Muuta fontin kokoa


Lähetä uusi viestiLähetä vastaus Sivu 1/2   [ 20 viestiä ]
Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Kampiakselin korjaus
ViestiLähetetty: 26 Syys 2019, 18:06 
Pöljän Varaosakeskus
Pöljän Varaosakeskus
Avatar

Liittynyt: 28 Loka 2010, 12:54
Viestit: 1425
Kuka hallitsee akselin korjauksen? Tässä hyvä video akselin purkamisesta Bulgarian kielellä. Akselin osat näyttävät todella huonoilta.



https://www.youtube.com/watch?v=8uUL3-6 ... HnxpXQ853k

Video, jossa vasaralimppuakselia korjataan. Yläpää saa uudet helat, alapään korjaus jää epäselväksi. Akselin mittausta kuvataan paljon, mutta oikaisu jää näyttämättä.




https://www.youtube.com/watch?v=mSEi-OJ5GMo

_________________
PÖLJÄN VARAOSAKESKUS Kauppaa rehellisesti neljällä kielellä (Suomee, Savvoo, hiljoo ja kovvoo) http://www.warreteam.com/varaosat
varaosat@warreteam.com 0400-142568


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kampiakselin korjaus
ViestiLähetetty: 27 Syys 2019, 19:41 
Etuoikeutettu kansalainen
Etuoikeutettu kansalainen

Liittynyt: 30 Loka 2010, 11:56
Viestit: 364
Paikkakunta: Siilinjärvi, Pohjois-Savo
Toveri Sladimir kirjoitti:
Bulgarian kielellä


tulkkausapuni mukaan venäjän kielellä..


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kampiakselin korjaus
ViestiLähetetty: 27 Syys 2019, 21:25 
Pöljän Varaosakeskus
Pöljän Varaosakeskus
Avatar

Liittynyt: 28 Loka 2010, 12:54
Viestit: 1425
No niinpäs onkin, nuo ihmeelliset kirjaimet toivat heti mieleen Wartburgien suuren vientimaan. Ihmeellistä, että joku Venäjällä näitä värkkää, kun ei ollut merkittävä vientimaa.

_________________
PÖLJÄN VARAOSAKESKUS Kauppaa rehellisesti neljällä kielellä (Suomee, Savvoo, hiljoo ja kovvoo) http://www.warreteam.com/varaosat
varaosat@warreteam.com 0400-142568


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kampiakselin korjaus
ViestiLähetetty: 27 Loka 2019, 22:20 
Etuoikeutettu kansalainen
Etuoikeutettu kansalainen

Liittynyt: 30 Loka 2010, 11:56
Viestit: 364
Paikkakunta: Siilinjärvi, Pohjois-Savo
Tuossa ekassa videossa on purkamisen tarkoituksena selvittää, mitä osia voisi käyttää Planeta Sportin kampiakselin korjauksessa..


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kampiakselin korjaus
ViestiLähetetty: 19 Maalis 2021, 18:10 
Tuotantotyöntekijä
Tuotantotyöntekijä

Liittynyt: 13 Huhti 2020, 19:51
Viestit: 83
Varamoottori oli käytössä vuoden ja 6000 km. Tänä aikana sen käyntiääni voimistui huolestuttavasti enteillen akselin laakeri vauriota.
Moottori on paljon ajettu, kovia kokenut, ensimmäiseen ylikokoon porattu. Jokainen mäntä jostain kohtaa kiinni leikannut. Runko laakerit säilytyksessä ruostuneet, nykien pyörivät.
Akselin purkua varten täytyy valmistaa U- hahlolla oleva vastin. Runkolaakerit on helppo irrottaa leikkaamalla teräslevyyn sopiva reikä ja hitsaamalla laakeri siihen kiinni.
Ennen purkua on akselin pituus mitattava tarkasti koska kampikammio on hyvin ahdas. Samaten Limput numeroidaan pariksi.
1. kiertokangen alatapista ja pesästä on pinta rikki laajasti. 2. kiertokanki on ehjä. 3. kiertokangen tapista on pinta rikki mutta silmä on ehjä. Männän tapin silmä on huono.
Normaalisti vaihdetaan kiertokanki tappeineen, mutta warreen ei uusia ole saatavana.
Kunnolla tehdyssä korjauksessa holkitetaan tappi ja pesä laakermetallista tehdyllä holkilla. Laakeri luettelosta sopivat neulalaakerin holkit ja neulakehikot ja osat tutulle sorvarille. Vaan ei onnistunutkaan. Karkaistun teräksen sorvaus osoittautui yllättävän vaikeaksi. Pitkän soittokierroksen tuloksena löytyi 2 yritystä jotka siihen pystyivät. Hinta 200-700 €. Päälle osat 190€. Lisäksi epävarmuus työn onnistumisesta. Ei tullut tästä viimeisen päälle kunnostettua akselia.


