Muuta fontin kokoa


Lähetä uusi viestiLähetä vastaus Sivu 1/1   [ 4 viestiä ]
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Paisuntasäiliön siirto lämppärikennon kylkeen
ViestiLähetetty: 14 Tammi 2011, 19:18 
Site Admin
Site Admin
Avatar

Liittynyt: 26 Loka 2010, 00:46
Viestit: 1785
Paikkakunta: Global
Ajattelimme siirtää paisuntasäiliön mahdollisimman ylös = lämppärikennon kylkeen, kuten alla olevassa kuvassa.

Onko joku tehnyt sellaisen modauksen? Löytyykö vinkkejä paisarin kiinnitykseen? Mitä muuta kannattaa ottaa huomioon?

Kuva

_________________
WarreTeam.com


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Paisuntasäiliön siirto lämppärikennon kylkeen
ViestiLähetetty: 15 Tammi 2011, 00:17 
Etuoikeutettu kansalainen
Etuoikeutettu kansalainen

Liittynyt: 30 Loka 2010, 11:56
Viestit: 360
Paikkakunta: Siilinjärvi, Pohjois-Savo
Kyseinen asennus on normaali keulajäähdytinmallin paisuntasäiliön asennustapa. Jarrunestesäiliö siirtyy tällöin omaan kannakkeeseen rungon poikittaispalkin viereen.

Käyttämällä alkuperäisosia; eli uudemmanmallista lämmityslaitteen kennon koteloa, paisuntasäiliötä, ja paisuntasäiliön kiinnityspantaa, olisi homma helppoa kuin mikä.

En tosin usko, että pelkästään vanhan säiliön siirto auttaa sellaisenaan yhtään mitään. Tuossa uudemmassa järjestelmässähän tulee letku vesipumpun päältä paisuntasäiliön yläosaan. Tästähän oli jo toisessa topikissa juttua..

Lämpöongelmien takiahan varmaankin haluaisitte modauksen tehdä..? Joko olette tehneet sen tasausletkun vesipumpusta jäähdyttimen yläosaan?

_________________
Ajokalustoa: 353W Tourist '86, 353W ralliauto '82, 311 '62, Volvo Viking '60
Tallennettuna: 353W 15kpl, Trabant '60, VW 1200 '65, VW Trp umpikylki '65, Sunbeam IMP '70, Skoda 120 '85, SAAB 96 '78, Lada 2105 '84, JA PALJON MUUTA TAVARAA...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Paisuntasäiliön siirto lämppärikennon kylkeen
ViestiLähetetty: 15 Tammi 2011, 00:55 
Site Admin
Site Admin
Avatar

Liittynyt: 26 Loka 2010, 00:46
Viestit: 1785
Paikkakunta: Global
warremies kirjoitti:
En tosin usko, että pelkästään vanhan säiliön siirto auttaa sellaisenaan yhtään mitään. Tuossa uudemmassa järjestelmässähän tulee letku vesipumpun päältä paisuntasäiliön yläosaan. Tästähän oli jo toisessa topikissa juttua..

Lämpöongelmien takiahan varmaankin haluaisitte modauksen tehdä..? Joko olette tehneet sen tasausletkun vesipumpusta jäähdyttimen yläosaan?


Länsimaalaisissa vessoissa paisuntasäiliö on yleensä sijainnut ylhäällä ja juuri syylarin kyljessä. Eli pelkkä siirto ei vanhanmallisessa Warressa auta vielä mitään - hyvä tietää. Olisi helmi saada ns. pökiöohjeet vanhanmallisen jäähdytys systeemin muuttamisesta uudemmanmalliseksi. Vanhat gurut voisivat astua esiin :idea:

Tietysti pitää miettiä saako esim vanhasta paisarista hyvän puhkasemalla reijän vai pitääkö metsästää uutta paisaria jostain Euroopasta. Helmemme toimii nyt ihan "loistavasti" mutta ensi kesän 3600km:n pikkulenkki vähän mietityttää... :shock:

_________________
WarreTeam.com


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Paisuntasäiliön siirto lämppärikennon kylkeen
ViestiLähetetty: 04 Helmi 2011, 22:47 
Site Admin
Site Admin
Avatar

Liittynyt: 26 Loka 2010, 00:46
Viestit: 1785
Paikkakunta: Global

ISO kiitos Warremiehelle hienoista ohjeista!

