Wartburg & Trabant Forum
http://www.warreteam.com/forum/

Neljäsylinterin Wartburg 2-tahtimoottoria
http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=10905
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 02 Tammi 2017, 00:50 ]
Viestin otsikko:  Neljäsylinterin Wartburg 2-tahtimoottoria

Voitaisiin uskoa sen aprillikertomuksesta mutta tässä löytyy kuvia siitä

http://w311.info/viewtopic.php?f=2&t=15 ... le#p172479

Se tehtiin kilpailutarkoituksena koska ei ollut rahaa rakenna Ladan 1600 moottoria Warreseen ja 1600 luokka oli suosittu ralliluokka. Löytyy ainakin 3 kappaletta moottoria, joista yksi on museossa Hohenfichte lähellä Chemnitz. Menestyksiä ei heirunnut, mutta 1300 kuution luokassa se onnnistui voittopallin asti.

Moottorilohko on yhdistettu kahdesta sahatuista moottorilohkosta. Kampiakselia on koottu tavallisesta Wartburg kampiakselin osista. Viimeinen kampiakseliosa tosiaan tuikalla puristussovitteella. Vesipumppu on otettu yhdestä pesukoneesta kun vaihdelaatiikko tuli Saporohezin autosta. Vetoakselit tehtiin Multi-car kardaaniakselista.

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 02 Tammi 2017, 11:44 ]
Viestin otsikko:  Re: Neljäsylinterin Wartburg 2-tahtimoottoria

Kuva

Kuva

Kopioidaan kuvat myös tänne jos ne joskus alkuperäisestä osoitteesta häviävät.

Itse en ole ainakaan moisesta ennen kuullut! Mitä tälläisestä revittiin tehoja? :kiire:

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 02 Tammi 2017, 22:59 ]
Viestin otsikko:  Re: Neljäsylinterin Wartburg 2-tahtimoottoria

Se vain rakennettiin eikä tehoa koskaan tullut mitatuksi. Myöskin Tjekkissä on tällaista moottoria rakennettu.

Kampiakselin männäntankotapit ovat 90° kulmassa, eikä 180° kulmassa kuten nelitahtikoneessa. Portit ovat suurennetut ja ilmavaihtoaikaa pidennetty. Aluksi oli erilliset pakoputket sylinteristä rakennettu, mutta sillä saatiin huonon vääntömomenttikäyrän, ja kahden sylinterien pakokaasut yhdistettiin.

Myöskin imusarjaa oli jaettava kahteen eri ryhmiin, jottei vääntöä hävisi matalassa ja keskikierrosluvussa.

Neljäs sylinteri painoi nokka alemmaksi ja Wartburg tuli vielä enemmän aliohjautuvan. Tietysti Melkuksessa perämoottorina sitä haittaa ei ollut.

Kirjoittaja:  vanhawarristi [ 03 Tammi 2017, 18:45 ]
Viestin otsikko:  Re: Neljäsylinterin Wartburg 2-tahtimoottoria

Warre nyt on luonnostaankin ali- tai yliohjaava. Riippuu vain kuskin kaasunkäytöstä ja ohjausliikkeistä. Jos sitten aliohjaavuus alkaa enemmän vaikuttaa, sekin olisi em. tavoin hoidettavissa?

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/