Muuta fontin kokoa


Lähetä uusi viestiLähetä vastaus Sivu 2/2   [ 20 viestiä ]
Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Kampiakselin korjaus
ViestiLähetetty: 21 Maalis 2021, 11:32 
Pöljän Varaosakeskus
Pöljän Varaosakeskus
Avatar

Liittynyt: 28 Loka 2010, 12:54
Viestit: 1407
Mielenkiintoista, että kampiakselin korjausta ei käsitellä missään korjaamokirjassa. Sama juttu varaosakirjassa. Kiertokankia on useilla eri numeroilla. Ilmeisesti ne ovat numeroitu painon mukaan. Sain joitain vuosia sitten Tampereen liikkeen rihtauspenkin. Toivottavasti olisi joskus aikaa perehtyä tähän hommaan. Lähes jokaisessa käytetyssä akselissa on runkolaakerivika. Jos kiertokanki on jumissa, niin jäljet pajastavat, että on ajettu ilman kipinää. Voisi olettaa, että hyvällä öljyllä ja 3% öljyseoksella kampiakseli kestää 200000 km. Kun joskus kerkiän, niin vaihtelen runkolaakereita vanhoihin akseleihin. Ehjät kiertokanget kestää maailman tappiin, kunhan ei aja yhtään, jos kipinä häviää.

_________________
PÖLJÄN VARAOSAKESKUS Kauppaa rehellisesti neljällä kielellä (Suomee, Savvoo, hiljoo ja kovvoo) http://www.warreteam.com/varaosat
varaosat@warreteam.com 0400-142568


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kampiakselin korjaus
ViestiLähetetty: 21 Maalis 2021, 12:55 
Stasin jäsen
Stasin jäsen
Avatar

Liittynyt: 01 Kesä 2013, 09:22
Viestit: 847
Paikkakunta: Sipoo
Minkä rasitukse kipinän puute kiertokangelle tekee?

_________________
Ifa F9 309/9 -54
Ifa F9 309/1 -55
Wartburg 311/9 -56
Wartburg 311/9 -62 x2
Wartburg 311/2 -59
Wartburg 311/0 -59


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kampiakselin korjaus
ViestiLähetetty: 21 Maalis 2021, 14:04 
Tuotantotyöntekijä
Tuotantotyöntekijä

Liittynyt: 13 Huhti 2020, 19:51
Viestit: 81
Kaksitahtisen voitelu perustuu pitkälti siihen että polttoaine haihtuu ja öljy tiivistyy kuumalle pinnalle. Joskus ihmetellään männän imupuolen leikkaamista, niinkuin edelläolevissakin männissä on. Ne ovat pääosin syntyneet kylmän moottorin voimakkaasta kuormittamisesta. Kylmä polttoaine yksinkertaisesti huuhtoo öljyn imukanavan kohdalta.
Sama kampikammiossa. Mitä huonommin polttoaine höyrystyy, sitä vähemmän öljyä akselissa. Aikoinaan moottoripetrolia käytettäessä ei akselit kovin öljyistä olleet. Suurella etanolimäärällä on samansuuntaisia vaikutuksia. tm


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kampiakselin korjaus
ViestiLähetetty: 21 Maalis 2021, 15:04 
Stasin jäsen
Stasin jäsen
Avatar

Liittynyt: 01 Kesä 2013, 09:22
Viestit: 847
Paikkakunta: Sipoo
Tämä selvä, eipä ole tullut tuota noin mietittyäkään.

_________________
Ifa F9 309/9 -54
Ifa F9 309/1 -55
Wartburg 311/9 -56
Wartburg 311/9 -62 x2
Wartburg 311/2 -59
Wartburg 311/0 -59


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kampiakselin korjaus
ViestiLähetetty: 21 Maalis 2021, 21:24 
Site Admin
Site Admin
Avatar

Liittynyt: 26 Loka 2010, 00:46
Viestit: 1785
Paikkakunta: Global
Kuva



Kuva



Kuva

_________________
WarreTeam.com


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kampiakselin korjaus
ViestiLähetetty: 21 Maalis 2021, 23:36 
Pöljän Varaosakeskus
Pöljän Varaosakeskus
Avatar

Liittynyt: 28 Loka 2010, 12:54
Viestit: 1407
KK-vikaisen koneen kampikammio on yleensä karstainen. Kun ei tapahdu räjähdystä, on sylinterissä pakoputken paine ja imupuolella alipaine. Pakokaasu pääsee kampikammioon ja voitelu lakkaa. Katsokaa kuvia jumiin menneestä koneesta. Tätä ilmiötä ei 1-pyttyisessä pääse tapahtumaan. Katsokaa "Moottori vuodesta 1968 kunnostuksen" kuvasarjan kampiakseli, jossa 2.pytty ollut mitä todennäköisimmin ilman kipinää.

