Muuta fontin kokoa


Lähetä uusi viestiLähetä vastaus Sivu 1/2   [ 12 viestiä ]
Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Kaksitahtiöljyistä
ViestiLähetetty: 27 Loka 2010, 14:21 
Aktivisti
Aktivisti

Liittynyt: 27 Loka 2010, 14:09
Viestit: 14
Terve!

Lupasin Ladaboardilla kirjoittaa 2T-öljyistä, ks. http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewtopic.php?f=2&t=5327&start=255.

Öljyjen koostumuksesta:

2T-öljyt koostuvat - hieman yksinkertaistaen - neljästä komponentista

1) lisäaineet
2) paksu, siirappimainen perusöljy, joko synteettinen tai mineraaliöljy, ns. bright stock
3) ohut perusöljy
4) ohut, valopetrolin tyyppinen väliliuotin

Varsinaisen voitelutyön hoitavat 1) ja 2), joiden määrä ja laatu ovat ratkaisevia.

Komponentti 3) on ns. carrier oil, joka kuljettaa 1):n ja 2):n voitelukohteisiin.

Komponentti 4) varmistaa öljyn kylmäjuoksevuuden (pumppujärjestelmät) ja bensiiniin sekoittuvuuden {seosvoitelu}.

Käytännössä kaikki 2T-öljyt ovat ns. esiohennettuja, lukuunottamatta joitakin lähinnä kilpailukäyttöön tarkoitettuja erikoisöljyjä.

Koska komponentit 1} ja 2} hoitavat varsinaisen voitelun, ei komponentin 4) määrällä ole voitelun kannalta merkitystä, vaan 1}:n ja 2}:n osuus ratkaiseen.

Siten ei ns. esisekoitettuja öljyjä tarvitse käyttää yhtään enempää kuin suositeltu 2 %.

Tästä asiasta on valitettavasti eri ohjekirjoja ja huoltoasemien baareja myöten paljon virheellsiä luuloja,

menestystä

SvS


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kaksitahtiöljyistä
ViestiLähetetty: 27 Loka 2010, 18:10 
Aktivisti
Aktivisti

Liittynyt: 27 Loka 2010, 05:35
Viestit: 38
Ihmiset ilmeisesti käyttivät/käyttävät melkoisia varmuuskertoimia öljyn kanssa lotratessaan. Ohjeen mukaan, ja lisäksi saman verran lisää. Ainakin pari warrea, joita olen käynyt katsomassa, ovat savuttaneet aikalailla. Myyjät kertovat öljyä tulleen laitetuksi vähän liikaa. (Eräs myyjä tunnusti, että auto kuluttaa kyllä öljyä.. ;) ) Sen olen ymmärtänyt, että liika on liikaa, 2-t öljynkin kanssa. Ei kakstahti kunnossa ollessaan ihan tolkuttomasti savuta. Tai ainakin perämoottorikin pölläyttää vain hetken kun kaasu avataan, kylmäkäynnistyksen jälkeen. Toki jos se warren etuvaimennin on puolillaan öljyä, niin saattaahan sekin hetken pöllytellä, jos alkaa sitä autoa valtatiellä kiusaamaan kaupunkiköröttelyjen jälkeen. Kuten tässä on saattanut käydä: http://www.youtube.com/watch?v=0F8lkmqSdgw

Mielessä on vielä sekin tv-pätkä, jossa neuvottiin tekemään ympäristöteko, ja warre poistui paikalta niin ettei putkesta olisi enempää savua ulos mahtunut. Oisko siitä sen 15-25 vuotta? Sen warren seuraava omistajahan kirjoitti jossain lehdessä, että ko. autossa oli kansipahvi palanut. Silloinhan auto kuin auto tietenkin savuttaa. Jossain muistin syvyyksissä on semmoinenkin muito, että se auton omistaja olisi vaatinut autoonsa uudet kilvet, ja maalin eri värillä tältä "mainoksen" tekijältä. Kilvet muistaakseni sai, muttei maalausta, kun tietoisku oli ollut mustavalkoinen, eikä siitä siten tullut ilmi auton oikea väri. :)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kaksitahtiöljyistä
ViestiLähetetty: 28 Loka 2010, 14:41 
Aktivisti
Aktivisti

Liittynyt: 27 Loka 2010, 05:35
Viestit: 38
Ohjekirjassa vuodelta 1975 neuvottiin itse esisekoittamaan öljy bensaan. Ensin koko öljymäärä sekoitetaan viiden litran kanisterissa bensaan, seos tankkiin, ja sitten tankkaus päälle. Näin sen ymmärsin, kun tota sinänsä erikoisesti toteutettua vihkosta lueskelin. Onpa saattaneet 2-t öljyt parantua noiden vuosien jälkeen, mutta onhan tuossa ajatustakin. Noin suositeltiin tekemään varsinkin kylmillä ilmoilla.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kaksitahtiöljyistä
ViestiLähetetty: 29 Loka 2010, 16:32 
Aktivisti
Aktivisti

Liittynyt: 27 Loka 2010, 14:09
Viestit: 14
Terve!

Vielä 2T-öljyistä.

Tuhkautumaton 2T-öljy tarkoittaa hieman yksinkertaistaen sellaista, josta poltettaesssa ei jää tuhkaa, ts. siinä ei ole metallisia lisäaineita.

Tuhkautumattomuutta on pidetty tärkeänä erityisesti suurissa perämoottoreissa, joiden akseliteho on esimerkiksi hitaalla uistelunopeudella mitätön.

Warressa, kuten muissakin 2T-moottoreissa on järkevintä käyttää uusimpia öljyjä, joiden savutus ja karstanmuodostus on vähäistä (ns. synteettiset öljyt, joissa mineraali-bright stock (voitelee hyvin, mutta karstaa ja savuttaa) korvattu esim. polyisobutaanilla). Nämä uudenaikaiset öljyt tättävät esim. ISO-EGD-vaatimukset.

