Wartburg & Trabant Forum
http://www.warreteam.com/forum/

syylärin puhdistus
http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=11076
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  ClubTrabant [ 11 Helmi 2018, 15:30 ]
Viestin otsikko:  syylärin puhdistus

Tässä toisessa harrasteajoneuvossa porvarillisessa saab 93 -58 de luxe mallissa on vähän jäähdytysongelmia kelin lämmetessä yli 20 asteen. Ajattelin että olisikohan jäähdytin tukossa. Löytyykö jotain hyvää konstia millä sitä vois koittaa liuotella auki?

Kirjoittaja:  iippo [ 12 Helmi 2018, 13:50 ]
Viestin otsikko:  Re: syylärin puhdistus

Tuolle foorumilla suosittavat neljäää eri konstia: syylärikorjaamo, lipeä/viemärinavaaja, sitruunahappo(4%) ja konetiskiaine.
http://www.overdrive.fi/forum/threads/s ... us.146438/

Käytettävä aine varmaankin hyvä valita tukoksen mukaan. Ruosteelle arvatenkin sitruunahappo ja jos taas joskun menny vedet ja öljyt sekasin niin sillon varmaankin vois olla konetiskiaine kova sana rasvatukoksia liottamaan.

Joka tapauksessa runsasta huuhtelua ja lämpimiä liemiä lienee syytä käyttää homman tehostukseen jos alkaa ite tekemään.

-iippo

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 12 Helmi 2018, 18:48 ]
Viestin otsikko:  Re: syylärin puhdistus

Jos joskus joku tunari on ajanut pelkällä vedellä, niin ruostettahan sinne on syntynyt. Nuo ruostehiutaleet ovat sitten tuolla putkien suulla tukkona. Toisaalta vapaakiertoisessa (onko se vapaakiertoinen) painavampi paska ei varmaan kovin helposti lähde nousemaan jäähdyttimeen. Joka tapauksessa jäähdytin ylösalaisin ja huuhtelua vastasuuntaan, liotusta ja kevyttä koputtelua. Kannen aukaisu tinauksesta on tietysti nopeampi ja varmempi vaihtoehto.

Isot pojat kertoo, että vapaakiertoisissa pitäisi olla mahdollisimman ohut pakkasneste. Paksu ei lähde kiertämään niin helposti.

Kirjoittaja:  ClubTrabant [ 12 Helmi 2018, 19:10 ]
Viestin otsikko:  Re: syylärin puhdistus

Liuottelin syyläriä osuuskaupasta löytyvällä kahvinkeittimenpuhdistusaineella jossa on fosforihappoa ja sitruunahappoa. Tein siitä kuumaan veteen 1:5 seoksen mutta eipä sieltä mitään tullu. Tankista kyllä lähti ruosteet samalla litkulla tosi hyvin. Ne nesteet saattaa hyvinkin olla liian jäykät. Taitaa monet muutkin koneet kuumentua liian väkevillä lykoleilla. Saapissa on kyllä vesipumppu laturinpäässä ja nesteet kyllä kiertää hyvin lämppärissäkin asti.
Saappiguru Turkkusen suunnalta suositteli laittamaan sähköflektin lisäksi. Saapissa kun ei ole edes tuulitunnelia sen oman ropelin perässä niin ei se puhallus taida oikein osua siihen jäähdyttäjään. Rallia ajeivat kuulemma nokkapelti vähän takareunasta auki. Urheilumallissa oli toki lisäaukot nokkapellissäkin.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/