Muuta fontin kokoa


Lähetä uusi viestiLähetä vastaus Sivu 2/4   [ 32 viestiä ]
Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Miksi laittavat vaihteistoon automaattivaihteistoöljyä?
ViestiLähetetty: 02 Marras 2010, 13:42 
Aktivisti
Aktivisti

Liittynyt: 27 Loka 2010, 05:35
Viestit: 38
Olikohan "toveri sladimirin" käyttämä öljy GL-4, vai GL-5. Jos oli GL-5 ja vielä mineraaliöljyä, niin varmasti rutisee vaihteet.

Horst Ihlingin kirjan suomennoksessa ei mainita ATF:ää. Eikä mainita warreteamin sivuilta saatavassa saksankielisessäkään kirjassa. Suomennoksissa on aina se riski, että suomentaja laittaa sekaan omia näkemyksiään. Tiiä sitten noista kirjoista, kun niissä lukee, että warressa olisi 2-tahtinen ottomoottori. Olen elänyt siinä uskossa, että ottomoottori on aina nelitahti.

Mistä kummasta ne sitten keksi -80 luvulla alkaa käyttämään ATF:ää? Kun siihen asti olivat käyttäneet "oikeaa" manuaalivaihteiston öljyä. Öljy-yhtiön myyntimies myi sitä mielellään? :roll:

Mutta on siellä warressa hypoidipyörästö, ainakin tämän mukaan: http://www.wartburgpeter.de/tg_getriebe6.htm vasen kuva ylhäällä. Sehän pitää tietenkin huomioida öljyä valittaessa. ldm-tuning:kin myy GL-4 öljyä, joka sopii myös hypoidipyörästöön: http://www.ldm-tuning.de/en/artikel-6620.htm?a=all

No, tärkeintähän on, että siellä lootassa on öljyä. Eikä sillä kai warressa niin väliä kestääkö loota esim. väärällä öljyllä 200tkm, vai oikealla öljyllä 300tkm. ;) Tykkään vaan pohtia näitä teknisiä asioita. En aina suoraan niele sitä kun sanotaan, että "Näin on aina tehty! Siksi näin tehdään aina."


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Miksi laittavat vaihteistoon automaattivaihteistoöljyä?
ViestiLähetetty: 02 Marras 2010, 14:19 
Etuoikeutettu kansalainen
Etuoikeutettu kansalainen
Avatar

Liittynyt: 27 Loka 2010, 08:29
Viestit: 252
Suomenkieliseen korjaamokäsikirjaan on lisätty tuo öljysuositus ja eikä suomalaisessa painoksessa puhuta keski-eurooppalaisesta ilmastostakaan..kirjan on kääntänyt tehtaan huolto-osasto Vara-Haka Oy:tä varten tuon Ihlingin kirjan taas Matti Kranila.

Mutta voihan nuo suositukset ja muutkin asiat aina kyseenalaistaa ja tehdä laittaa omaan Warburgiin sitten mitä itse haluaa.Nuo tehtaan suosituksethan ovat lähinnä sellaisia,että näitä käyttämällä pitäisi kestää.

_________________
Mit sozialistischem Gruß!!!
Trabant 601 -86. Trabant 601 -82 Trabant 601 -88. Moskvitsh Elite 1500 M x 2 Anhänger HP 500.Wartburg 353 W -82


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Miksi laittavat vaihteistoon automaattivaihteistoöljyä?
ViestiLähetetty: 02 Marras 2010, 14:36 
Aktivisti
Aktivisti

Liittynyt: 27 Loka 2010, 05:35
Viestit: 38
ATF saattaa tosiaan olla hyväkin kompromissi. Ohutta, toimi talvella, ehkä teoriassa saattaa säästää vähän polttoainettakin. Paineensietokykyä tarvitaan hypoidin takia. Liian liukasta ei saa olla, ettei synkkarenkaat luista liikaa. Synkkarenkaita kuluttaa eniten vääränlainen ajotapa (kovassa vauhdissa pientä vaihdetta sisään), ei niinkään öljy. Huonona puolena ATF:ssä se, jos ei pysy sisällä. (Jostain sivukorvalla olen myös saanut käsityksen, että Mazdaan se ATF ei olisikaan ollut hyvä vaihtoehto.)