Wartburg 353W malleissa on kahdenlaisia jäähdytysjärjestelmiä;

- ns. keskijäähdytinmalli kesään 85 asti
- keulajäähdytin(etujäähdytin)malli tästä eteenpäin loppuun saakka

Pääpiirteittäin vesikierron erot ilmenevät kuvasta:

Kuva

Kuvassa on piirretty ylä- ja alavesiletkut viivoitetulla sinisellä, lämmityslaitteen letkut yhtenäisellä sinisellä, paisuntasäiliön letku (uudemmassa ilmausletku) punaisella ja imusarjan lämmitysletku vihreällä.

Mikäli halutaan modifioida vanhemman mallista jäähdytysjärjestelmää siten, että lisätään ilmausletku vesipumpun päältä jäähdyttimen yläosaan, on kolme mahdollisuutta.

1. Käytetään vanhemman mallista paisuntasäiliötä:
- käydään hydrauliikkaliikkeessä teettämässä n.400mm pitkä keskusrasvavoitelujärjestelmän letku, jonka ulkohalkaisija on 10mm, jonka toiseen päähän puristetaan M6 ulkokierreliitin
- hankitaan 10mm sisähalkaisijaiselle letkulle sopiva lämmönkestävä T- tai Y-liitin, n.200mm 10mm vesiletkua tai polttoaineletkua, 6mm kuparitiiviste sekä 4kpl letkulle sopivia hyvälaatuisia letkunkiristimiä
- irroitetaan paisuntasäiliön letku jäähdyttimestä

Kuva

- poistetaan vesipumpun ilmausruuvi
- kierretään teetetty rasvausletku kuparitiivisteen kanssa vesipumpun päälle, kiristäen sopivasti
- liitetään letkut kuvan osoittamalla tavalla, TAI siten, että vesipumpun päältä tuleva letku muodostaa suoran linjan kohti jäähdytintä ja paisuntasäiliöön menevä letku on kiinni sivuhaarassa. Ilmausletku EI SAA tehdä suoraa linjaa kohti paisuntasäiliötä. Y-liitintä käytettäessä sekä paisuntaletku, että ilmausletku ovat haaroissa kiinni

Kuva

- varmistutaan siitä, että paisuntasäiliön korkin alla on venttiili ja siinä säiliötä vasten tuleva tiivisterengas
- TÄYTETÄÄN JÄRJESTELMÄ NORMAALISTI JÄÄHDYTYSNESTEELLÄ
- käynnistetään moottori, koekäytetään ja tarkkaillaan vuotoja

2. Käytetään vanhemman mallista paisuntasäiliötä:
- käydään hydrauliikkaliikkeessä teettämässä n.600mm pitkä keskusrasvavoitelujärjestelmän letku, jonka ulkohalkaisija on 10mm, jonka toiseen päähän puristetaan M6 ulkokierreliitin
- hankitaan 6mm kuparitiiviste, n.100mm 10mm vesiletkua tai polttoaineletkua, sekä 2kpl letkulle sopivia hyvälaatuisia letkunkiristimiä
- hankitaan ulkohalkaisijaltaan 10mm kupariputkea n.40mm pätkä, puhditetaan se huolellisesti sisältä ja erityisesti päältä
- poistetaan jäähdytin autosta
- tinataan kupariputken toinen pää päältä n.puoleenväliin saakka
- katsotaan mallia alkuperäisestä paisuntasäiliön letkuliitännästä ja porataan jäähdytttimeen n.9mm reikä toiseen reunaan vähintään samalle korkeudelle, mielellään hieman ylemmäksi
- painetaan sopivalla tuurnalla tai pistepuikolla reikä sisäänpäin vain sen verran, että 10mm putki menee tiukasti reikään sisälle
- puhdistetaan ylimääräiset epäpuhtaudet ja maali reijän lähistöltä sekä tinataan reijän ympäristö
- painetaan putki reikään siten, että n.10mm putkea painuu sisään taivuttaen putkea samalla hieman alaviistoon
- juotetaan putki kiinni kauniilla kourusaumalla varoen tiputtamasta tinaa saumasta jäähdyttimen sisälle
- testataan sauman pitävyys laittamalla jäähdytin vaakasuoraan ja täyttämällä se vedellä
- kunnossa oleva jäähdytin asennetaan autoon
- poistetaan vesipumpun ilmausruuvi
- kierretään teetetty rasvausletku kuparitiivisteen kanssa vesipumpun päälle, kiristäen sopivasti
liitetään teetetty rasvausletku kumiletkun avulla jäähdyttimen ilmausliitäntään
- varmistutaan siitä, että paisuntasäiliön korkin alla on venttiili ja siinä säiliötä vasten tuleva tiivisterengas
- TÄYTETÄÄN JÄRJESTELMÄ NORMAALISTI JÄÄHDYTYSNESTEELLÄ
- käynnistetään moottori, koekäytetään ja tarkkaillaan vuotoja

