juha-66 kirjoitti:
Purku/varaosa-autosta irrottelin siihen jonkun joskus asentaman viisarinäytyöisen kierroslukumittarin, ihmettelin sen kytkentää. Kaksi punaista musta ja keltainen on selkeitä. Sininen johto oli kytkettu minusta oudosti. Se oli jaettu kolmeen haaraan eli kaikille puolille meni oma haara. Haarat oli kytketty seuraavasti ykköspytyn puolassa liityimeen yksi ja muissa kahdessa puolissa liittimeen 15. Jako oli tehty Warren sulakerasiaan, jossa sulakkeen tilalle oli jokaiseen kolmeen haaraan laitettu väliin kondensaattori sulakkeen tilalle.
Kytkennän toiminnasta ei ole mitään tietoa koska auto ei ole käyntikuntoinen. Tuntui vaan oudolta, kun johto on haaroitettu kaikkiin puoliin, mutta ei kaikissa samaan puolan napaaan. Autosähköt on itselle heikkous ja ennen kuin mahdollisesti asennan tämän mittarin huvinvuoksi touristiin, niin olisi hyvä varmistua kytkennästä. Mittari on '70 tai -80 luvulta painava mötikkä. Löytyykö selitystä miksi tuo haaroitettu johto on kytketty noin?
Veljenpoika on jonkinsortin sähköasentaja ja vankasti sitä mieltä, ettei autosähköt ole minkään normaalin sähköopin avulla ymmärrettävät... Jotenkin tuo sinisen kytkentä on ainakin äkkiä outo; sama johto on kiinni + ja -navoissa...onkohan moottori konsaan käynyt? Minulla oli kytkentä yhden puolan napoihin, värejä en muista. Ja toimi, kunnes lakkasi sitä tekemästä. Nyt olen alkanut epäillä johtoihin tekemiäni, pikkusen pioneeriliitosta muistuttavia jatkoksia.
Olisi kyllä kiva kuulla, miten tuo kytkentä on perusteltu.