Wartburg & Trabant Forum
http://www.warreteam.com/forum/

Jarruneste DOT 3
http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=40
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 04 Marras 2010, 22:38 ]
Viestin otsikko:  Jarruneste DOT 3

Onko joku löytänyt DOT 3 jarrunestettä myytävänä Suomessa?

Kirjoittaja:  warreossi [ 05 Marras 2010, 00:11 ]
Viestin otsikko:  Re: Jarruneste DOT 3

Minkä takia DOT 3 ? Eihän tuon ero DOT 4:ään ole kuin jälkimmäisen korkeampi kiehumispiste.

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 05 Marras 2010, 19:31 ]
Viestin otsikko:  Re: Jarruneste DOT 3

warreossi kirjoitti:
Minkä takia DOT 3 ? Eihän tuon ero DOT 4:ään ole kuin jälkimmäisen korkeampi kiehumispiste.

Olet oikea että DOT 4 kestää korkeamman lämpötilan ennenkuin se alkaa kehua. Luin kyllä jostain että DOT 4 sisältää bromiiidiä, (tai oliko se jotain muuta). Se kai selittäisin paremman kiehumisominaisuuden.

DOT 3 on se tietysti vähän pitkä ammunta. Olen kuitenkin kuullut Saksasta jarrukumiletkusta, jotka ovat paisuneet ja tullut veltoksi. Minulla on nyt kaikki 4 jarrukumiletkua vaihdettu uuteen. Vanhat kumiletkut kestävät kyllä DOT 4, (ne ovat tosin 40 vuotta vanha). Näitä uusista en tiedä, missä on valmistettu ja miten.

Sitä ainakin tiedän omasta kokemuksesta että näitä uusia takajarrusylintereitä ei kestää pitempi kuin vuoden, ennenkuin ne alkaa vuotaa. Saksastakin olen lukenut, jossa vuoden vanha jarrusylinteri on ruostunut kiinni. Todennäköisempää syy on jossain muussa kuin jarrunestetta, mutta halusin pelata varman päälle. Sen takia etsin DOT 3 jarrunestettä. En kuitenkaan ajaa rallia, että tarvittaisin jarrunestettä joka kestää korkeamman kuumuuden.

Kirjoittaja:  warremies [ 06 Marras 2010, 17:26 ]
Viestin otsikko:  Re: Jarruneste DOT 3

Aina kannattaa pyöräyttää uusista (ja tietysti käytetyistäkin) jarruosista ennen asennusta suojakumit pois paikoiltaan ja laittaa reilusti jarrukumirasvaa tiivisteisiin ja metallipinnoille, niin säästyy monelta harmilta myöhemmin.
Itse en ole huomannut missään laitteessa nykyisten jarrunesteiden kanssa merkkejä minkäänlaisista ongelmista kumiosissa, joten käytän ainakin itse DOT4 tai 5 .1 nesteitä ihan sujuvasti.

HUOM! DOT 4 ja 5 eivät ole sekoitettavissa keskenään!


Monet mineraaliöljypohjaiset petrokemian tuotteet kylläkin saavat aikaan useiden kumilaatujen turpoamista ja hapertumista.

Ei tarvitse ajaa ralliakaan, että eturumpujarrut kuumenevat kovassa jarrutuksessa niin paljon, että saattaa jo esiintyä pientä häipymistä.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/