu tietty muuttamaan hieman ja alkuperäisyys kärsii.

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 18 Kesä 2013, 19:01 ]
Viestin otsikko:  Re: Puolat

Puolia on kyllä vaihdettu. Kolmesta purkuautosta on yhteensä 9 kpl puolia otettu talteen. Enää minulla on vain 3 kpl. Autossani on tällä hetkellä käytössä puolat vuodesta 1966, 1975 ja oliko se 1975 tai 1978. Eli kaikki alkuperäiset 1968 puolat on vaihdettu. Tosi ihmetyttää että minulla on yksi puola ensinmäisesta Warrestani vm. 1967, ja se puola on 47 vuotta vanhaa.

Kirjoittaja:  heikki [ 19 Kesä 2013, 16:44 ]
Viestin otsikko:  Re: Puolat

Joskus ostin uudet puolat, olisko -70 luvulla, sai muistaaksni suoraan hyllystä, kuten muutakin warren osaa.
Taitaa tulla ajettua aina vanhoilla puolilla niin kauan kun kone jotenkin pyörii.
Jyväskylässä rekisteröin warrea nimiini katsastusasemalla, virkailija kysyi - Pitää merkitä teho tänne, paljonko suunnilleen on. Sanoin että ei warressa ole voimaa, laita 0, -laitto sitten sen 37 kw, satuin muistamaan ;)

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 19 Kesä 2013, 21:35 ]
Viestin otsikko:  Re: Puolat

Kulutustavaraa taitavat olla joo. Jos on, kuten minulla oli, vuosikymmeniä vanhat puolat kiinni niin suosittelen kyllä vaihtamaan ne. :wrench: Voi tulla 'uutta virtaa' autoon.

Joku guru voisi kertoa puolien sielunelämästä vähän ennemmän. Ei ole ihan selvillä esim. mikä puolan hajoittaa? Sattuma vai kohtalo?

Kirjoittaja:  vanhawarristi [ 20 Kesä 2013, 20:52 ]
Viestin otsikko:  Re: Puolat

Ei taida olla välttämätöntä käyttää merkkikohtaisia puolia. Käytin viimeksi Ducellier-puolia. Tosin oli trankkukatkojasysteemi. Näillä puolilla oli luonnollisesti kipinän, valokaaren paloaika pidempi, kuin alkuperäispuolilla. Joilla se oli 0,5ms luokkaa.

Kirjoittaja:  Tasty [ 01 Tammi 2015, 17:56 ]
Viestin otsikko:  Re: Puolat

Löysin vanhan aiheen näin uutena vuotena... :odottaa:

Eli puolista olis kyse. Nehän ovat Warressa kulutustavaraa ja toimivat miten haluavat ja koska haluavat. Vuosikymmenten aikana puolia, sekä "poisvaihdettuja" että "hyviä talteenotettuja", on tullut kerättyä :oops: ja kysymys kuuluu:

Voiko irrallisen puolan toimivuutta mitenkään mitata, esim yleismittarilla, jotta voisin pienentää puolavarastoani ja säilyttää vain "edes pikkasen" toimivat yksilöt?


edit:
Sytytys hieman myöhäisellä (siis minulla) näin uudenvuodenpäivänä...
Löytyyhän tuohon(kin) kysymykseen apua ja osviittaa netistä :oops: :vihellys:
esim
https://www.google.fi/search?newwindow= ... RVezHiQSfg

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 01 Tammi 2015, 19:49 ]
Viestin otsikko:  Re: Puolat

Löisin Saksasta ZWF aiheen sytytyspuolan korjaamisesta:

http://www.w311.info/viewtopic.php?f=9& ... le#p164322

Siellä annetaan seuraavat sytytyspuolan arvot, mitkä voidaan yleismittarilla mitata.

12 V
1-15 : noin 5,0 Ohm +/- 0,5 Ohm
1-4 : noin 9 kOhm +/- 0,5 kOhm
6V
1-15 : noin 1,5 Ohm +/- 0,25 Ohm
1-4 : noin 7,0 kOhm +/- 0,3 kOhm

Sitten myös todettiin, ettei oikeat vastusarvot varmistaa sytyspuolan toimimista. Kipinä voi hyppiä yli itse puolassa eikä sytytystulpassa. Hän oli rakentanut oman testauslaitteen.

Itse sanoisin että sytysypuola pitäisi pystyä normaalissa ilmatilassa lähettää kipinän 8 mm matkalla.

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 01 Tammi 2015, 20:03 ]
Viestin otsikko:  Re: Puolat

Tämän Wabufan oli ongelmia sytytyksen kanssa. Hän oli mitaillemassa elektronista sytytysjärjestelmä nimeltä EZBA. Ja vähän ajan myöten hän huomasi äretön vastus sytyytspuolassa. Vahtoi puola ja ongelmat häipyi.

Hän purkasi puolan liitokset ja huomasi ruostetta. Sitä poistamaalla hän sai puolaan taas toimimaan ettei se lämpesi liikaa. Ongelma oli siis liitoskohtassa pienen metallilevyn alla.

Kirjoittaja:  Tasty [ 01 Tammi 2015, 21:11 ]
Viestin otsikko:  Re: Puolat

Warre 1000 tycks vara inläst på det mesta! Tack för den tyska länken, jag blev så inspirerad, att jag genast for ut i regnet till det mörka lidret för att söka "mätoffer"! 8-)
(jag bara "måste" skriva lite på modersmålet också. Alltid retar det nån :smileyg: )

Sivu 1/2 Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/