Wartburg & Trabant Forum
http://www.warreteam.com/forum/

Ohjauslaitteet F9 ja 311
http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=11271
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 15 Elo 2019, 18:46 ]
Viestin otsikko:  Ohjauslaitteet F9 ja 311

Ohjauslaitteissa on paljon muutoksia, joten osien vaihtaminen ei ole aivan yksinkertainen asia. Koitetaan saada jonkinlainen selvyys asiaan.

F9: Hammastanko-ohjaus rasvausjärjestelmällä. Hammastangon etupuoleinen osa kiinnittyy akseliin kiilan varmistamana. Pienempi hammaspyörä on vinohampainen ja hammastangon hammastus n. 30-asteen kulmassa. Hammastangon kotelo on alumiinia. Rasvausletku menee sisempien raidepäiden kannakkeeseen. Sisempien raidepäiden väli on n. 50mm. Sisemmissä raidepäissä on rasvaura kartiossa, josta rasva kulkee niveleen. Rasva kulkee myös raidetankoa pitkin ulompiin niveliin. Uloimmassa nivelessä on ontto raidetangon kierreosa, mitä pitkin rasva kulkee niveleen. Hammastangon kiertyminen on estetty hammastangon takana olevalla johteellä, jossa sisempiä raidepäitä yhdistävä osa liikkuu. Ulommat raidepäät ovat oikeakätisiä ja sisemmät vasenkätisiä.

311 56-61. Hammastangon etupuolella oleva osa kiinnittyy poorilla aiemman kiilakiinnityksen sijaan. Tämä muutos on saattanut tulla jo F9:n aikana. Hammastangon kotelo muuttuu valurautaiseksi jossain vaiheessa. Muuten ohjauslaitteet ovat samat F9:n kanssa

311 62-65 Keskusvoitelujärjestelmä poistuu. Sisempien raidepäiden väli on nyt n. 150mm. Samalla raidetangot lyhenee. Raidepäät ovat nyt ns. vulkanoituja, eikä niissä ole suojakumeja. Näiden asentamisessa on oleellista, että uloimmat kartiot kiristetään pyörien ollessa suorassa ja sisemmät jousituksen ollessa ajoasennossa. Kartiot muuttuvat suuremmiksi ja samalla pyörän navasta lähtevät kääntovarret muuttuvat. Hammastangon takana oleva johde korvataan hammastangon sisäisellä johteella, eli hammastankoon tulee kiilaura pitkälle kiilalle ja koteloon vastaava ura. Pienempi hammaspyörä on nyt suorahampainen ja hammastangon hammaskulma n. 10-astetta. Hammastangon kiinnityspulttien väli muuttuu, joten tämä tanko ei ole suoraan vaihtokelpoinen vanhempaan runkoon.

Jos vuosimallimaininnoissa on virheitä, niin kertokaa. Myös muita havaintoja tähän topiciin. Kasailin Sportiin ohjausta, niin hämmästelin näitä eroavaisuuksia.

Kirjoittaja:  pyhimys [ 16 Elo 2019, 07:08 ]
Viestin otsikko:  Re: Ohjauslaitteet F9 ja 311

Kuvat tietenkin selkeyttäisi.
311 vanhemmissa (ja oletettavasti F9) on hammastangon kotelon kiinnitysreikien väli eri kuin uudemmissa (muistaakseni kapeampi). Siis kiinnitys auton runkoon.
Muuttuisikohan samalla kun rasvari jää pois...

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 16 Elo 2019, 08:43 ]
Viestin otsikko:  Re: Ohjauslaitteet F9 ja 311

Tämä tuolla tekstissä mainittu. Kiinnitysosa on puristus-tyyppinen. Voi olla, etta vanhalla kiinnikkeellä uudempikin hammastanko käy paikalleen.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/