Pertinaxin täyteaineena voi olla esim. puujauhoa/sahanpurua, tekstiiliä, paperia, pahvia tai joitain muita kuitumateriaaleja. Duroplastissa täyteaine on puuvillakuitua, joko kudottuina kankaankappaleina tai karstattuna raakamateriaalina. Formican täyteaineena on impregnoitu eli hartsilla imeytetty paperi.
Kaikille on yhteistä, että ne ovat kertamuoveja ja käytetyt hartsit muistuttavat kemiallisesti toisiaan.
Tuo täyteaineen lyhytkuituisuus ei ole eduksi jos ajattelee valmiille komponentille (esim. lokasuoja) asetettua vaatimusta olla vääntöjäykkä lyhyellä matkalla tapahtuvaa taivutusta vastaan. Eli Zwickaun lokariin tulee reikä samalla iskuenergialla kuin Trabantin lokari vain myötää.
Tuota Duroplastin aromia olen määräajoin käynyt nuuhkimassa takapihalla, kun sinne pressun alle varastoimani '65 601 tuoksahtaa jo muutaman metrin päähän makeanimelältä hartsilta. Ei ole tullut kysyttyä naapurilta mitä mieltä hän siitä on, kun käy saunan jäkeen rappusilla istuskelemassa n. 6m päässä autosta, kai joskus tuulenvire käy sinnekin päin?
Trabantin valmistusvaiheista kuvatuissa filmeissä näkyy, että Duroplastin kuumennusprässejä nostetaan välillä kovetusprosessisyklin aikana. Tuossa voi olla mahdollisesti jokin tekijä esim. siihen, että uudemmat osat eivät käryä kuten vanhemmat ts. hartsi kovettuu paremmin/täydellisemmin läpikotaisin?
|