Muuta fontin kokoa


Lähetä uusi viestiLähetä vastaus Sivu 1/2   [ 13 viestiä ]
Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Vesipumpun eroavaisuudet takajäähdytin malleissa
ViestiLähetetty: 02 Maalis 2025, 12:33 
Tuotantotyöntekijä
Tuotantotyöntekijä

Liittynyt: 29 Kesä 2019, 11:13
Viestit: 75
Paikkakunta: Urjala
Aloitin varasylinterikannen kunnostuksen. Irrotin kannen joskus jostain pelastamastani moottorista. Moottorilohko oli vuodelta 1982, mahdollisesti kansikin. Oli ainakin pirun lujassa kiinni, irtosi vasta kun seitsemän kannenpulttia sain irrotettua lohkosta. Kannenpultit olivat ihmeen syöpymätyömät.

Vesipumpun huolto oli kyllä ajankohtainen laakerit olivat ihan valmiit ja toinen grafiittitiiviste oli hajonnut. Itse Vesipumpun pyörä oli moitteeton ja irtosi helposti.

Aloin ihmettelemään pumpun päätyosaa, jossa on kaareva ura, johon kannesta on vesiyhde, mutta se ei johda mihinkään urasta. Tätä kummastellessani sain tietää, että on hieman toisenlaisia Vesipumpun päätyjä, jossa
vesiletkujen yhteen ovat hieman erikohdassa ja eri kulmassa sekä merkittävänä erona se,että kaarevasta urasta on poraus vesiletkuyhteeseen.

Kumpi versio on ns. kehitysversio ja mikä syy on muutokselle lienee?


Liitteet:
FB_IMG_1740858920799.jpg
FB_IMG_1740858920799.jpg [ 60.33 KiB | Katsottu 12838 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Vesipumpun eroavaisuudet takajäähdytin malleissa
ViestiLähetetty: 02 Maalis 2025, 15:36 
Etuoikeutettu kansalainen
Etuoikeutettu kansalainen

Liittynyt: 30 Loka 2010, 11:56
Viestit: 387
Paikkakunta: Siilinjärvi, Pohjois-Savo
Kotelon pintaan tulisi olla meistettynä valmistusaika kk/vv. Kannessa on porattu reikä siinä uran kohdalla (ei tietoa onko loppuun saakka), ja tarkoituksena on ilmeisesti ollut saada mahdollisesti kannen päähän jääneet ilmakuplat jäähdytysnestevirtaukseen mukaan ja siten pois kannen sisältä, tai sitten muuten tasata nestevirtauksia. Kotelon poraus jäänyt pois mutta muotopinta ei.

Kaksiosaisessa kotelossa kanava on puoliskojen välissä.

Kuvia tuollakin -> http://wiki.w311.info/index.php?title=Wasserpumpe


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Vesipumpun eroavaisuudet takajäähdytin malleissa
ViestiLähetetty: 02 Maalis 2025, 16:21 
Tuotantotyöntekijä
Tuotantotyöntekijä

Liittynyt: 29 Kesä 2019, 11:13
Viestit: 75
Paikkakunta: Urjala
Kiitos Warremiehelle vastauksesta ja hyvästä linkistä.
Vesipumpun kannesta löytyi meistaus 11 / 82.
Samaa ikää on kuin sylintetilohko.

Kun katselin saksalaista sivustoa linkistä en löytänyt vastaavaa osaa, jossa olisi kolme letkuyhdettä ilman porausta kanavaan.

Mahtaako olla mitään haittaa/hyötyä jos sen jälkikäteen tekisin?

Positiivisesti yllätyin Wartburg Peterin suositusta osien pesusta pyykkipulverilla. Hiukan messinkiharjaa käytin myös. Osista tuli oikein hyvät näin.


Liitteet:
20250302_142132.jpg
20250302_142132.jpg [ 148.35 KiB | Katsottu 12809 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Vesipumpun eroavaisuudet takajäähdytin malleissa
ViestiLähetetty: 02 Maalis 2025, 17:45 
Etuoikeutettu kansalainen
Etuoikeutettu kansalainen

Liittynyt: 30 Loka 2010, 11:56
Viestit: 387
Paikkakunta: Siilinjärvi, Pohjois-Savo
Jos veikataan, niin tuo sinun kotelo, jossa ei ole porausta, on leimattu loppuvuodelle 85?
Siitä on jo jätetty poraus pois, ja sitten on saatu valuja, joissa on jo neljä letkuliitäntää, mutta yksi pienempi jätetään poraamatta auki kun ei ole vielä paisuntasäiliön nestekiertoa käytössä, mutta valmius sille on.