Mielenkiintoinen aihe kuitenkin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Miksi laittavat vaihteistoon automaattivaihteistoöljyä?
ViestiLähetetty: 05 Marras 2010, 13:52 
Aktivisti
Aktivisti

Liittynyt: 27 Loka 2010, 14:09
Viestit: 14
Terve!

Muutamia kommentteja:

Automaattiöljysuositus lienee annettu öljyn kylmäominaisuuksien takia. Suomessa on jostain kumman syystä ollut hankala saada 80W-luokan vaihteistoöljyjä. Kun sitten on käytetty muuta, on vaihteisto ollut kylmänä jäykkä.

Jos automaattiöljy ei pysy laatikon sisällä, vika ei ole öljyssä. On tietysti luonnollista, että esimerkiksi sahajauho pysyy vuotavassa laatikossa öljyä paremmin, mutta silloinkaan vika ei ole öljyssä.

En muista nähneeni yhtäkään saksankielistä teosta, joka suosittelisi Warreen automaattivaihteistoöljyä. Syy ei tosin tarvitse olla sen kummempi kuin ATF:n saatavuus SDT:ssa.

Viskositeettiluokat SAE 80W-90 ja 90 ovat Warren vaihteistoon liian jäykkiä.

Sopivia ovat esimerkiksi 70W-80, 70W-90, 75W-90 ja 80W -luokat.

API GL-4 -luokka on sopivasti paineenkestolisäaineistettua. Samoin API GL-4/5 -merkitty. En pidä API GL-5:ttäkään sopimattomana, jos sen perusöljyt ovat käsivaihteistoon sopivia. (GL-4- ja GL-5-öljyissä on tavallisesti sama paineenkestolisäaine, eroa on korkeintaan aineen annostelussa.)

Ottomoottori voi olla niin kaksi- kuin nelitahtinenkin.

menestystä

SvS

PS. Tulipalopakkanen on sanana ymmärrettävä. Se on syntynyt takavuosina, jolloin tulisijat, muuraus- ja rakennustekniikka sekä palotarkastukset olivat eri tasolla kuin nykyisin. Kovilla pakkasilla oli lämmitettävä rajustikin, minkä takia tulipalot olivat melko yleisiä. Siitä nimitys tulipalopakkanen.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Miksi laittavat vaihteistoon automaattivaihteistoöljyä?
ViestiLähetetty: 06 Marras 2010, 02:38 
Aktivisti
Aktivisti

Liittynyt: 27 Loka 2010, 05:35
Viestit: 38
Sen tiesin jo ennestään, että ottomoottori nimitys tulee sen keksineen henkilön nimestä. Kun sitä sitten netistä vähän kaivoin, niin hepun nimi on ollut "Nikolaus August Otto". Onko tosiaan niin, että sama ukko kehitteli sekä nelitahtin, että kakstahdin?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Miksi laittavat vaihteistoon automaattivaihteistoöljyä?
ViestiLähetetty: 06 Marras 2010, 18:33 
Aktivisti
Aktivisti

Liittynyt: 27 Loka 2010, 14:09
Viestit: 14
Terve!

Nimitys ottomoottori ei tule N. A. Otton kehittämien moottorien tahtisuudesta, vaan niiden palamis- ja lämmönvapautumisprosessista.

Nykyisin käytännössä:

- ottomoottori = kipinäsytytysmoottori
- dieselmoottori = puristussytytteinen moottori

tahtisuudesta riippumatta.

Asiasta saa Wartburg-forumin ilmeisesti ymmärtämällä kielitaidolla tietoja vaikkapa hakukonein käyttämällä hakutermejä "Otto-Prozess" ja "Diesel-Prozess".