_________________
PÖLJÄN VARAOSAKESKUS Kauppaa rehellisesti neljällä kielellä (Suomee, Savvoo, hiljoo ja kovvoo) http://www.warreteam.com/varaosat
varaosat@warreteam.com 0400-142568


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kampiakselin korjaus
ViestiLähetetty: 22 Maalis 2021, 00:34 
Tuotantotyöntekijä
Tuotantotyöntekijä

Liittynyt: 13 Huhti 2020, 19:51
Viestit: 81
Olen myös pohtinut tuota samaa kuvaa. Saattaa myös olla että mäntä on ensin leikannut, renkaat juuttuneet ja ohipuhalluskaasut polttaneet öljyt pois. Seurauksena kankivaurio. tm


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kampiakselin korjaus
ViestiLähetetty: 22 Maalis 2021, 10:24 
Tuotantotyöntekijä
Tuotantotyöntekijä

Liittynyt: 13 Huhti 2020, 19:51
Viestit: 81
Sinänsä mielenkiintoinen teoria.Ainoa yhteys pakosarjasta kampikammioon on huuhtelukanavien kautta. Kampikammio toimii yhtälailla huuhtelupumppuna oli kipinää tai ei. Koska tilanteessa jossa palaamista tapahtuu, on sylinterissä paljon korkeammalla paineella huuhtelukanavien auetessa samaa kaasua kuin pakoputkessa, pitäisi sitä mennä näin helpommin huuhtelukanavaan.
Männänrenkaiden juuttuttua saattaa varsinkin maantiellä mäntien ohi käydä melkoinen puhallus. tm


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kampiakselin korjaus
ViestiLähetetty: 22 Maalis 2021, 21:25 
Tuotantotyöntekijä
Tuotantotyöntekijä

Liittynyt: 13 Huhti 2020, 19:51
Viestit: 81
Koyo runkolaakerit maksoivat 70€. Neulat ja laakeriholkit 30€. Koneistus 50€. Harrastuksen pitää kuitenkin olla hyvänmielen juttu joten niitä ei voi laskea.
Mopoluokan akselin oikaisu kestää "muutaman minuutin", Warren akselin oikaisu muutaman tunnin.
Akseli tuetaan päätylaakereiden varaan ja heittokello laitetaan vuoronperään keskilaakereiden päälle. Akselia pyörittämällä etsitään suurin mitta joka on 90. asteen kulmassa kampitappiin nähden. Tarkasti miettimällä päätellään mihin suuntaan limppua on kierrettävä.
Limppua kierretään vasaralla. Koska Akseli on prässätty 6 tonnin voimalla, vaadittu voima on suuri. Aloitin pehmeäpäisellä vasaralla ilman mitään vaikutusta. Työkalut muuttuivat aina järeämmiksi kunnes 1,5kg pajavasaralla alkoi tapahtua. Siinä vaiheessa ei enään mitään pehmikkeitä välissä ollut. Kuparilevyä olisi pitänyt kyllä käyttää, myöhemmin selvisi. Paras oli pitää akselia ison pölkyn päällä. Jokaisen lyönnin jälkeen taas mittaus ja suurimman heiton Haku. Paikka kannattaa merkitä taululiidulla. Alku vaikuttaa toivottomalta, mutta pikkuhiljaa alkaa akseli suoristua.
Itseltä meni kaikkiaan 8 tuntia.Viimeiset 2 tuntia meni toisen pään kanssa kun 0.05mm heitto piti saada vielä pienemmäksi.
Lopputulos toinen pää 0.02 ja toinen pää 0.03 . Alle sen ei millään päässyt.
Sitten vaan akselia ryhmään sovittamaan. Eihän se enää mitenkään mahtunut pyörimään kun vasarointi oli tyssännyt limput. Pakko hioa rälläkällä vasarointikohdat. Nyt akseli pyörii nätisti ja herkästi.
Voi olla että moottori jatkaa testipenkkinä. Tekisi mieli kokeilla siihen öljypumppusysteemiä. Vaikka ei siihen mitään oikeaa tarvetta näillä tankkaus kerroilla oikein ole. tm


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kampiakselin korjaus
ViestiLähetetty: 23 Maalis 2021, 13:50 
Site Admin
Site Admin
Avatar

Liittynyt: 26 Loka 2010, 00:46
Viestit: 1785
Paikkakunta: Global
Kuva


Kuva


Kuva


Kuva

_________________
WarreTeam.com


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Lähetä uusi viestiLähetä vastaus Sivu 2/2   [ 20 viestiä ]
Mene sivulle Edellinen  1, 2


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron


Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
610nm Style by Daniel St. Jules of Gamexe.net

Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com