Wartburg & Trabant Forum
http://www.warreteam.com/forum/

Kampiakselin korjaus
http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=11283
Sivu 1/2

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 26 Syys 2019, 18:06 ]
Viestin otsikko:  Kampiakselin korjaus

Kuka hallitsee akselin korjauksen? Tässä hyvä video akselin purkamisesta Bulgarian kielellä. Akselin osat näyttävät todella huonoilta.



https://www.youtube.com/watch?v=8uUL3-6 ... HnxpXQ853k

Video, jossa vasaralimppuakselia korjataan. Yläpää saa uudet helat, alapään korjaus jää epäselväksi. Akselin mittausta kuvataan paljon, mutta oikaisu jää näyttämättä.




https://www.youtube.com/watch?v=mSEi-OJ5GMo

Kirjoittaja:  warremies [ 27 Syys 2019, 19:41 ]
Viestin otsikko:  Re: Kampiakselin korjaus

Toveri Sladimir kirjoitti:
Bulgarian kielellä


tulkkausapuni mukaan venäjän kielellä..

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 27 Syys 2019, 21:25 ]
Viestin otsikko:  Re: Kampiakselin korjaus

No niinpäs onkin, nuo ihmeelliset kirjaimet toivat heti mieleen Wartburgien suuren vientimaan. Ihmeellistä, että joku Venäjällä näitä värkkää, kun ei ollut merkittävä vientimaa.

Kirjoittaja:  warremies [ 27 Loka 2019, 22:20 ]
Viestin otsikko:  Re: Kampiakselin korjaus

Tuossa ekassa videossa on purkamisen tarkoituksena selvittää, mitä osia voisi käyttää Planeta Sportin kampiakselin korjauksessa..

Kirjoittaja:  tomppa [ 19 Maalis 2021, 18:10 ]
Viestin otsikko:  Re: Kampiakselin korjaus

Varamoottori oli käytössä vuoden ja 6000 km. Tänä aikana sen käyntiääni voimistui huolestuttavasti enteillen akselin laakeri vauriota.
Moottori on paljon ajettu, kovia kokenut, ensimmäiseen ylikokoon porattu. Jokainen mäntä jostain kohtaa kiinni leikannut. Runko laakerit säilytyksessä ruostuneet, nykien pyörivät.
Akselin purkua varten täytyy valmistaa U- hahlolla oleva vastin. Runkolaakerit on helppo irrottaa leikkaamalla teräslevyyn sopiva reikä ja hitsaamalla laakeri siihen kiinni.
Ennen purkua on akselin pituus mitattava tarkasti koska kampikammio on hyvin ahdas. Samaten Limput numeroidaan pariksi.
1. kiertokangen alatapista ja pesästä on pinta rikki laajasti. 2. kiertokanki on ehjä. 3. kiertokangen tapista on pinta rikki mutta silmä on ehjä. Männän tapin silmä on huono.
Normaalisti vaihdetaan kiertokanki tappeineen, mutta warreen ei uusia ole saatavana.
Kunnolla tehdyssä korjauksessa holkitetaan tappi ja pesä laakermetallista tehdyllä holkilla. Laakeri luettelosta sopivat neulalaakerin holkit ja neulakehikot ja osat tutulle sorvarille. Vaan ei onnistunutkaan. Karkaistun teräksen sorvaus osoittautui yllättävän vaikeaksi. Pitkän soittokierroksen tuloksena löytyi 2 yritystä jotka siihen pystyivät. Hinta 200-700 €. Päälle osat 190€. Lisäksi epävarmuus työn onnistumisesta. Ei tullut tästä viimeisen päälle kunnostettua akselia.


Kuva


Kuva

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 20 Maalis 2021, 10:29 ]
Viestin otsikko:  Re: Kampiakselin korjaus

Mikäs oli KK-laakerin rullan koko? Rullakehikoita minulla on, mutta rullia ei. Rullat ovat helppoja löytää vakiokoossa. Yleinen tapa on tehdä korjaus ylikokorullille ja neuloille, mutta mistä niitä saa?

Kirjoittaja:  tomppa [ 20 Maalis 2021, 11:32 ]
Viestin otsikko:  Re: Kampiakselin korjaus

Rulla on kokoa 5x8mm. Laakerinetillä,Valkeakosken laakerilla on hyvät nettisivut ja kattava valikoima varastossa. Seuraava koko näytti olleen 6,1x8mm. tm

Kirjoittaja:  santtuvaari [ 20 Maalis 2021, 15:55 ]
Viestin otsikko:  Re: Kampiakselin korjaus

Joskus historian aamuhämärissä Valmetilla oli joku paikallismoottori jossa väitettiin olevan identtinen kanki ja tappi. Oliko vain tarinaa vai totta, ehkä kannattais yrittää selvittää.

Kirjoittaja:  pyhimys [ 20 Maalis 2021, 19:56 ]
Viestin otsikko:  Re: Kampiakselin korjaus

Rahallisestihan näitä ei paljon kannata koneistella kun kunnostettuja on kuitenkin vielä saatavilla järkihintaan. Laakeritkin maksaa kuitenkin jotakin.
Jos kunnostuksen tekee ihan harrastuksen ilosta ja oppiakseen niin sitten tietenkin :thumbpup:

Kirjoittaja:  tomppa [ 20 Maalis 2021, 20:45 ]
Viestin otsikko:  Re: Kampiakselin korjaus

Onneksi ehdin ostaa ainoastaan runkolaakerit ja laakeriholkit kampitappien päälle. Warren kampitapit on 29mm ja kiertokangen pesä 39 mm. Leveys on 20 mm. Laakeriholkit on kokoa 28x32x20. 1. ja 3. kampitapit vaativat holkituksen. Ne on avarrettava koneistamolla.
Joissakin moottoreissa käytetään rullahäkkien sijaan täysillä neuloilla varustettua laskerointia ristinivelen tapaan. Tätä kokeilen 3.kankeen. Etuna on hyvä kuormankesto mutta vaarana on että neulojen päät kuluttavat uran kampilimppuun. Männäntappi vaatii karkaistut prikat. Ne ovat vanhasta Suzuki moottorista.
1. kiertokanki vaatii holkin. Tilasin neularullaholkin kokoa 32x39x20. Kuin ihmeen kaupalla se menee kiertokankeen juuri sopivalla puristussovitteella. Voitelun varmistamiseksi siihen on hiottava kiertokangessa olevat voitelukolot. 3. kiertokangen 3.5x19.8 neulat ahdistavat.Hion hoonurilla kiertokangen pesää vähän isommaksi. Eihän tästä kuitenkaan täydellistä enää tule. Tasapainotuksesta tuskin on mitään enää jäljellä.
Kokoonpanossa Limput täytyy asettaa tarkasti linjaan niin myöhemmin selviää vähemmällä vasaroimisella. Samaten akselin pituuden kanssa on oltava tarkkana

Sivu 1/2 Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/