Viel Erforlg

SvS


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Miksi laittavat vaihteistoon automaattivaihteistoöljyä?
ViestiLähetetty: 07 Marras 2010, 01:04 
Aktivisti
Aktivisti

Liittynyt: 27 Loka 2010, 05:35
Viestit: 38
Kiitoksia vastauksesta. Hyvä, että tulee näitä itsekseen mietiskeltyjä juttuja joskus päivitettyä. ;)

Vielä kun tarkennetaan se, (mun käsitys) että warren päästöjä ei mitata sen vuoksi, että säännökset käskee mittaamaan päästöt vain ottomoottorista. Eli mikä olikaan se oikea syy siihen, että 2-tahtista ei katsastuksessa mittailla?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Miksi laittavat vaihteistoon automaattivaihteistoöljyä?
ViestiLähetetty: 07 Marras 2010, 13:09 
Aktivisti
Aktivisti

Liittynyt: 27 Loka 2010, 05:35
Viestit: 38
Kaivelin ite noita asetuksia finlexistä. http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1992/19921702

Sanottiin seuraavaa:

38 §
Pakokaasupäästöjen tarkastus

1. Autolle, joka on otettu käyttöön vuonna 1978 tai myöhemmin, suoritetaan pakokaasupäästöjen tarkastus 37 §:ssä tarkoitetun direktiivin muuttamisesta annetun neuvoston direktiivin (92/55/ETY) mukaisesti tässä pykälässä säädetyin poikkeuksin. Pakokaasupäästöjen tarkastusta ei kuitenkaan tarvitse suorittaa kaksitahtimoottorilla varustetulle tai moottoripetrolia polttoaineena käyttävälle autolle.

2. Ottomoottorilla varustettujen autojen pakokaasupäästöjen raja-arvot ovat seuraavat:

...


Eli eipä ollut apua tuostakaan. Sillä mä tätä vielä vatuloin, kun mun muistaakseni mulle on ihan koulussa opetettu, että ottomoottori on nimenomaan nelitahtinen. Ja käyttävät näköjään englanninkielessäkin käsitettä "otto cycle". Eli sanalla otto ei ole mitään tekemistä ottamisen kanssa, vaikka niinkin voisi herkästi luulla.

Vai onko tämä niitä asioita, joissa sotketaan sopivassa suhteessa puhekieltä, ja oikeita termejä? Jokatapauksessa näyttää siltä, että tätä-kään asiaa ei voi tarkastaa wikipediasta. :roll:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Miksi laittavat vaihteistoon automaattivaihteistoöljyä?
ViestiLähetetty: 10 Marras 2010, 12:57 
Aktivisti
Aktivisti

Liittynyt: 27 Loka 2010, 14:09
Viestit: 14
Terve!

Warren moottori on ottomoottori, olipa kyse kaksi- tai nelitahtisesta voimanlähteestä.

Jos koulussa on opetettu, että ottomoottori on nimenomaan nelitahtinen, on kyse harhaopista. Eikä kyse ole puhekielen epätarkkuuksistakaan.

Noin yleensä ottaen oli itäsaksalaisten ohje- yms. kirjojen terminologia virheetöntä.

Pakokaasupäästöjen osalta petroli- ja 2T-koneiden mittausvapaus johtunee yksinkertaisesti siitä, että odotettavissa olevat HC-päästöt ovat vanhemmissa moottoreissa suurehkot.

Nykytekniikalla 2T-kone saavuttaisi melkoisen tiukatkin rajat.

SvS


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Miksi laittavat vaihteistoon automaattivaihteistoöljyä?
ViestiLähetetty: 11 Marras 2010, 15:58 
Aktivisti
Aktivisti

Liittynyt: 27 Loka 2010, 14:09
Viestit: 14
Terve!

Ottomoottorista on Wikipediassa juttua esim. täällä:

http://de.wikipedia.org/wiki/Ottomotor

SvS


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Lähetä uusi viestiLähetä vastaus Sivu 2/4   [ 32 viestiä ]
Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron


Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
610nm Style by Daniel St. Jules of Gamexe.net

Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com