Kuva


Kuva


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kampiakselin korjaus
ViestiLähetetty: 20 Maalis 2021, 10:29 
Pöljän Varaosakeskus
Pöljän Varaosakeskus
Avatar

Liittynyt: 28 Loka 2010, 12:54
Viestit: 1425
Mikäs oli KK-laakerin rullan koko? Rullakehikoita minulla on, mutta rullia ei. Rullat ovat helppoja löytää vakiokoossa. Yleinen tapa on tehdä korjaus ylikokorullille ja neuloille, mutta mistä niitä saa?

_________________
PÖLJÄN VARAOSAKESKUS Kauppaa rehellisesti neljällä kielellä (Suomee, Savvoo, hiljoo ja kovvoo) http://www.warreteam.com/varaosat
varaosat@warreteam.com 0400-142568


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kampiakselin korjaus
ViestiLähetetty: 20 Maalis 2021, 11:32 
Tuotantotyöntekijä
Tuotantotyöntekijä

Liittynyt: 13 Huhti 2020, 19:51
Viestit: 83
Rulla on kokoa 5x8mm. Laakerinetillä,Valkeakosken laakerilla on hyvät nettisivut ja kattava valikoima varastossa. Seuraava koko näytti olleen 6,1x8mm. tm


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kampiakselin korjaus
ViestiLähetetty: 20 Maalis 2021, 15:55 
Ansiokas tuotantotyöntekijä
Ansiokas tuotantotyöntekijä
Avatar

Liittynyt: 09 Tammi 2016, 19:52
Viestit: 115
Paikkakunta: pirkanmaa
Joskus historian aamuhämärissä Valmetilla oli joku paikallismoottori jossa väitettiin olevan identtinen kanki ja tappi. Oliko vain tarinaa vai totta, ehkä kannattais yrittää selvittää.

_________________
Jos siinä on tähtimoottori sen täytyy lentää......


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kampiakselin korjaus
ViestiLähetetty: 20 Maalis 2021, 19:56 
Stasin jäsen
Stasin jäsen
Avatar

Liittynyt: 01 Kesä 2013, 09:22
Viestit: 868
Paikkakunta: Sipoo
Rahallisestihan näitä ei paljon kannata koneistella kun kunnostettuja on kuitenkin vielä saatavilla järkihintaan. Laakeritkin maksaa kuitenkin jotakin.
Jos kunnostuksen tekee ihan harrastuksen ilosta ja oppiakseen niin sitten tietenkin :thumbpup:

_________________
Ifa F9 309/9 -54
Ifa F9 309/1 -55
Wartburg 311/9 -56
Wartburg 311/9 -62 x2
Wartburg 311/2 -59
Wartburg 311/0 -59


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kampiakselin korjaus
ViestiLähetetty: 20 Maalis 2021, 20:45 
Tuotantotyöntekijä
Tuotantotyöntekijä

Liittynyt: 13 Huhti 2020, 19:51
Viestit: 83
Onneksi ehdin ostaa ainoastaan runkolaakerit ja laakeriholkit kampitappien päälle. Warren kampitapit on 29mm ja kiertokangen pesä 39 mm. Leveys on 20 mm. Laakeriholkit on kokoa 28x32x20. 1. ja 3. kampitapit vaativat holkituksen. Ne on avarrettava koneistamolla.
Joissakin moottoreissa käytetään rullahäkkien sijaan täysillä neuloilla varustettua laskerointia ristinivelen tapaan. Tätä kokeilen 3.kankeen. Etuna on hyvä kuormankesto mutta vaarana on että neulojen päät kuluttavat uran kampilimppuun. Männäntappi vaatii karkaistut prikat. Ne ovat vanhasta Suzuki moottorista.
1. kiertokanki vaatii holkin. Tilasin neularullaholkin kokoa 32x39x20. Kuin ihmeen kaupalla se menee kiertokankeen juuri sopivalla puristussovitteella. Voitelun varmistamiseksi siihen on hiottava kiertokangessa olevat voitelukolot. 3. kiertokangen 3.5x19.8 neulat ahdistavat.Hion hoonurilla kiertokangen pesää vähän isommaksi. Eihän tästä kuitenkaan täydellistä enää tule. Tasapainotuksesta tuskin on mitään enää jäljellä.
Kokoonpanossa Limput täytyy asettaa tarkasti linjaan niin myöhemmin selviää vähemmällä vasaroimisella. Samaten akselin pituuden kanssa on oltava tarkkana


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Lähetä uusi viestiLähetä vastaus Sivu 1/2   [ 20 viestiä ]
Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  


Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
610nm Style by Daniel St. Jules of Gamexe.net

Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com