Kyllä se halpa akku pitäisi kestää 5 vuotta. Muistakseni Mazdaan en tarvinnut vaihtaa akkua olleenkaan, vaikka ajoin sillä 7 vuotta. Kuinka vanha se oli ostaessani auton ei tiedä.
Minulla on pakko kertoa tämän jutun vaikkei Wartburgia koskee. Eli oli -35°C pakkasta aamulla. Vaimo kertoi minua heti yrittämään käynnistää 20 vuoden vanhan Mazdan. Jos ei käynnistäisi, niin hän ajaisi minut töihin uudella Hyundai Getz:llä. Nojaa, söin aamiasta ensin, koska -35°C pakkasella käynnistyä autoa ei heti pitäisi sammuttaa.
Jännitin kyllä kun yritin käynnistää. Pari ylimääräisiäa kaasunapainaluksia ja sillä se lupaisi. Uuden yrityksen ja se lähti käyntiin mutta sammui heti ilman käynnistysmoottorin apua. Lisää kaasunpainaluksia ja lähti käyntiin ja sammui. Minutin verran pumppasin kovasti kaasua ennenkuin moottori pysyi käyntissä, ja silloin lähdin töihin.
Töihin saapuessa ja tietokoneen avattua niin vaimo soitti. Puoli vuoden vanha Getz:iä ei lähtenyt käyntiin. Oli pakko lähteä kotiin ja viedä vaimoa töihiinsä.
Tutkiskellassani Getz:iä epäröin moottorilämmitinä. Mittasin vastusta mutta se oli ääretön. Olisko mahdollista että uudet moottorilämmitimet toimivat vaihtovirralla ja kondensaattorin avulla? Mittasin Mazdan moottorilämmitintä ja totesin, sama homma eli ääretön vastusta, siis uudentoimiset moottorilämmittimet.
Sitten muistin etteikö olin korjannut liitoksen jossain. Jo, siellä oli kyllä ilmastointiteippillä viritettyä. Liikun sitä vähän ja nyt löytyy mitattavaa vastusta. Eli 20 vuotta Mazda käynnisti vanhalla akulla ilman moottorilämmitintä. Sitä uusi auto ei pystynyt.
Getz:n akku on nyt 9 vuotta vanhaa ja toimi vielä hyvin tämän talven.