Wartburg & Trabant Forum
http://www.warreteam.com/forum/

Sylinterinkannen mutterien kiristys 353W
http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=11041
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 31 Loka 2017, 21:47 ]
Viestin otsikko:  Sylinterinkannen mutterien kiristys 353W

Kuva


Tämä on varmasti viimeinen päivitys kannenkiristykseen?

Kirjoittaja:  hara [ 31 Loka 2017, 22:39 ]
Viestin otsikko:  Re: Sylinterinkannen mutterien kiristys 353W

:o No ni! Viesti ei ole tullut perille aikanaan ja olen mennyt aukomaan kantta ihan väärin! :oops:

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 01 Marras 2017, 11:28 ]
Viestin otsikko:  Re: Sylinterinkannen mutterien kiristys 353W

Jossain kirjassa on 5 +/- 0,2. Tämähän on liian vähän. 5-6 myös mainittu, tuo 6 lähellä totuutta. Tärkeintä on jälkikiristys. Varmaankin ensimmäinen kiristys heti ensikäytön jälkeen ja sitten vaikka 1000 km jälkeen viimeistään. Jälkikiristys on monelle väärinymmärretty asia. Momenttiavaimella kiristys tehdään aina tasaisella vedolla avaimen naksahdukseen asti, jotta tulos olisi luotettava. Mutterin/pultin liikeellelähtö kitka on aina suurempi, kuin liikkuvan mutterin kitka. Ensin löysätään mutteri nro 1. Seuraavaksi mutterin kierre ja aluslevy voidellaan ja kiristetään lopulliseen momenttiin tasaisella liikkeellä. Seuraavaksi mutteri 2. jne. Jokainen mutteri käytetään siis auki yksitellen ja kiristetään ennen seuraavan avaamista. Voiteluun esim. HHS-2000 tai vaihteistoöljy/grafiittirasvaseos. Tavalliset öljyt vaikuttavat liian ohuilta. Tärkeää on käyttää vähintään pintakarkaistua aluslevyä ja kovempaa mutteria. Kilopulttimuttereissa ei kierteen keskitys ole riittävä ja ne leikkaavat kiinni liian helposti aiheuttaen väärän puristustiukkuuden.

Koska kierteessä vaikuttava kitka vaihtelee, saattaa lopullinen pultin puristusvoima vaihdella jopa 40%. Tämän takia on siirrytty kulmakiristykseen, jolloin todellinen puristusvoima on käytännössä sama. Yleisesti kulmakiristyksissä aloitetaan pienellä momentilla esim. 3 kpm. Tuo Warren aloitusmomentti 5 kpm kuulostaa liian suurelta, koska puristusheittoa on jo päässyt syntymään. Kulmakiristyksen huonoja puolia on, ettei tuon viimeisen vaiheen jälkeen pulteille ole enään tarkistusarvoa.

Itse olen "hihamomentilla" kokeillut myöhemmin tuon 1000 km kiristyksen jälkeen, onko pultit kiinni. Joskus liikahtaa yllättävänkin helposti, vaikka viereinen on tiukassa. Kilpa-autossa 12.9 pultit ja 8 kpm momentti. Ei palamisongelmia, mutta öljyä tihkui hiljalleen vuosien saatossa jäähdytysnesteeseen, joka 7-vuoden kaahamisen jälkeen tukki vesipumpun "rollireijän" ja seurauksena laakerin peseytyminen ja sivuäänen jatkotoimenpiteenä vesipumpun ja kannentiivisteen vaihto. Tätä ongelmaa ei ole vakiokoneissa ilmennyt. Kannenpulttien avaaminen jo 7-vuoden jälkeen oli harmittava takaisku. :cry:

Millaisia kokemuksia muilla?

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 02 Marras 2017, 00:19 ]
Viestin otsikko:  Re: Sylinterinkannen mutterien kiristys 353W

Pahin kokemukseni on Saab 99 Triump moottorilla. Sylinterikannen pultit ei ole samassa linjassakaan, vaan yksi rivi kallistuu noin 15 astetta toisen rivin verrattuna. Niihin olin pakko hitsata mutteri kiinni että sain pultit väännetyksi irti ja kannen poistettua. Olen kuullut että verstalla pultit leikattiin pillillä poikki.

Warressa olen kerran joutunut keskijäähdyttimen irroittamaan, että pystyin koko sylinterikanta kiertämään viimeisen kiinniotttaneen pultin kanssa.

Kirjassa lukee 4,8 kpm muttta vedän pultit 65 Nm kolmessa vaiheessa, ja teen vielä neljännen tarkistuskierroksen. Ja lämmityskierroksen jälkeen kiristän uudestaan 65 Nm.

Kirjoittaja:  vanhawarristi [ 02 Marras 2017, 10:18 ]
Viestin otsikko:  Re: Sylinterinkannen mutterien kiristys 353W

Olen käyttänyt myös kuusiokolopultteja ja joustoaluslaattoja, sopivin momentein. Ei näistä haittaa ollut. Joustoaluslaatoilla oli tarkoitus pitää puristusta. Tosin "ongelmana" oli kannen pultinreiän kauluksen kapeus, mahdoinkohan laittaa isomman teräsaluslaatan joustoaluslaatan alle, en muista.

Kirjoittaja:  santtuvaari [ 02 Marras 2017, 20:53 ]
Viestin otsikko:  Re: Sylinterinkannen mutterien kiristys 353W

Mä olen kiristänyt 8 kpm. Joskus tuntuu että alkaa venymään allekkin jolloin lopettanut siihen. Kilpurissa mulla on tavalliset 8.8 pultit vaarnojen tilalla ja kiristys 8 kpm. Tärkein juttu on kuitenkin liima molemmin puolin tilkettä koska ongelmahan on pahvin luistaminen sivuttain ja sylinterin reikien muotoutuminen soikeaksi. Olikohan se joku DPM 300 tai jotain sinnepäin mitä olen käyttänyt mutta kai saman asian ajaa joku muukin tökötti.

Anekdootti asiaa sivuten. Asiakkaani soitti joskus illalla tuuloksesta että kansipahvi pettänyt ja kiire lahteen. No pari avainta ja pahvi mukaan, piankos sen vaihtaa ja matka jatkuu. Mutterit auki ja kansi ylös,tai ei aivan,oli pikkasen karstoittuneet vaarnat. Naputeltiin ja koputeltiin ja lyötiin lujaa ja kiroiltiin mutta mikään ei auttanut. Ei muuta kuin kone käyntiin, ja kansi oli kiinni ja pysyi. :miksi:
Kaveri jatkoi taksilla ja minä rahtasin warren verstaalle. Siellä käyttelin konetta minkä uskalsin ilman vesiä mutta ilman tulosta. Jopa sylinterien täyttö vaseliinilla kävi mielessä mutta lopulta hitsasin mutterit kiinni vaarnoihin ja kosanilla kansi "punaiseksi" ja nitkuttelemalla vähän kerrallaan sain pultit auki.
Sillä warrella oli ajettu yli satatuhatta ja omistaja väitti että ei ollut koskaan kantta avattu. Oli ollut herralla uudesta asti. :thumbpup::

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/