3. Käytetään uudemman mallista paisuntasäiliötä
- kiinnitetään paisuntasäiliö lämmityslaitteen kylkeen kuten tehdasasennuksessa
- liitetään paisuntasäiliön ylempi liitäntä letkulla vesipumpun päälle kuten edellisissäkin vaihtoehdoissa
- liitetään paisuntasäiliön alempi liitäntä vesipumpun alavesiliitäntään (vanhemmissa JIKOV-kaasuttimella varustetuissa ajoneuvoissa, joissa ei tarvita kesäkäytössä imusarjan lämmitystä, voidaan sen letku poistaa ja käyttää vesipumpun lähtöä paisuntasäiliön letkutukseen. HUOM: letkuhalkaisijat hieman erikokoisia. Muista myös tulpata letkulähtö lohkon kyljestä.)
…JNE…


Vanhemman mallisen paisuntasäiliön voi modifioida uudemman kaltaiseksi seuraavalla tavalla:

- hankitaan varaosakaupasta tai rengasliikkestä kuminen tubelessventtiilin runko (mielellään pitempi malli ja siis ILMAN sitä varsinaista sisällä olevaa venttiiliä)
- mitataan venttiilin vaatima reikä siitä olakkeiden välistä (yleensä n.15mm)
- mallataan sopiva paikka säiliölle ja mietitään yläletkun sijoitusta ja kulkureittiä
- porataan varovasti paisuntasäiliön kaarevaan yläosaan tubelessventtiilirunkoa varten n. 0,5..1mm pienempi reikä kuin venttiilin halkaisija on (aloitetaan pienemmällä alkureijällä)
- puhdistetaan muovijäysteet pois
- pujotetaan sähköjohto tai rautalanka tmv. tehdystä reijästä korkinreijän kautta läpi
- levitetään sopivaa tiivistysmassaa tubelessventtiilin rungon olakkeiden väliin
- pujotetaan lanka venttiilirungon läpi
- ohjataan venttiilirunko metallinen kierreosa edellä langan avulla korkin reijästä säiliön sisään, vasta tehtyyn reikään ja siitä läpi
- otetaan venttiilirungosta kiinni
- vedetään lanka pois
- vedetään kevyesti kiertelemällä (käsi pyörittelee venttiilirungon päätä mutta itse venttiilirunko ei kierry) venttiilirunko säiliön reikään paikoilleen >PLOPS<
- annetaan kuivua
- liitetään venttiilin päähän ilmausletku
- asennetaan osat paikoilleen
…JNE…


Vesipumpun päälle voi kiertää myös M6 letkuliittimen ja jatkaa siitä suoraan kumiletkulla kuten alkuperäisasennuksessa.

3.2.2011 warremies

_________________
WarreTeam.com


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Lähetä uusi viestiLähetä vastaus Sivu 1/1   [ 4 viestiä ]


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron


Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
610nm Style by Daniel St. Jules of Gamexe.net

Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com