SvS


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kaksitahtiöljyistä
ViestiLähetetty: 29 Loka 2010, 21:33 
Aktivisti
Aktivisti

Liittynyt: 27 Loka 2010, 05:35
Viestit: 38
Mutta onko se öljyn tuhkautumattomuus tänäkin päivänä sama kuin se, että öljy tulee koneesta läpi, eli ei pala siellä koneessa? Toisinsanoen jos ei tuhkaudu, niin tulee putken päästä nokisena öljynä sitten. Kuten Warre-Team:in kuvasarjassa, korostetusti, kun auton keula on nostettuna ylös. Perämoottorissa tuhkautumaton toimii, mutta miten warren pitkässä pakoputkessa?

Kohta jo 20 vuoden takaa kakstahdeista jäi tuntuma, että tuhkautumattomuus on yhtäkuin öljyroiskeet pakoputken päästä. Hyvä että tulivat pois putkesta, mutta tuleeko warressa?

No, ei ole hyväksi karstakikkare männän päälläkään. Kunhan pohdiskelen.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kaksitahtiöljyistä
ViestiLähetetty: 30 Loka 2010, 10:38 
Pöljän Varaosakeskus
Pöljän Varaosakeskus
Avatar

Liittynyt: 28 Loka 2010, 12:54
Viestit: 1407
Warren ohjekirjassa ilmoitetaan prosentiksi 2, mutta käsketään käyttämään vähintään 2,5%, koska öljyissä on sitä liuotinainetta. Tämä ohje siis 80-luvulta.

_________________
PÖLJÄN VARAOSAKESKUS Kauppaa rehellisesti neljällä kielellä (Suomee, Savvoo, hiljoo ja kovvoo) http://www.warreteam.com/varaosat
varaosat@warreteam.com 0400-142568


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kaksitahtiöljyistä
ViestiLähetetty: 31 Loka 2010, 12:43 
Aktivisti
Aktivisti

Liittynyt: 27 Loka 2010, 14:09
Viestit: 14
Terve!

Edellä mainittu ohje - olipa ohjekirjasta tai huoltoaseman baarista tai mistä tahansa - on yksinkertaisesti roskaa.

Väliliuotin - jos sitä nyt ei omatoimisesti ole lisätty - ei vaikuta käytettävään seossuhteeseen sitä eikä tätä.

SvS


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kaksitahtiöljyistä
ViestiLähetetty: 31 Loka 2010, 12:49 
Aktivisti
Aktivisti

Liittynyt: 27 Loka 2010, 14:09
Viestit: 14
Terve!

Tuhkautuvuus tai tuhkautumattomuus kertoo vain sen, onko öljyssä metallisia lisäaineita vaiko ei.

/Metalliset lisäaineet ovat tyyppisesti voiteluominaisuuksiltaan tehokkaampia. Jäännöstuhka muodostuu juuri metallisista lisäaineista./

Itse perusöljyjen palamisen tai putken päästä tulevan öljyn kanssa ei tällä tuhka-asialla ole mitään tekemistä.

Öljyn valinnassa pitäisin kriteerinä ISO-EGD-laatuluokkaa, tuhkautumisesta en välittäisi yhtään mitään.

SvS


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kaksitahtiöljyistä
ViestiLähetetty: 22 Marras 2010, 22:10 
Stasin jäsen
Stasin jäsen
Avatar

Liittynyt: 30 Loka 2010, 19:59
Viestit: 796
Paikkakunta: Pietarsaari
Jokapäiväkäytössä käytin 3% seossuhde kesällä ja 4% seos talvella, eli paljon korkeampi kuin suositus. Jos laittaa liikaa öljyä, kuulemaani riski on että moottori karstautuu. Isän auto kulki sillä 3/4%:lla 120 000 km, kun kolmannen sylinterin kiertokangen alalaakeri meni. Muistaakseni en huomannut männänrenkaita olemassa kiinni noessa.

Muutenkin 3/4% suositus kuului vanhempaan Warremottoriin (311), jolla männänlaakeri oli liukulaakeroitu. Uudemmassa oli neulalaakeroitu, ja sillä oli suositus 2,5%.

_________________
Kun tiedät kaiken, olet varmasti ymmärtänyt jotain väärin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kaksitahtiöljyistä
ViestiLähetetty: 19 Huhti 2011, 00:26 
Uusi aktivisti
Uusi aktivisti

Liittynyt: 19 Huhti 2011, 00:16
Viestit: 7
Warressani joskus 80-90-luvulla minä aloin käyttää 3% seosta ja voiteluöljynä oli tavallinen 20W-yksiasteöljy tai mikä tahansa halpa mineraali-4T-öljy. Savutti kylmänä tietty, mutta kiinnileikkautumisen riski oli lähes poissa. Joku asiasta enempi tietävä sanoi, että kun öljyä lotrataan rutkasti bensalla, ei öljyn viskositeetilla ole merkitystä. Ratkaiseva oli öljyn määrä.
Esisekoitin 5L kannussa esim. litran öljyä bensaan ja kaadoin tankkiin. Sitten vaan letkusta bensaa kunnes 33 litraa oli täynnä.
95E-laatuun vaihdettaessa kiinnileikkautuminen oli 2% seoksella aika yleistä, minullakin kärähti jokunen mäntä kiinni sylinterin seinämään. Aina männän sivusta, jolloin männänrenkaat jymähtivät uraansa.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Lähetä uusi viestiLähetä vastaus Sivu 1/2   [ 12 viestiä ]
Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  


Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
610nm Style by Daniel St. Jules of Gamexe.net

Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com