Wartburg & Trabant Forum
http://www.warreteam.com/forum/

led-kierrosluku mittarin kytkentäkaavio??
http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=10730
Sivu 1/2

Kirjoittaja:  karppa88 [ 14 Syys 2015, 09:09 ]
Viestin otsikko:  led-kierrosluku mittarin kytkentäkaavio??

oliko jossain vaiheessa täällä ohje hommaan? eli jos nyt tavallinen polttoaine/lämpömittari, niin saisi digi-aikaan warren :lol:

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 14 Syys 2015, 10:24 ]
Viestin otsikko:  Re: led-kierrosluku mittarin kytkentäkaavio??

Tuollainen löytyy: ledimittari_hairiot.pdf

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 14 Syys 2015, 18:30 ]
Viestin otsikko:  Re: led-kierrosluku mittarin kytkentäkaavio??

Kierroslukumittari? Siis lisävaruste kojelaudan päälle?

Kirjoittaja:  karppa88 [ 14 Syys 2015, 23:12 ]
Viestin otsikko:  Re: led-kierrosluku mittarin kytkentäkaavio??

Kuva

siis tätä hienoutta olen laittamassa, viisarimallin tilalle? elikkä se onkin kulutusmittari :wartburg_l:

Kirjoittaja:  Honecker [ 17 Syys 2015, 08:39 ]
Viestin otsikko:  Re: led-kierrosluku mittarin kytkentäkaavio??

Tekniikan Maailma kehui muuten vuonna -86 Warren mittaristoa "monipuoliseksi" :smileyg: . Siinä oli jo tuo mittari, se tuli 1982

Kirjoittaja:  vanhawarristi [ 01 Tammi 2017, 12:11 ]
Viestin otsikko:  Re: led-kierrosluku mittarin kytkentäkaavio??

Tässä mittaristossa on automaattinen kirkkaussäätö. Valoanturin reikä näkyy bensamittarin kohdilla. Kirkkaalla ilmalla voi kokeilla laittamalla peukku reiän kohdalle. Pelkkä mittaristo ei riitä. Pitää olla myös bensaletkuun liitettävä virtausanturihässäkkä. Eikä tuossa mittaristossa mitään digitaalista ole. Aivan lineaarisia, analogisia led-patsasnäyttöjä.

Kirjoittaja:  emppu [ 01 Tammi 2017, 15:10 ]
Viestin otsikko:  Re: led-kierrosluku mittarin kytkentäkaavio??

Omaan avooni J.K:n kanssa tuollainen asennettiin. Ei se rakettitiedettä ollut. Ihan perus kytkentäkaavion mukaan asenettiin. Se virtaushässäkkä vaan alkoi ajan myötä vuotaa, ja vaikeutti myös käynnistymistä. Niinpä se sitten jäi käyttämättömäksi.

Lämpömittaria ei saatu toimimaan, bensamittari pelaa kuten pitääkin.

Kirjoittaja:  juha-66 [ 12 Syys 2023, 21:07 ]
Viestin otsikko:  Re: led-kierrosluku mittarin kytkentäkaavio??

Purku/varaosa-autosta irrottelin siihen jonkun joskus asentaman viisarinäytyöisen kierroslukumittarin, ihmettelin sen kytkentää. Kaksi punaista musta ja keltainen on selkeitä. Sininen johto oli kytkettu minusta oudosti. Se oli jaettu kolmeen haaraan eli kaikille puolille meni oma haara. Haarat oli kytketty seuraavasti ykköspytyn puolassa liityimeen yksi ja muissa kahdessa puolissa liittimeen 15. Jako oli tehty Warren sulakerasiaan, jossa sulakkeen tilalle oli jokaiseen kolmeen haaraan laitettu väliin kondensaattori sulakkeen tilalle.

Kytkennän toiminnasta ei ole mitään tietoa koska auto ei ole käyntikuntoinen. Tuntui vaan oudolta, kun johto on haaroitettu kaikkiin puoliin, mutta ei kaikissa samaan puolan napaaan. Autosähköt on itselle heikkous ja ennen kuin mahdollisesti asennan tämän mittarin huvinvuoksi touristiin, niin olisi hyvä varmistua kytkennästä. Mittari on '70 tai -80 luvulta painava mötikkä. Löytyykö selitystä miksi tuo haaroitettu johto on kytketty noin?

Kirjoittaja:  hara [ 14 Syys 2023, 14:13 ]
Viestin otsikko:  Re: led-kierrosluku mittarin kytkentäkaavio??

juha-66 kirjoitti:
Purku/varaosa-autosta irrottelin siihen jonkun joskus asentaman viisarinäytyöisen kierroslukumittarin, ihmettelin sen kytkentää. Kaksi punaista musta ja keltainen on selkeitä. Sininen johto oli kytkettu minusta oudosti. Se oli jaettu kolmeen haaraan eli kaikille puolille meni oma haara. Haarat oli kytketty seuraavasti ykköspytyn puolassa liityimeen yksi ja muissa kahdessa puolissa liittimeen 15. Jako oli tehty Warren sulakerasiaan, jossa sulakkeen tilalle oli jokaiseen kolmeen haaraan laitettu väliin kondensaattori sulakkeen tilalle.

Kytkennän toiminnasta ei ole mitään tietoa koska auto ei ole käyntikuntoinen. Tuntui vaan oudolta, kun johto on haaroitettu kaikkiin puoliin, mutta ei kaikissa samaan puolan napaaan. Autosähköt on itselle heikkous ja ennen kuin mahdollisesti asennan tämän mittarin huvinvuoksi touristiin, niin olisi hyvä varmistua kytkennästä. Mittari on '70 tai -80 luvulta painava mötikkä. Löytyykö selitystä miksi tuo haaroitettu johto on kytketty noin?


Veljenpoika on jonkinsortin sähköasentaja ja vankasti sitä mieltä, ettei autosähköt ole minkään normaalin sähköopin avulla ymmärrettävät... Jotenkin tuo sinisen kytkentä on ainakin äkkiä outo; sama johto on kiinni + ja -navoissa...onkohan moottori konsaan käynyt? Minulla oli kytkentä yhden puolan napoihin, värejä en muista. Ja toimi, kunnes lakkasi sitä tekemästä. Nyt olen alkanut epäillä johtoihin tekemiäni, pikkusen pioneeriliitosta muistuttavia jatkoksia.

Olisi kyllä kiva kuulla, miten tuo kytkentä on perusteltu.

Kirjoittaja:  Warre 1000 [ 14 Syys 2023, 23:42 ]
Viestin otsikko:  Re: led-kierrosluku mittarin kytkentäkaavio??

Kyllä on ihmeellinen kytkentä. Muistaakseni 15-napassa on virta käynnistysavain käännettynä. 1-napa menee katkojen kärjeelle. Sen ylimääärinen kondensaattori on minusta ymmärrettävä. Kärjen avattaessa puola yrittää jatkaa elektronien valumista, ja tavalliseen kondensaatoriin latautuu, kunnes kondensaattorin jännite tulee liian korkea ja elektronit kääntää suunnan. Kondensaattorin korkempaa jännitettä kuin 12V tekee viirranvaihdon niin voimakkaasti, että puolan toisiokäämessä voi syntyä jopa 10 000 voltin jännitettä, joka synnyttää kipinää tulpassa. Mittarissa elektroniikka saattaisi vahingoittua tavallisen kondensaattorin korkeammasta jännitteestä. Ylimääräinen kondensaattori 1-napaan toimisi kuin vastus vaihtovirralle. Mutta ne kaksi muut ylimääräiset kondensaattorit en ymmärrä.

Sivu 1/2 Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/