Jossain kirjassa on 5 +/- 0,2. Tämähän on liian vähän. 5-6 myös mainittu, tuo 6 lähellä totuutta. Tärkeintä on jälkikiristys. Varmaankin ensimmäinen kiristys heti ensikäytön jälkeen ja sitten vaikka 1000 km jälkeen viimeistään. Jälkikiristys on monelle väärinymmärretty asia. Momenttiavaimella kiristys tehdään aina tasaisella vedolla avaimen naksahdukseen asti, jotta tulos olisi luotettava. Mutterin/pultin liikeellelähtö kitka on aina suurempi, kuin liikkuvan mutterin kitka. Ensin löysätään mutteri nro 1. Seuraavaksi mutterin kierre ja aluslevy voidellaan ja kiristetään lopulliseen momenttiin tasaisella liikkeellä. Seuraavaksi mutteri 2. jne. Jokainen mutteri käytetään siis auki yksitellen ja kiristetään ennen seuraavan avaamista. Voiteluun esim. HHS-2000 tai vaihteistoöljy/grafiittirasvaseos. Tavalliset öljyt vaikuttavat liian ohuilta. Tärkeää on käyttää vähintään pintakarkaistua aluslevyä ja kovempaa mutteria. Kilopulttimuttereissa ei kierteen keskitys ole riittävä ja ne leikkaavat kiinni liian helposti aiheuttaen väärän puristustiukkuuden.
Koska kierteessä vaikuttava kitka vaihtelee, saattaa lopullinen pultin puristusvoima vaihdella jopa 40%. Tämän takia on siirrytty kulmakiristykseen, jolloin todellinen puristusvoima on käytännössä sama. Yleisesti kulmakiristyksissä aloitetaan pienellä momentilla esim. 3 kpm. Tuo Warren aloitusmomentti 5 kpm kuulostaa liian suurelta, koska puristusheittoa on jo päässyt syntymään. Kulmakiristyksen huonoja puolia on, ettei tuon viimeisen vaiheen jälkeen pulteille ole enään tarkistusarvoa.
Itse olen "hihamomentilla" kokeillut myöhemmin tuon 1000 km kiristyksen jälkeen, onko pultit kiinni. Joskus liikahtaa yllättävänkin helposti, vaikka viereinen on tiukassa. Kilpa-autossa 12.9 pultit ja 8 kpm momentti. Ei palamisongelmia, mutta öljyä tihkui hiljalleen vuosien saatossa jäähdytysnesteeseen, joka 7-vuoden kaahamisen jälkeen tukki vesipumpun "rollireijän" ja seurauksena laakerin peseytyminen ja sivuäänen jatkotoimenpiteenä vesipumpun ja kannentiivisteen vaihto. Tätä ongelmaa ei ole vakiokoneissa ilmennyt. Kannenpulttien avaaminen jo 7-vuoden jälkeen oli harmittava takaisku.
Millaisia kokemuksia muilla?