Voin kuvitella tehtaan palaverissa pumppuosaston vastaavan nousemaan omalla vuorollaan ylös ja toteamaan innokkaasti: "Toveri Sektorinjohtaja, olemme saaneet totetusvalmiiksi Teknisen Kehitystoimiston suunnittelemat evoluutiomuutokset, joiden avulla täytämme viisivuotissuunnitelman vaatimukset. Tämän myötä niin kotimaiset kuin arvokkaat ulkomaiset asiakkaamme voivat todeta isänmaastamme; DDR, siinä maa teknisen kehityksen kärjessä!"
:DDR2:

!HUOM! Lue seuraava varauksella, kirjoitin tämän jälkeen uuden postauksen!

Ei se varmaan huononna mitään, jos poraa itse koteloon reiän, kunhan ei poraa puhki ulkopuolelle. Toisaalta, jos tehdas on sen jättänyt pois turhana, lieneekö sitten mitään hyötyäkään mennä itse poraamaan? Tämä oli nyt vähän tämmöinen savolainen vastaus.. onkohan tehtaan teknisessä tiedotuksessa (ja myöhemmin Haka-Auton huoltotiedotteessa) asiasta mitään, miksi näin on porauksen kanssa menetelty?


Viimeksi muokannut warremies päivämäärä 03 Maalis 2025, 14:50, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Vesipumpun eroavaisuudet takajäähdytin malleissa
ViestiLähetetty: 03 Maalis 2025, 14:47 
Etuoikeutettu kansalainen
Etuoikeutettu kansalainen

Liittynyt: 30 Loka 2010, 11:56
Viestit: 387
Paikkakunta: Siilinjärvi, Pohjois-Savo
Lukeminen kannattaa aina.. 8-)
Ihlingin WHIMS -kirjan 7. painoksessa sivulla 106 kerrotaan, että moottorin jäähdytysjärjestelmän lyhytkierto (kun lämmityskennon hana ja termostaatti ovat suljettuina) tapahtuu lämmitetyn imusarjan kautta jonka yhteydessä pumpun kotelon poraus on jäänyt pois.

:F: Kun moottorissa on lämmitetty imusarja tai jäähdytysnestekierto sen ohi, ei kotelon porausta tarvita. (mutta se voi olla?)

-> Kun moottorissa EI ole em. kiertoa, PITÄÄ kotelon poraus olla.

Tämähän on moottorin lämmityskäytön aikaista nestekiertoa koskeva asia, sitten kun termostaatti avautuu ja/tai lämmityshana avataan, niin kierto muuttuu joka tapauksessa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Vesipumpun eroavaisuudet takajäähdytin malleissa
ViestiLähetetty: 03 Maalis 2025, 17:11 
Tuotantotyöntekijä
Tuotantotyöntekijä

Liittynyt: 29 Kesä 2019, 11:13
Viestit: 75
Paikkakunta: Urjala
Foorumi osoitti jälleen tarpeellisuutensa ja asiantuntemuksen kovan tason.

Koska tämä tulee varalle sylintekanneksi 1979 autoon jossa ei ole imusarjan esilämmitystä poraan puuttuvan reiän ja tulppaan ylimääräisen yhteen.

Jos osaan tulkita stanssattuja lukuja on osa valmistettu 11/82.

Tuliko imusarjan esilämmitys Jikov kaasuttimen myötä, vai oliko jo jossain versiossa BVF kaasuttimen kanssa?


Liitteet:
20250303_145439.jpg
20250303_145439.jpg [ 214.06 KiB | Katsottu 12588 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Vesipumpun eroavaisuudet takajäähdytin malleissa
ViestiLähetetty: 03 Maalis 2025, 18:26 
Pöljän Varaosakeskus
Pöljän Varaosakeskus
Avatar

Liittynyt: 28 Loka 2010, 12:54
Viestit: 1454
BVF-kaasuttimissa ei ollut esilämmitystä, mutta eikös se Jikovin mukana tullut. Lohkon yläreunaan tuli nippa, johon nestekierto liitettiin. Olikos tästä myös alunperin versio, jossa liitos on termostaattikoteloon (vai oliko myöhempi versio)?

