Wartburg & Trabant Forum
http://www.warreteam.com/forum/

311 vetarin irroitus
http://www.warreteam.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=10539
Sivu 2/3

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 20 Touko 2020, 11:42 ]
Viestin otsikko:  Re: 311 vetarin irroitus

Lähetä kuvat sähköpostilla osoitteeseen postmaster@warreteam.com ja lisää ne puolestasi tähän ketjuun. :thumbpup:

Kirjoittaja:  Toveri Sladimir [ 22 Touko 2020, 21:47 ]
Viestin otsikko:  Re: 311 vetarin irroitus

Ilmeisesti, kun kampeaa laatikkoa sivulle, niin mahtuu lähtemään. Kannatinkumit laatikon alta irti nyt ainakin ja vaihteensiirtovivustot.

Kirjoittaja:  vanhawarristi [ 23 Touko 2020, 10:28 ]
Viestin otsikko:  Re: 311 vetarin irroitus

Pyöräntuenta irti, se jousen pultti, raidetangonpää irti. Nyt voi irrota vetarin sisäpää nivelestä. Nivel irtoaa hylsyavaimella toosasta. Jotenkin näin, vanhasta muistista. Olen joskus kadunreunassa vaihtanut sisänivelen.

Kirjoittaja:  juha-66 [ 24 Touko 2020, 01:16 ]
Viestin otsikko:  Re: 311 vetarin irroitus

Huomenna raportoin mahtuuko kampeamalla laatikkoa sivuun. Aikaa siinä säästyisi vaikka ei näitä urakalla kannata korjailla.

Kirjoittaja:  juha-66 [ 24 Touko 2020, 23:36 ]
Viestin otsikko:  Re: 311 vetarin irroitus

Kuten vanhawarristi kertoi olin juuri näin irrottanut vetoakselit sisemmästä nivelestä. Sehän olikin jopa kätevää ja helppoa. Sisemmältä nivelen Kiinnittävän pultin sain myös laatikon ollessa paikalla aika helposti irti . Mutta ne nivelet eivät mahtunut tulemaan paikaltaan.

Kuten ohjeistettiin koitin seuraavaksi siirtämällä vaihdelaatikkoa sivusuuunnassa.Laatikko siirtyi useita senttejä ja sain hantinpuoleisen musrrosnivelen niin ulos, että se pääsi jo vapaasti pyörimään ja kääntyi huomattavasti, mutta ei mahtunut irtoamaan paikaltaan. Hyvin monen yrityksen ja tuumailun jälkeenkään nivel ei mahtunut lopultakaan tulemaan pois laatikon ja rungon välistä.

En nähnyt muuta vaihtoehtoa kuin irroittaa kone ja sitten laatikko sen jälkeen. Se homma sujuikin sitten hyvin ja molemmat sisäniveletkin nyt on sitten irti. Apukuskin puolen kumit on ihan loppu. Saanpa nyt toivottavasti samalla korjattua tuulettimen akselin piituussuntaisen n. 3 mm. välyksen ja helpommin vaihdettua jäähdytysjärjestelmän letkut sekä hammastangon rikkonaisen suojakumin. Kannattanee vaihtaa tässä vaiheessa myös vaihdelaatikon kyljistä stefat?

Aikaa menee ja ajot siirtyy pidemmälle mutta kunnostetaan sitten kerralla mitä on tarvis. :D :wartburgx:

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 25 Touko 2020, 10:56 ]
Viestin otsikko:  Re: 311 vetarin irroitus

Tässä kuvia Juhan puolesta :wrench:

Kuva

Kuva

Kuva

Kirjoittaja:  juha-66 [ 26 Touko 2020, 00:06 ]
Viestin otsikko:  Re: 311 vetarin irroitus

Homma meni haasteelliseksi. Sisemmät vetonivelet tarvitsevat uudet kumit ilman epäilystäkään. Pesin vaihdelaatikon, kääntelin sitä tehdessä käänsin sen kyljilleen. Kun lopputulos oli valmis tutkin sitä tarkemmin. Tutkiessani vaihdelaatikkoa kun vetoakselin nivelet olivat pois paikaltaan huomasin jotain outoa. Oikealta puolelta löytyi kolme metallinpalasta, jotka olivat hyvin kovaa materiaalia ja vaikuttivat muodoltaan vaihdelaatikon tasauspyörästön hampailta. Poorit olivat ehjät laatikossa ja nivelessä niistä osat eivät ole.

Mahtaako löytyä avuksi seppää, joka tutkisi mitä tuo laatikko on syönyt. Se on kuitenkin toiminut ajettaessa hyvin, eikä ole pitänyt ylimääräistä ääntä. Tuntuu kuitenkin tuon löydön jälkeen arveluttavalta laittaa sitä paikalleen ilman asiantuntijan tarkistusta/korjausta. Talkoita en odota vaan työstä olen valmis maksamaan, jos joku vaihteiston tarkistaisi ja korjaisi tarvittaessa. Lähetän vielä foorumille kuvan vaihteistosta puhdistettuna, sen päällä on sisältä tulleet palat.

Nurkissa on myös yksi 312 mallin vaihdelaatikko, joka vaikuttaa muuten lähes samanlaiselta, paitsi siinä on laatikon ulkopuoliset tripoidinpesät. Sopiiko ne irroittamalla nämä 311 mallin kumilimppunivelet silloin siihen? Taitaisi kyllä nopeusmittariheittokin olla melkoinen, kun rengaskoko eroaa merkittävästi mallien 311 ja 312 välillä.

Kirjoittaja:  pyhimys [ 26 Touko 2020, 07:13 ]
Viestin otsikko:  Re: 311 vetarin irroitus

Laitoin YV:n
312:n laatikossa on ymmärtääkseni eri perävälitys.

AJ

Kirjoittaja:  warreteam.com [ 26 Touko 2020, 10:52 ]
Viestin otsikko:  Re: 311 vetarin irroitus

Kuva

Kirjoittaja:  warremies [ 26 Touko 2020, 18:30 ]
Viestin otsikko:  Re: 311 vetarin irroitus

Vaikka kuva ei nyt kovin tarkka ole, niin kyllähän nuo näyttävät tasauspyörien hampailta.
Ovat varmaan pyörineet siellä perän sisässä ja välillä tasauspyörästö on ollut jumissa "lukkoperänä" ja sitten taas sopivalla kohdalla pyörä on pyörähtänyt tyhjää.
Oliko poislasketussa öljyssä miten paljon metallihilettä ja poistoropussa muruja?

Sivu 2/3 Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/