Wartburg & Trabant Forum
http://www.warreteam.com/forum/

Moottorinvaihto IFA-Wartburg 900-1000
http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=11046
Sivu 1/2

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 08 Marras 2017, 22:26 ]
Viestin otsikko:  Moottorinvaihto IFA-Wartburg 900-1000

Paljon on tullut kyselyä moottorinvaihdoista uudempaan tyyppiin ja monessa moottori on jo vaihdettu auton normaalin "elämän" aikana. Mietiskellään ja vertaillaan eri konetyyppejä. Kertoilkaa kokemuksistanne ja esittäkää kysymyksiä.

900 12-pulttisella kannella n. 1958 saakka. Tyyppi 309. Tulpat sivulle (2-osainen kansi) tai pystyyn uudemmissa versioissa.
900 8-pulttisella kannella 58-61. tyyppi 309 myös. Männät samat, muuten täysin eri kone.
1000 62-65 8-pulttisella kannella ja vesipumpulla. Tyyppi312. Ei mitään samaa edellisten kanssa. Neulalaakerit kk-yläpäihin n. 64, jolloin männäntappi 18-20mm.
1000 66- . Tyyppi 353. Vesipumppu kannessa.1000-koneisten kannet vaihtokelpoisia keskenään. Kampiakseliin tuli pyöreät limput 70 luvulla ja samalla värinänvaimennin kampiakselin ja jakajan väliin. Jakaja muuttui laakeroiduksi versioksi. Vanhempiin on laitettu jopa tätä uusinta konetta, tosin jakajan ulkonäkö on haittana. Vanhemmassa kannessa on akseli toisessa laidassa, joten hihnalle joutuu jyrsimään jakajankoteloon tilaa. 353-koneessa on sivukorvakot, jotka voi jyrsiä pois.12-pulttisen tilalle 8-pulttinen on ulkonäöksellisesti väärä, mutta vesipumputtomalla 312-kannella pienempi synti.

900-koneiden kampiakseli on ongelma, mutta kunnossaolevana kestää näillä ajoilla. 1000-koneen kampiakseli on perus kuulalaakereilla, joten elämä sen kanssa on helpompaa.

80-luvun puolivälissä palataan taas vajaalimppuiseen (vasaralimppuiseen) akseliin. Ilmeisesti tuo värinänvaimennin on tällöin turha? Jotkut ovat pärjänneet pyöreälimppuisella akselilla ilman värinänvaimenninta, mutta omakohtaisella kokemuksella se ei kyllä onnistunut mahdottoman värinän takia.

Kirjoittaja:  zta3 [ 09 Marras 2017, 01:08 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottorinvaihto IFA-Wartburg 900-1000

Tervehdys,

Kiitos tietopaketista!

Käykö warren koneet suoraan -56 F9:sin vaihdelaatikkoon?

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 09 Marras 2017, 18:19 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottorinvaihto IFA-Wartburg 900-1000

Vaihteistojen suhteen pitäisi olla vaihdettavissa. Sivusta purkautuvissa laatikoissa ei ole kytkinkselin silmälaakeria, mutta silloin se vaan jää tarpeettomaksi. Nestekierrossa tulee pieni propleema, kun 353-moottorissa ei ole paikkaa sivuvesipumpulle, eikä vapaakierron paluulle. Samalla kohdalla on kuitenkin pakkasproppu ja tasainen pinta kierteiden tekoon. Onko kenelläkään tästä muutoksesta varmoja kokemuksia? Nesteenkierto suunta vapaakierrolla luonnollisesti alhaalta ylös ja sivupumpulla samoin. Kansipumppu siirtää nestettä kannesta alas.

353-koneessa on sivukorvakkeet, kun vanhemmissa koneissa yksi kumityyny koneen edessä. Tämä kumityyny kiinnittyy kampikammion alapulteista, joten vaihdettavissa.

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 10 Marras 2017, 00:19 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottorinvaihto IFA-Wartburg 900-1000

Tästä löytyy hyviä kuvia erilaisien moottorien ulkonäöstä.

http://wiki.w311.info/index.php?title=Motorblock

Huomioikaa "Ersatzteil für 311/1000" joka on 353 lohkosta sivuvesipumppua varten tehty varaosan.

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 10 Marras 2017, 00:33 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottorinvaihto IFA-Wartburg 900-1000

Kuva

Warre 1000 kirjoitti:
Tästä löytyy hyviä kuvia erilaisien moottorien ulkonäöstä.

http://wiki.w311.info/index.php?title=Motorblock



Tämä oli hyvä linkki! :DDR2:

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 10 Marras 2017, 18:44 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottorinvaihto IFA-Wartburg 900-1000

Tässä linkki sylinterikansiin:

http://wiki.w311.info/index.php?title=Zylinderkopf

Valitettavasti kampiakseleista ei taida olla vastaavaa erittelyä.

Kirjoittaja:  iippo [ 10 Marras 2017, 22:44 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottorinvaihto IFA-Wartburg 900-1000

Tervehdys!

Kyllä sieltä kampiakseleitakin oli..

http://wiki.w311.info/index.php?title=Kurbelwelle

Tuossa vielä tuo päävalikko:
http://wiki.w311.info/index.php?title=Portal:Technik


-iippo

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 10 Marras 2017, 23:37 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottorinvaihto IFA-Wartburg 900-1000

:oops: No näin muistelin, mutta kun ei huomaa, niin ei huomaa :oops:

Olisin sitä mieltä, että kampiakselikuvissa ylintä ja kolmanneksi ylintä ei uutena ole ollut? Nuo maininnat vuosimalleistakin hieman ihmetyttää. 12-pulttisessa ja 8-pulttisessa 900 koneessa pitäisi olla 1 kuulalaakeri ja 3 rullalaakeria. Päädyt stefoilla ja keskellä sellaiset lukkolangan välissä olevat tiivistyspuolikkaat. Rullalaakereiden koko muuttuu kannenpulttien vähentyessä. Toiseksi ylin akseli on ulkoisesti sellainen, mikä sieltä löytyy. Rullat on purettavissa akselia katkaisematta, mutta vain uloin päätykooli irtoaa ilman katkaisua.

Kirjoittaja:  zta3 [ 15 Marras 2017, 00:56 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottorinvaihto IFA-Wartburg 900-1000

Tervehdys,

Onko pääkaupunkiseudulla tai lähistöllä koneistamoa joka osaisi purkaa ja kasata tuon 900 kampiakselin?

Kirjoittaja:  pyhimys [ 15 Marras 2017, 14:40 ]
Viestin otsikko:  Re: Moottorinvaihto IFA-Wartburg 900-1000

Kyllä kait se koneistamo aina löytyy jos ei läheltä, niin kauempaa.

Löytyykö laakereita? se kannattaa ensin varmistaa ennen kuin purkaa.
Saksassa ovat muokanneet vissiin erilaisia runkolaakereita niihin keskimmäisiin.
Keskimmäisten kooleja voi olla vaikea saada jos ne on syöpyneet tai kuluneet. Takapään laakerin rullatkin taisi olla vaikean kokosia, ulkokooli voi olla tässäkin vaikea.
Kiertokangen laakereista en tiedä millaiset ne edes on.

Kaikessa tietenkin oletuksena, että remontointi menisi pelkillä laakereilla, siihen sitten vielä tappien ja kankien kulumisen mahdollisuus päälle.

AJ

Sivu 1/2 Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/