_________________
PÖLJÄN VARAOSAKESKUS Kauppaa rehellisesti neljällä kielellä (Suomee, Savvoo, hiljoo ja kovvoo) http://www.warreteam.com/varaosat
varaosat@warreteam.com 0400-142568


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Vesipumpun eroavaisuudet takajäähdytin malleissa
ViestiLähetetty: 03 Maalis 2025, 18:57 
Etuoikeutettu kansalainen
Etuoikeutettu kansalainen

Liittynyt: 30 Loka 2010, 11:56
Viestit: 387
Paikkakunta: Siilinjärvi, Pohjois-Savo
Pumpun kotelon muutos autosta 14. kesäkuuta 1982 (17 20 932) alkaen saksankielisen muutosluettelon mukaan. Tämän voisi lisätä tuonne foorumimme muutosluetteloon.

Keulajäähdytinmallin termostaattikotelon yhteydessä lohkon letkulähtö jää pois, tilalle M10 pultti sulkutulpaksi, ja imusarjan lämmitysletkun lähtö termostaattikotelon päältä samalta puolelta kuin lämmityskennon letkuliitäntä.
Letku tekee kaarroksen lähtiessään moottorista suoraan ylöspäin ja sitten sukeltaa kaasuttimen imukammion vierestä alas imusarjan. Liian pitkää letkua ei kannata käyttää, ettei turhaan ota konepeltiin kiinni tai jopa taivu hihnapyörään asti.
Aikoinaan mietin, että siihen termostaatin luona olevaan letkulenkkiinhän voi jäädä ilmaa, ja miten sen ilmauksen saisi varmistettua.. Ei sitä sitten tarvitsekaan erikseen miettiä, kun on lämpöhana kiinni ja termostaatti kiinni, niin tuolla pienellä kierrollahan sen tulisi poistua nesteen työntämänä pumppuun ja sieltä paisuntasäiliöön.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Vesipumpun eroavaisuudet takajäähdytin malleissa
ViestiLähetetty: 04 Maalis 2025, 21:53 
Pöljän Varaosakeskus
Pöljän Varaosakeskus
Avatar

Liittynyt: 28 Loka 2010, 12:54
Viestit: 1454
353:n muutoksiin on tämä asia kirjattu seuraavasti:

14. kesäkuuta 1982
alustasta nro. 17. 20 932:
Jikov 2-kurkkuinen kaasutin ja nestelämmitteinen imusarja. Samalla vesipumpun runkoon liitos esilämmitykselle. Vesipumpun sisäinen poraus poistuu, koska tarvittava neste virtaa lämmitettävän imusarjan kautta. Huomioikaa, jos vaihdatte osia. https://warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=11688
Taloudellisuusmittari ja uudet led-näytöt.
30mm leveät jarrut taakse.
Uusi virtalukko, jossa lattaliittimet ja kaksoiskäynnistyksen esto.

Esitetty kysymys ja foorumin tarpeellisuus on todettu taas tärkeäksi.

_________________
PÖLJÄN VARAOSAKESKUS Kauppaa rehellisesti neljällä kielellä (Suomee, Savvoo, hiljoo ja kovvoo) http://www.warreteam.com/varaosat
varaosat@warreteam.com 0400-142568


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Vesipumpun eroavaisuudet takajäähdytin malleissa
ViestiLähetetty: 04 Maalis 2025, 23:11 
Ansiokas tuotantotyöntekijä
Ansiokas tuotantotyöntekijä
Avatar

Liittynyt: 07 Marras 2011, 00:35
Viestit: 137
Hienoa Juha että siirsit tän aiheen tänne foorumille että jää talteen ja pysyy löydettävänä. Nyt jo muutamassa päivässä tuo viimeviikolla alkanu keskustelu asiasta whatsappissa hautautunu muitten viestien jalkoihin ja näkymättömiin.

-iippo


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Lähetä uusi viestiLähetä vastaus Sivu 1/2   [ 13 viestiä ]
Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  


Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
610nm Style by Daniel St. Jules of Gamexe.net

Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com